2025-10-28, 16:57
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag har läst alla böcker av Kerstin Ekman de har i lokala bokbussen, böcker om tystlåtna människor som bor i skogen. Senast var det Ekmans Löpa varg, eller Köpa varg – tips och skötselråd, som jag skämtsamt kallade den. Det sägs alltid att hon är duktig på att skriva exakt vilka djur och växter som hon har i böckerna. Hon kan till exempel se skillnad på hare och kanin.

Jag vill få citera ett stycke ur Händelser vid vatten. På sida 49:
Grönskan var obscen. Hon tänkte på ruggar av alltför kraftigt pubeshår (som man ser på badhus och vänder bort blicken). Detta hade hon inte väntat sig. Någon slags karghet snarare.
Finns det någon som också håller på och skriver om skogen? Är sugen på nåt liknande, gärna som handlar om skarven och kustsamhällen utan att det blir idylliskt. Skarven får gärna vara huvudperson.
Citera
2025-10-29, 09:53
Medlem
InnesIs avatar
En av mina favoritböcker är Knut Hamsuns Pan. Den handlar om en tystlåten människa som bor i skogen och har problem med relationen till andra människor. Jag tycker att den är fantastisk och ibland fick jag en liknande känsla som i händelser vid vatten. Pan handlar dock inte explicit om skogen även om den är viktig i hur boken berättas.
Citera
2025-10-29, 10:14
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
En av mina favoritböcker är Knut Hamsuns Pan. Den handlar om en tystlåten människa som bor i skogen och har problem med relationen till andra människor. Jag tycker att den är fantastisk och ibland fick jag en liknande känsla som i händelser vid vatten. Pan handlar dock inte explicit om skogen även om den är viktig i hur boken berättas.

Ska se om de har den inne. Återkommer med recension, i sånt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in