2025-10-27, 11:59
Medlem
https://www.zeam.se/sv

Det är en självkörande passagerarbåt som går mellan kungsholmen o södermalm.

Några som åkt - hur funkar det vid lägga till o brygghantering träffar den alltid rätt.

Är det elbåtsbolaget som byggt denna som konkat?

Om detta är så bra - varför är inte slagsta färjan självkörande????

Deras website verkar vara olagligt inget företagsnamn med org nummer

Nu har de kastat in handduken trots att det är isfritt,

En fluga som moppe/mc bzzztt som blödde pengar till de tröttnade???
Citera
2025-10-27, 13:28
Moderator
Nospheratus avatar
Känns ju mer som någon som försökt rida på AI-vågen än något annat. Även om färjans system nu möjligen har fungerat bra är rutten inte särskilt praktisk. Det går inte att åka färjan på SL-kortet. Man måste gå till och från bägge kajer för att komma någonstans vettigt.

Det tar elva minuter att åka med tunnelbanan mellan Rådhuset och Mariatorget som är de motsvarande närmsta tunnelbanestationerna. Som ligger bekvämt mitt i smeten. Som går att åka mellan på vanliga SL-kortet. Färjan tar sex minuter. Och man måste betala separat biljett. Eftersom man sen måste promenera för att komma till och från stadsdelarna har man i praktiken inte ens tjänat in den fem minuter kortare transportsträckan. "...tar bara sex minuter" vafan, kom igen. Väck mig när jag kan ta mig från Centralen till Globen på sex minuter. Och då helst utan att behöva promenera tjugo minuter för att göra den resan.

Det är väl snarare där som affärsidén troligen runnit ut i sanden. Ingen vettig människa betalar extra för att att tjäna påhittade fem minuter man ändå måste promenera bort. Det ska ju vara enstaka resenärer eller turister som åker mest för att det är häftigt med tekniken, självgående färja.

Jag tror själva affärsidén faller lite på just konkurrensen med SL-kort. Kortet kostar visserligen satan. Men om man bor i Stockholm lär man behöva köpa kortet likt förbannat för att kunna ta sig någonstans. Det finns helt enkelt inte i närheten tillräckligt många resenärer som endast någonsin bara behöver åka mellan Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand, även om biljettpriset i sig hade konkurrerat med SL-kortet.
Citera
2025-10-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Känns ju mer som någon som försökt rida på AI-vågen än något annat. Även om färjans system nu möjligen har fungerat bra är rutten inte särskilt praktisk. Det går inte att åka färjan på SL-kortet. Man måste gå till och från bägge kajer för att komma någonstans vettigt.

Det tar elva minuter att åka med tunnelbanan mellan Rådhuset och Mariatorget som är de motsvarande närmsta tunnelbanestationerna. Som ligger bekvämt mitt i smeten. Som går att åka mellan på vanliga SL-kortet. Färjan tar sex minuter. Och man måste betala separat biljett. Eftersom man sen måste promenera för att komma till och från stadsdelarna har man i praktiken inte ens tjänat in den fem minuter kortare transportsträckan. "...tar bara sex minuter" vafan, kom igen. Väck mig när jag kan ta mig från Centralen till Globen på sex minuter. Och då helst utan att behöva promenera tjugo minuter för att göra den resan.

Det är väl snarare där som affärsidén troligen runnit ut i sanden. Ingen vettig människa betalar extra för att att tjäna påhittade fem minuter man ändå måste promenera bort. Det ska ju vara enstaka resenärer eller turister som åker mest för att det är häftigt med tekniken, självgående färja.

Jag tror själva affärsidén faller lite på just konkurrensen med SL-kort. Kortet kostar visserligen satan. Men om man bor i Stockholm lär man behöva köpa kortet likt förbannat för att kunna ta sig någonstans. Det finns helt enkelt inte i närheten tillräckligt många resenärer som endast någonsin bara behöver åka mellan Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand, även om biljettpriset i sig hade konkurrerat med SL-kortet.

Har svårt att svara på till o från - men norrmälarstrand har ingen SLbuss o gissningsvis har inte heller södermälarstrand SLbuss

Det lilla jag såg i en Al Jazeera från många städer verkade det bara vara en handfull pers på färjan
Citera
2025-10-27, 14:05
Medlem
Krapulants avatar
Besynnerlig sträckning som sagt var. Jag kan tänka mig att den kanske fungerat för flanörer som velat undvika Slussen på promenaden mellan mälarstränderna men nu har ju mycket börjat komma på plats med nya Slussen så den omvägen lockar nog snarare än avskräcker. Visste inte ens att färjan fanns trots att jag bor strax utanför Stockholm.
Citera
2025-10-27, 17:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har svårt att svara på till o från - men norrmälarstrand har ingen SLbuss o gissningsvis har inte heller södermälarstrand SLbuss

Det lilla jag såg i en Al Jazeera från många städer verkade det bara vara en handfull pers på färjan
Bägge kajplatser ligger rätt nära Rådhuset respektive Mariatorget. Anledningen till att det inte finns någon busslinje mellan dessa är som sagt för att det tar elva minuter med tunnelbana. Det finns ingen buss som slår den tiden i Stockholmstrafiken. Busstrafiken måste dessutom åka över centralbron i så fall. Inte ens om busschaffisen slår plattan i mattan klockan tre på morgonen utan trafik kommer restiden slå elva minuter.

