• 1
  • 2
2025-10-27, 21:31
Medlem
Jag är 100% borgerlig, en M-L hybrid med bakgrund i ungdomsförbund och allt. Jag är så trött på den politiska borgerlighetens tjat om lata arbetslösa. Jag har jobbat med bemanning och haft kontakt med många långtidsarbetslösa. Den krassa sanningen för väldigt många, särskilt de som är ensamstående och nöjda med att leva ensamma är denna: det är jävligt mycket enklare att sänka sina levnadskostnader än att börja utbilda om sig alternativt ta ett extremt lågbetalt ingångsjobb på heltid. Hundratusentals studenter klarar av att leva på under tio tusen i månaden och det gör även ensamstående vuxna. Jag menar inte att lösningen är att dra in alla bidrag, det är det inte. Vem som helst kan hamna snett i livet och behöva bidrag. Lösningen är att luckra upp LAS så att arbetsgivare vågar ta en chans på okända kort. Arbetsgivares skräck att anställa fel person är kanske lite överdriven men absolut inte ogrundad. Det kan få katastrofala konsekvenser för företag när nyanställda går på föräldraledighet i flera år det första de gör, för att nämna ett exempel de flesta antagligen sett exempel på irl.
Citera
2025-10-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Jag är 100% borgerlig, en M-L hybrid med bakgrund i ungdomsförbund och allt. Jag är så trött på den politiska borgerlighetens tjat om lata arbetslösa. Jag har jobbat med bemanning och haft kontakt med många långtidsarbetslösa. Den krassa sanningen för väldigt många, särskilt de som är ensamstående och nöjda med att leva ensamma är denna: det är jävligt mycket enklare att sänka sina levnadskostnader än att börja utbilda om sig alternativt ta ett extremt lågbetalt ingångsjobb på heltid. Hundratusentals studenter klarar av att leva på under tio tusen i månaden och det gör även ensamstående vuxna. Jag menar inte att lösningen är att dra in alla bidrag, det är det inte. Vem som helst kan hamna snett i livet och behöva bidrag. Lösningen är att luckra upp LAS så att arbetsgivare vågar ta en chans på okända kort. Arbetsgivares skräck att anställa fel person är kanske lite överdriven men absolut inte ogrundad. Det kan få katastrofala konsekvenser för företag när nyanställda går på föräldraledighet i flera år det första de gör, för att nämna ett exempel de flesta antagligen sett exempel på irl.
Hur kan sex månaders provanställning vara ett problem? Eller kände du inte till den detaljen?
Citera
2025-10-27, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är det så att jag absolut inte är någon parasit utan har tjänat pengar hela mitt vuxna liv och betalat skatt hela tiden.

Du som pensionär kommer också få sänkt skatt.
Jag tror inte det. Grundavdraget skall ju bort så jag får betala mer i skatt. Men det är väl högerideologi?
Citera
2025-10-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Är inte risken att fler blir kvar i arbetslöshet om de som redan arbetar "jobbar över" på sina jobb?

Tänker att om 8 st jobbar över tex en timma/dag, det är en hel arbetsdag, är det bättre för samhället än att en arbetslös får anställning de timmarna och kan försörja sig själv?

Är väl bättre för företagaren kanske, men ska skattebetalarna täcka upp för företagen och bekosta arbetslösas bidrag då istället?
Det är ju så det blir med tidölagets marginalskattesänkningar.
Citera
2025-10-27, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Arbeta mer? Arbetslinjen handlar om att det ska löna sig mer att arbeta än att gå på bidrag.

Självklart ska skatterna sänkas för oss som arbetar och har ackumulerat kapital, och bidragen sänkas för arbetslösa bidragstagare.

Hur kan detta vara svårt att förstå?
Och därför skall marginalskatterna sänkas för de som tjänar över 50k? Jag tror att du har otur när du tänker lilla stumpan.
Citera
2025-10-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Hur kan sex månaders provanställning vara ett problem? Eller kände du inte till den detaljen?
Helt meningslöst när den provanställde sedermera blir fast anställd och snart därefter går på föräldraledighet. Plus, väldigt många arbetsgivare utnyttjar provanställningar för jobb med låg ingångströskel. De älskar olika insatser och program som ofta t.o.m. ger dem gratis arbetskraft i några månader mot möjlighet till eventuell anställning. Givetvis leder dessa sällan till riktig anställning. Min poäng är att arbetslinjen inte är effektiv för steget till arbete eller högre lön för den delen ofta är större och svårare än att helt enkelt dra ner på utgifter.
Citera
2025-10-27, 22:16
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jag tror inte det. Grundavdraget skall ju bort så jag får betala mer i skatt. Men det är väl högerideologi?

Höjt förhöjt grundavdrag: Moderaterna har föreslagit att det förhöjda grundavdraget för pensionärer ska höjas. Detta ökar det skattefria beloppet för pensionärer på ett sätt som är jämförbart med hur jobbskatteavdraget fungerar för arbetstagare.
Syfte: Målet är att minska klyftan i beskattning mellan pension och lön, så att det lönar sig mer för pensionärer.
Ekonomisk effekt: Förslagen har inneburit att pensionärer fått mer pengar i plånboken. Enligt en beräkning från september 2023 skulle en pensionär med 25 000 kr i månaden få cirka 3 400 kronor mer per år, utöver den årliga indexeringen av grundavdraget.
Citera
2025-10-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Höjt förhöjt grundavdrag: Moderaterna har föreslagit att det förhöjda grundavdraget för pensionärer ska höjas. Detta ökar det skattefria beloppet för pensionärer på ett sätt som är jämförbart med hur jobbskatteavdraget fungerar för arbetstagare.
Syfte: Målet är att minska klyftan i beskattning mellan pension och lön, så att det lönar sig mer för pensionärer.
Ekonomisk effekt: Förslagen har inneburit att pensionärer fått mer pengar i plånboken. Enligt en beräkning från september 2023 skulle en pensionär med 25 000 kr i månaden få cirka 3 400 kronor mer per år, utöver den årliga indexeringen av grundavdraget.
Det där är ju inte vad man föreslog nu på stämman utan gammal skåpmat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in