Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Saudi är arabiens tröga kusin, UAE med Dubai däremot har lyckats med turism och som en av världens största flyghubb. Dubai har lyxhotell, restauranger och en liberal syn på alkohol. Det finns pubar och man kan till och med som turist köpa öl, vin sprit på butiker som liknar systembolaget. Skillnaden är väl att dessa butiker är öppna till kl 22 alla dagar i veckan.
Saudi har absolut ingenting som lockar, ett efterblivet sharialand där man inte kan ta en bärs eller få ett glas vin till maten. Lycka till med den turistsatsningen. Men visst, de kan fokusera på nykterister. De har sin olja och på sikt så är det en sinande tillgång med minskad efterfrågan.
Att kratta några stränder och bygga lite hotell, flygplatser och annat som behövs är den lätta biten, så det skulle Saudi kunna fixa på några år om viljan fanns. Ska de locka andra turister än muslimer måste de nog hitta en lösning som ger god alkoholtillgång. Kanske vissa turistorter, långt från Mecka.
Citat:
Ursprungligen postat av
DelScandi
Saudi är ett av världens största turistländer. Hört talas om Mecka (och Medina)?
2 miljarder muslimer ”måste” besöka dessa platser minst en gång i livet så de lär knappast få brist på turister
Jag tror inte att de turisterna pumpar in särskilt mycket pengar i landet. Jag har fattat det som att en del flygplan slutar sin karriär med Hajj-inredning, alltså maximalt antal sittplatser och inte så mycket mer (ungerfär som Ryanair fast med större och sunkigare flyg och fullt med fanatiska dårar skulle jag tro). Flygplatsen i Gädda har en särskild Hajj-terminal, i praktiken stora tält, och ca en halvmil öster om Kaaba finns en enorm tältstad att förvara pilgrimer i. Det handlar alltså om lågpristurism.