2025-10-29, 05:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Eller så har man en plan att lära dem ett bristyrke. Men ska jag tolka dig att du gillar att ha en regering som straffar dig rent godtyckligt?

Absolut, problemet är att många av dessa efter 10 år i landet inte kan ett ord svenska så fortfarande kräver tolk så välj vilket bristyrke som helst, denna invandrare kommer fixa det på nolltid.
Citera
2025-10-29, 08:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Har du missat att det inte finns någon arbetslöshet där tack vare invandrarna?
Det låter märkligt. Var vänlig utveckla och förklara situationen i Jokkmokk.
Citera
2025-10-29, 08:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det är ju själva återvandrandet som är frivilligt.
Att en kommun bör hjälpa till att upplysa om statliga program och åtgärder är självklart.

Om en kommun vill vara obstinat får de räkna med konsekvenser.

FAFO
Helt klart. Och om de fortsätter med detta och de Rödgröna vinner valet och kommer försöka införa sin påtvingade folkblandningspolitik, så hoppas jag att kommunerna kommer vägra följa den ordern rakt av.
Citera
2025-10-29, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Regeringen ska ha sista ordet, inte någon "mjäkarsosse" som inte ens vet sin könstillhörighet - fån som sätter kaffet i halsen när det pratas om återvandring men som inte ens lyfter ett ögonryn åt en skjutning eller sprängning - inte offentligt i alla fall.
Varför ska man höja ett ögonbryn för saker som händer i vårat lands golvbrunnar?
Dom som tycker att det är hemskt, får väl flytta därifrån.
Citera
2025-10-29, 10:02
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är helt rätt. Riksdagen stiftar lagar och kommunerna måste anpassa sig. Gör man inte detta är det en rimlig åtgärd att dra in statsstöden.
...och : HALLÅ! Det är frivilligt! Migranter som.inte trivs hos oss får hjälp att återvända.
Win-win för alla!
Citera
2025-10-29, 11:38
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Och där kom whataboutismen också. Tyvärr pratar du som en högerpolitiker nu då du använder deras skräckscenarion. Försök tänka lite själv än att upprepa vad desperata politiker ljuger om.
Om definitionen av "whataboutism" är att kalla vänsterpacket för hycklare då dom kritiserar andra för saker dom själva gladeligen gör, isf är jag whataboutist.

Ylva Johansson 2016 om kommuner som inte ville ta emot flyktingar:
Citat:
"De kommuner som fortsätter att vägra kan komma att straffas ekonomiskt. Jag är beredd att införa sanktioner." - Ylva Johansson.
Den gången hörde jag inte dig yla om att landet toppstyrs med kontroll och hot. Vad märkligt.
Senast redigerad av HobbyHitler 2025-10-29 kl. 11:41.
Citera
2025-10-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Självklart ska kommunerna anpassa sig till centralmakten. Blir det utebliven vård om kommuner implementerar återvandring, borde det inte bli tvärtom?

Det finns ingen naturlag som säger att det måste finnas glesbygdskommuner, lägg ner skräpet om de inte går runt utan bidrag.

Inte en siffra rätt från dig som vanligt.
Vilken tur att jag inte nämnt någon siffra
Citera
2025-10-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om definitionen av "whataboutism" är att kalla vänsterpacket för hycklare då dom kritiserar andra för saker dom själva gladeligen gör, isf är jag whataboutist.

Ylva Johansson 2016 om kommuner som inte ville ta emot flyktingar:

Den gången hörde jag inte dig yla om att landet toppstyrs med kontroll och hot. Vad märkligt.
Vad handlar det om?
Citera
2025-10-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det låter märkligt. Var vänlig utveckla och förklara situationen i Jokkmokk.
Gammal befolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Då kan de organisera sig och lösa det…
Lösa vaddå? Jo, kommuners självbestämmande är redan löst. Det är tydligen SD som vill lösa upp det.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Du vill undvika pudelns kärna alltså.
Får alla kommuner göra som dom vill enligt dig? Oavsett vad vi har för regering?
En kommun ska följa lagar och regler.
Men en regering ska inte samarbeta genom tvång. Det är faktiskt inget samarbete. En regering kan kräva men då ska samma regering ta ansvar för konsekvenserna. Konsekvenserna i detta specifika fall är att arbetsföra människor ska flytta från en kommun (land) utan att samma regering tvångsflyttar arbetslösa Svenskar för att jobba med äldrevården.
Men för mig är handlar det inte om saken utan den röda tråden där vi nu i tre år sett hur man tvingar och straffar utan någon form av stöd.
Det är lätt att hålla med när man själv inte drabbas.
Citera
2025-10-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Det finns inga jobb där , så vad är det för sysselsättning dom ska ha menar du? Inbrott ? Drogförsäljning?
Det finns jobb i alla kommuner: i kollektivtrafiken, inom skola och vård bl.a. Städning och renhållning, äldreomsorgen mm
Citera
2025-10-29, 17:37
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det finns jobb i alla kommuner: i kollektivtrafiken, inom skola och vård bl.a. Städning och renhållning, äldreomsorgen mm
Inte tillräckligt för att det ska vara värt att fylla upp med bidragsparasiter.
Citera
2025-10-29, 17:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Gammal befolkning.
Men det förklarar ju inte att det inte finns någon arbetslöshet i Jokkmokk, som du skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in