2025-10-27, 13:13
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
En sak slog mig just... Om alla sorters beroende beror på ökning av dopamin kanske vad som helst kan bli ett "beroende"?

Skillnaden är kanske att alkohol direkt påverkar dessa mekanismer och därför har ökad potential?

I så fall borde kokain vara mest beroendeframkallande av allt då det hindrar återupptaget av dopamin. Fast är inte just klassen opiater de droger som räknas som att ha störst potential att kunna vara beroendeframkallande?

Vad jag vet så är alkohol det vanligaste i Sverige som folk har blivit beroende av, sen är det väl att folk röker "gräs"? Opioider ska ju vara det folk lättast "fastnar" i.
Citera
2025-10-27, 13:13
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Jag har själv ett 23-årigt alkoholmissbruk i bagaget men varit nykter u 6 år nu,har börjat plugga på Komvux och ska börja arbetsträna. Men jag noterade ofta när jag var daglig besökare på Systembolaget hur samma, ofta rätt välstädade personer, besökte bolaget efter kl 16 varje dag, när man själv bara var där för att skaffa påfyllning, precis som du med noterat. Ofta var det några öl och en kvarting, det ser ju lite bättre ut att komma den tiden och handla lite, än att som jag och de jag drack med gjorde, gå därifrån med 4 fyllda kassar, kanske 2 ggr om dagen.

Det finns i generna, då både farsan, morsan och morfar har varit hårda på flaskan i perioder, även om morsan nätt och jämnt skötte sitt jobb, samt en uppväxt i ett hem där morsan och hennes karl (min styvfar) ofta gick omkring på fyllan, på helgerna även under dagtid. Jag fick ta mycket ansvar redan som 7-åring och fick ta hand om mina 3 småsyskon ända fram tills jag var 17 och kastades ut hemifrån, med en styvfar som ofta blev aggressiv och ibland våldsam på fyllan, så att man typ fick trippa på tå för att inte göra honom upprörd.

Ja, jag har umgåtts med de värsta alkisarna och knarkarna, men har försökt sopa igen spåren så gott jag kunnat och ser idag fräschare ut än någonsin, enligt flera. Det går att ändra på livet bara man har stark vilja och motivation.

Låter strålande att du vänt ditt liv. Beklagar din tuffa uppväxt - vilken förmodligen varit en av anledningarna att du själv trillat dit, förutom det genetiska. Min erfarenhet är dock att många eller de flesta (iaf de jag stött på) i det närmaste varit absolutister, med tanke på deras gener, och vad de sett för skador missbruk kan göra.

Nej, jag har ingen verklig uppfattning alls kring "klientelet" jag beskrev, jag har aldrig varit någon större festprisse, druckit minimalt genom alla år, alkohol är inte min grej. Jag baserar "typen" jag beskrev enbart på de personer jag känner och känt som arbetat på Systembolaget genom åren. De ger en hundraprocentig samstämmig bild av vem som är den gemene alkoholisten och de trognaste kunderna. Klicken utåtagerande och illaluktande i sjaviga kläder är procentuellt liten på det stora hela, men det är ju dessa snedseglare som drar blickar och näsor till sig, av förklarliga skäl.
Citera
2025-10-27, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Personlighetsdrag är också ärfligt

Konstigt nog inte helt då även om dessa tester för personlighetstyp är ifrågasatta så kan enäggstvillingar ha olika personlighetstyp. Det indikerar i så fall att personlighet kanske inte är främst eller åtminstone inte enbart genetiskt betingat?

Sen sågar vissa dessa tester men jag har skrivit om det tidigare... Kan ta en sak såsom att det föreligger en som det verkar bevisbar relativt stor korrelation mellan olika sorters personlighetstester. Hade det varit helt slumpmässigt hade man inte sett en korrelation...
Senast redigerad av Snobird 2025-10-27 kl. 13:17.
Citera
2025-10-27, 13:15
Medlem
Lättast för de som tycker sprit smakar gott

o få som tycker sprit smakar skit blir alkisar
Citera
2025-10-27, 13:16
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Personlighetsdrag är också ärfligt

Mycket som är ärftligt, bokstavsdiagnoser osv...
Citera
2025-10-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Mycket som är ärftligt, bokstavsdiagnoser osv...
Vad har det med saken att göra? Menar du att de som är alkolister har diagnoser?
Citera
2025-10-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Konstigt nog inte helt då även om dessa tester för personlighetstyp är ifrågasatta så kan enäggstvillingar ha olika personlighetstyp. Det indikerar i så fall att personlighet kanske inte är främst eller åtminstone inte enbart genetiskt betingat?

