2025-10-27, 21:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Fråga din hyresvärd om du kan få se den profilering de gjort av dig utifrån dina rörelsemönster i ditt bostadsområde också.

Haha ja, spännande att se hur ofta man går till sopstationen.

Annars nej, de kan inte se om en tagg används och var, jag frågade det när min tagg stals. Däremot kunde de avaktivera den stulna taggen.
Citera
2025-10-27, 21:24
Medlem
Går man tillbaka 30 år, innan internet fanns, ryckte man på axlarna och väntade på att elen skulle komma tillbaka.

Idag behövs det minst 50 inlägg (ett par hundra efter att elen kommit tillbaka) med vidhängande teorier. (Orka).

Det var enklare när man bara tände ett stearinljus och lugnt inväntade att elen skulle komma tillbaka.

'Different strokes'

Ja, det var bättre förr. Väldigt mycket bättre.
Citera
2025-10-27, 21:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Jaha, då är klockan nu 21.30. Har ni fått tillbaka elen ännu?
Citera
2025-10-27, 21:30
Medlem
Flashshits avatar
Jag tog bilen in till Södermalm för att beskåda händelsen, det var mörkt både på Folkungagatan, delar av Ringvägen samt Götgatan samt kvarteren där omkring.
Insåg direkt vad avbrottet beror på...
Solen hade gått ned och det var vindstilla på Medborgarplatsen, klart att det inte finns någon ström då!

Edit: Det var även intressant att se hur få lägenheter det var som hade tänt stearinljus eller någon annan alternativ ljuskälla. Uppenbarligen behövs det mer än en liten folder från MSB för att få befolkningen på Södermalm att förbereda sig på krisen.
Skulle ett mer långvarigt krisläge inträffa på Södermalm, så tror jag att invånarna i MPs högborg ligger i fosterställning och dreglar inom 48timmar.
Senast redigerad av Flashshit 2025-10-27 kl. 21:38.
Citera
2025-10-27, 21:31
Medlem
exoticspices avatar
Tur att det är strömavbrott på kvällen och inte tidig morgon.
Citera
2025-10-27, 21:32
Medlem
Aristaeuss avatar
Jag ställer mig själv frågan: om jag vore MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och kände att det inte räckte med att skicka ut en broschyr för att adekvat få 'Svensson' på tå inför ett eventuellt kommande krig - vore då inte ett kontrollerat strömavbrott vara ett relativt effektivt verktyg för att forcera fram en högre beredskap hos befolkningen i vår huvudstad? Ett praktisk och färskt exempel på utsatthet?

Ingen pratar om Ryssen ikväll och ingen ser avbrottet som en del av hybridkriget. Vilket det iofs kan vara men inte speciellt sannolikt oavsett.

Jag ser detta som en positiv och tacknämlig övning oberoende av intention eller tillfällighet.
Citera
2025-10-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristaeus
Jag ställer mig själv frågan: om jag vore MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och kände att det inte räckte med att skicka ut en broschyr för att adekvat få 'Svensson' på tå inför ett eventuellt kommande krig - vore då inte ett kontrollerat strömavbrott vara ett relativt effektivt verktyg för att forcera fram en högre beredskap hos befolkningen i vår huvudstad? Ett praktisk och färskt exempel på utsatthet?

Ingen pratar om Ryssen ikväll och ingen ser avbrottet som en del av hybridkriget. Vilket det iofs kan vara men inte speciellt sannolikt oavsett.

Jag ser detta som en positiv och tacknämlig övning oberoende av intention eller tillfällighet.

Propagandaoffer och propagandautövares eviga tjatande om ryssen, så tröttsamt. Du måste ju gå runt med blöja hela dagarna förberedd på ryssen?
Citera
2025-10-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jaha, då är klockan nu 21.30. Har ni fått tillbaka elen ännu?

Först hade de en prognos på att strömmen skulle vara tillbaka 21.30.
Men nu försenas den lite.

– Det tar kanske 10 minuter om allt går som det ska. Vi håller tummarna, säger Jonathan Björck, vid 21.30-tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share
Citera
2025-10-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Först hade de en prognos på att strömmen skulle vara tillbaka 21.30.
Men nu försenas den lite.

– Det tar kanske 10 minuter om allt går som det ska. Vi håller tummarna, säger Jonathan Björck, vid 21.30-tiden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Betyder inte det att de borde veta vad felet är nu då? Man kan ju inte fixa något man inte vet vad det är…
Citera
2025-10-27, 21:49
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Betyder inte det att de borde veta vad felet är nu då? Man kan ju inte fixa något man inte vet vad det är…

Eftersom näten brukar vara redundanta så är det troligen ett större fel eller att en del är bortkopplat och det hänt något på det kvarvarande.
Citera
2025-10-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2

Enligt Ellevios ska det vara ett planerat avbrott som
inte nått kunderna.

/

Strömavbrottet sammanfaller med en planerad uppdatering av Ellevios tjänst för att kommunicera om avbrott vilket har gjort att kunder inte fått sms och mejl om avbrottet.

– Jag kan bara beklaga det. Det är maximal otur, säger Jonatan Björck.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...dermalm-ro6vsl
Citera
2025-10-27, 21:50
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Propagandaoffer och propagandautövares eviga tjatande om ryssen, så tröttsamt. Du måste ju gå runt med blöja hela dagarna förberedd på ryssen?
Nu tycker jag väl inte direkt att jag 'tjatade' om ryssen i mitt inlägg. Att vi befinner oss i ett hybridkrig med Ryssland kommer väl knappast som en nyhet, eller? Sitter du under en korkek och luktar på blommor eller?

Frågan var mer ett tankexperiment kring en eventuell orsak till det massiva strömavbrottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in