Elva minuter, det är liksom inte en restid som motiverar den genomsnittlige resenären att betala extra för att förkorta tiden med fem minuter. I synnerhet inte när du ändå måste promenera till och från kajplatserna. I total restid inklusive promenad överstiger det t om garanterat elva minuter.

För att som privat aktör kunna konkurrera med SL måste man nog hitta en sträcka som är avsevärt mer jobbig att ta sig för resenärer. Typ Centralen - Ekerö för pendlare. Nuvarande lilla rutt gör det bara mer krångligt och kostar extra för alla. Det absolut enda de säljer är att det är "häftigt" att åka en självåkande färja. För den synnerligen lilla klick som nu tycker det är häftigt.
Citera
2025-10-27, 17:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu

Verkar vara en variant på linbanan i London. Norr om älven ligger stationen nästan vid DLR-stationen Royal Victoria och på södra sidan ligger den nästan vid O2-arenan och tubstationen North Greenwich (Jubilee Line), i båda fallen bör det handla om två till tre minuters promenad till grannhållplatsen. Den rälsburna kollektivtrafiken mellan platserna kräver ett byte och går på mindre än 10 minuter. Och linbanan verkar vara dyrare än tunnelbanan.
Citera
2025-10-27, 17:45
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Verkar vara en variant på linbanan i London. Norr om älven ligger stationen nästan vid DLR-stationen Royal Victoria och på södra sidan ligger den nästan vid O2-arenan och tubstationen North Greenwich (Jubilee Line), i båda fallen bör det handla om två till tre minuters promenad till grannhållplatsen. Den rälsburna kollektivtrafiken mellan platserna kräver ett byte och går på mindre än 10 minuter. Och linbanan verkar vara dyrare än tunnelbanan.
Exakt. Och t om linbana har ju ändå någon slags turistmässig upplevelsefaktor än en vanlig färja utan kapten. Känns som att i det här fallet inbillade de sig att hypen med AI och självåkande skulle sälja sig självt. Jag tror inte det gör det. Det blir kanske mer uppenbart om man skulle hoppa in i en Uber utan förare, vilket kanske skulle vara lite spännande för en del. På en liten färja reflekterar man inte ens över vem som kör eller inte.
Citera
2025-10-27, 18:17
Medlem
Jag hoppas på att den kommer tillbaka,
har åkt den några gånger och tänkte börja åka oftare.

Det är ju inte direkt säsong för att sitta ute på sjön såhär års så, så konstigt är det inte om det bara är ett uppehåll.
Citera
2025-10-27, 21:34
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik redigerad.

Moderator
Citera
2025-10-28, 07:12
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Deras website verkar vara olagligt inget företagsnamn med org nummer

Nu har de kastat in handduken trots att det är isfritt,
Det verkar vara EQT som är yttersta ägare till bolaget som driver Estelle. Därför är det lite märkligt att hemsidan är så usel och dessutom, som du säger, saknar nödvändig information.

Jag läste även på Wikipedia att det ännu inte är tillåtet att framföra passagerarbåtar utan personal ombord vilket i Estelles fall tar bort den sista lilla uspen.

Citat:
Enligt Torghattens marknadsföring är avsikten är att färjan så småningom ska styras helt från ett kontrollrum på land med en teknik för*självseglande fartyg*från det norska teknologiföretaget Zeabuz AS i*Trondheim. Detta skulle emellertid kräva en ändring av förordningar för sjösäkerhet vilka idag kräver att passagerarfartyg enbart får framföras med ombordvarande personal, bland annat för att hantera sjönödssituationer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/E/S_Estelle
Citera
2025-10-29, 21:04
Medlem
Åkte med den för några år sedan, var rätt dyrt och det är ju en person ombord (sitter i en hytt med envägspeglar så man inte ska se personen.

NFI är ett stort bolag med Torghatten och Molslinjen, tror knappast verksamheten gått i konkurs.
Citera
Igår, 10:09
Medlem
Torghatten går back extremt o har fått 13 mkr extra av aktieägarna för att täcka förluster.

Lite konstigt med 2.9 mkr i personalkostnader.

Vem har byggt Estelle den elbåtfabrikant som gått i konkurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in