2025-10-28, 07:23
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Jag har druckigt nästan varje dag i förtio år och är inte alkoholist.

Ledsen att behöva säga det, men jo, du är alkoholist. Det är dock vanligt att man inte ser eller anser sig vara det för egen del. Men det är O.K. och du förtjänar inte att dömas p.g.a. det. Men ju snabbare du kommer till insikt, desto fortare kan du få hjälp. I all välmening.

/AI
Citera
2025-10-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Ledsen att behöva säga det, men jo, du är alkoholist. Det är dock vanligt att man inte ser eller anser sig vara det för egen del. Men det är O.K. och du förtjänar inte att dömas p.g.a. det. Men ju snabbare du kommer till insikt, desto fortare kan du få hjälp. I all välmening.

/AI
Precis så förnekelsen är första steget emot beroendet.

Jag hade två vänner ett par de drack vin till maten på kvällen varjedag, en dag sa jag till dem ni är ju alcoholister de nej nej. Vit kan sluta dricka när vi vill jag bara ok imorgon kommer jag då dricker ni inget de bara inga problem.

Dagen efter när jag var där värsta katastrofen båda var sura otrevliga och började bråka med varandra och grejer, jag bara hämtade vinet här drick drick för fan jag orkar inte se er såhär.

Det var bevis för mig iaf de var klart beorende av alcohol
Citera
2025-10-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Om vi pratar om hur beroendeframkallande något är eller inte, så är det 0 skillnad på fysiskt beroendeframkallande och psykiskt beroendeframkallande droger rent allmänt.

Det är individuellt vad man fastar för.
Fysiskt beroendeframkallande droger måste man trappa ut bara när man slutar, det är skillnaden.

Många som är beroende av alkohol som endast dricker vin/öl kan ofta sluta på egen hand.

Det är främst dom som dricker sprit en längre tid som måste söka vård.

Det finns väldigt många olika nivåer av alkoholberoende. Alkohol är mer förlåtande än tex opioider på det sättet.
Jag har slutat tvärt med drickande utan trappa ut försökt den metoden med men hur vet man hur mycket du ska dricka då, det slutar alltid med du dricker för mycket.

Vart har du fått de här uppgifterna om sprit en längre tid endast måste söka vård?

Jag har fått söka vård för jag druckit endast folköl en längre tid allt handlar om hur din lever mår och hur du sköter din kropp i övrigt med sömn och kost osv.

Eftersom alcohol går på gaba systemet så lugnar det ner hela nervsystemet under perioden man dricker när du sedan upphör går hjärnan på högvarv och du kan inte sova och ligger bara och svettas då är det alltid läge söka vård för då kan du bli psykotisk när som helst.
Citera
2025-10-28, 08:00
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Jag har slutat tvärt med drickande utan trappa ut försökt den metoden med men hur vet man hur mycket du ska dricka då, det slutar alltid med du dricker för mycket.

Vart har du fått de här uppgifterna om sprit en längre tid endast måste söka vård?

Jag har fått söka vård för jag druckit endast folköl en längre tid allt handlar om hur din lever mår och hur du sköter din kropp i övrigt med sömn och kost osv.

Eftersom alcohol går på gaba systemet så lugnar det ner hela nervsystemet under perioden man dricker när du sedan upphör går hjärnan på högvarv och du kan inte sova och ligger bara och svettas då är det alltid läge söka vård för då kan du bli psykotisk när som helst.
Ja absolut bra att du sökte vård för folköl om du behövde det. Men faktum kvarstår att många med lättare/medel alkoholproblem slutar på egen hand också.

Jag hade en period när jag drack ganska mycket öl. Kunde inte sova utan. Jag löste det bara genom att trappa ned antalet öl per dag. Sömnen var inte perfekt men det löste sig ganska snabbt.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-10-28 kl. 08:03.
Citera
2025-10-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ja absolut bra att du sökte vård för folköl om du behövde det. Men faktum kvarstår att många med lättare/medel alkoholproblem slutar på egen hand också.
Jag hade en period när jag drack ganska mycket öl. Kunde inte sova utan. Jag löste det bara genom att trappa ned antalet öl per dag. Sömnen var inte perfekt men det löste sig ganska snabbt.
Du vet två sex pack folköl motsvarar en kvarting sprit, jag förstår inte riktigt hur du menar här menar du man måste dricka ren sprit då eller? Allt går ju räkna ut och de flesta blandar ju ändå ut sin sprit vad blir skillnaden på dricka det och starköl då? Du kan ju göra om lättöl till starköl igenom hälla i lite sprit i varje flaska tex.