Sen sågar vissa dessa tester men jag har skrivit om det tidigare... Kan ta en sak såsom att det föreligger en som det verkar bevisbar relativt stor korrelation mellan olika sorters personlighetstester. Hade det varit helt slumpmässigt hade man inte sett en korrelation...
Ja jag är ingen expert inom det ämnet. Så jag vet inte.

Men jag har sett några med alkoholproblem på väldigt nära håll och då har deras problem legat i personligheten iallafall. Sen är väl det individuellt såklart.
Citera
2025-10-27, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Vad jag vet så är alkohol det vanligaste i Sverige som folk har blivit beroende av, sen är det väl att folk röker "gräs"? Opioider ska ju vara det folk lättast "fastnar" i.

Ok, men marijuana, cannabis och amfetamin lär inte vara fysiskt beroendeframkallande. Så opiater visst men med marijuana är beroende om ett sådant föreligger troligen främst psykiskt. Dvs om marijuanan inte är kryddad med fentanyl...
Senast redigerad av Snobird 2025-10-27 kl. 13:28.
Citera
2025-10-27, 13:26
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Vad har det med saken att göra? Menar du att de som är alkolister har diagnoser?

Vad jag vet så finns det ingen "beroendepersonlighet", men har du nån form av psykisk ohälsa så är inte självmedicinering helt ovanligt. Känner ett par stycken som höll på med sånt förr. Vad jag vet idag så är de OK.
Citera
2025-10-27, 13:27
Avstängd
Citat:
Ja jag är ingen expert inom det ämnet. Så jag vet inte.

Men jag har sett några med alkoholproblem på väldigt nära håll och då har deras problem legat i personligheten iallafall. Sen är väl det individuellt såklart.

Olika personligheter kanske kan ha ökad tendens till beroende? Går man efter tester så är olika drag också olika starka hos individer med samma typ. Vilka drag som kan leda till vad är nog svårt att specificera...
Citera
2025-10-27, 13:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej alla kan inte bli alkoholister. Det som krävs är en kombination av missbruksgenerna och att någon introducerar dig till den substans som du sedan börjar missbruka. Precis som du själv beskriver, så finns det många som dricker mycket under en period - ofta under studietiden - men sedan har de inga problem att sluta med det när det är dags att börja jobba och leva Svenssonliv. Eller att bli gravid. Det beror på att de inte har generna för att utveckla missbruk.

Och samtidigt finns det människor som HAR missbruksgenerna, men som vet om det - typ på grund av en hemsk uppväxt med alkoholiserade föräldrar - och därför tidigt bestämmer sig för att aldrig smaka en droppe. Man får ju inte suget efter sprit om man aldrig druckit det, vilka gener man än har.

Det finns även andra orsaker till att en person som har missbruksgenerna aldrig börjar dricka (och kanske aldrig ens vet om att han har de generna), t.ex. för att han lever isolerat i ungdomen och ingen någonsin bjuder på alkohol. Inte många unga börjar ju gå ensamma till Systemet för att dricka ensamma på sin kammare, om de aldrig blivit introducerade till alkoholen på fester och uteställen. Samt naturligtvis fysiskt och mentalt handikappade personer, de börjar ofta inte heller av samma skäl - att ingen kommer på tanken att bjuda dem på den första nubben. Så de kan också gå ett helt liv med sina missbruksgener utan att dricka eller ta någon narkotisk drog.
Har du någon källa på att man måste ha denna"missbruksgen" för att bli alkis? Jag menar alkohol ger väl en kick i dopaminsystemet för ALLA i varierande grad. Om man mår psykiskt dåligt finns det väl all anledning för dessa att dricka igen, och igen, och igen?
Citera
2025-10-27, 13:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Har du någon källa på att man måste ha denna"missbruksgen" för att bli alkis? Jag menar alkohol ger väl en kick i dopaminsystemet för ALLA i varierande grad. Om man mår psykiskt dåligt finns det väl all anledning för dessa att dricka igen, och igen, och igen?

Klart man får en kick, men det GÅR att sluta. Det finns inget fysiskt begär. En riktig alkoholist gör vad som helst för nästa pava.

Nej jag har ingen källa, och det går säkert att hitta källor som påstår många olika saker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in