Promillen du kommer upp i kroppen måste ju spela roll och hur din lever mår för det är ju endast den som kan bryta ner alcoholen.

Till mig sa de på avgiftningen på morgon endast druckit folköl han verkar opåverkad men blåser ändå 1,2 promille, det här är på morgonen dagen efter alltså
Senast redigerad av Blessed81 2025-10-28 kl. 08:07.
Citera
2025-10-28, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Typ kändisar som talar ut om att de varit alkoholister, har ofta haft en dålig uppväxt. Sen har vi alla t.ex. musiker som är alkoholister eller använder droger. Är det livsstilen, tillgång till pengar och att gå på många fester som gör att de dras in i det?

Eller är så att de redan innan inte mådde bra, och dricker som självmedicinering? Det leder ju också till frågan om psykiska problem har en koppling till kreativitet eller behovet att skapa något, t.ex. musik. Minns en lista som visade att en stor del kändisar, skådespelare och andra, någon gång diagnosticerats eller behandlats för tung depression...

Fast majoriteten lyckas festa och dricka en hel del, speciellt under yngre år, utan att halka dit som alkoholister i klinisk mening. Det leder också in på frågan om det finns en alkoholism-gen som vissa hävdar...

Jag drack en del på 90-talet men kunde när det behövdes (inför en behandling) sluta att dricka helt utan större problem. Så jag var troligen aldrig "alkoholist"...

Så frågan är ju då om alla kan bli alkoholister? Det är ju delvis ett fysiskt beroende och för att "uppnå" det "krävs" att personen dricker nog mycket under lång tid nog. De flesta som dricker gör tydligen inte det...

Fast är alkoholism socialt, psykologiskt eller genetiskt betingat? Och kan alla bli alkoholister eller kan vissa inte bli det?

Vad tror ni?

Edit: Detta kommer också in på om alkoholism är en sjukdom. Det räknas ju som en sjukdom, närmare bestämt en psykisk sådan. Men beroendet som är mest problematiskt är ju fysiskt. Fast de faktorer som leder till att personen når dit, är kanske främst psykologiska?

Man räknar med att ca 4% av den vuxna befolkningen är alkoholister, källa https://www.can.se/fragor-och-svar/a...0av%20den,2018).

Med tanke på hur lätt det är att få tag i alkohol så tyder detta inte på att "vem som helst" kan bli alkoholist utan att det snarare finns en ganska stark genetisk faktor, alternativt krävs väldigt extrema sociala omständigheter. Eller båda. Ungefär som med kriminalitet.
Citera
2025-10-28, 08:27
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Du vet två sex pack folköl motsvarar en kvarting sprit, jag förstår inte riktigt hur du menar här menar du man måste dricka ren sprit då eller? Allt går ju räkna ut och de flesta blandar ju ändå ut sin sprit vad blir skillnaden på dricka det och starköl då? Du kan ju göra om lättöl till starköl igenom hälla i lite sprit i varje flaska tex.

Promillen du kommer upp i kroppen måste ju spela roll och hur din lever mår för det är ju endast den som kan bryta ner alcoholen.

Till mig sa de på avgiftningen på morgon endast druckit folköl han verkar opåverkad men blåser ändå 1,2 promille, det här är på morgonen dagen efter alltså
Två sex pack folköl motsvarar en kvarting sprit, men upptaget blir mycket långsammare pga all vätska i folkölen.
Nivåerna i blodet blir inte riktigt samma, spriten dricker folk ofta snabbare högre bac nivå i blodet = mer beroendeframkallande.

Precis med folköl blir du påverkad längre istället om du dricker mycket, så det blir inte riktigt samma.
Citera
2025-10-28, 09:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Även hur snabbt man bryter ner alkohol spelar roll. En del får obehag snabbt och dricker därför mindre, medan andra har hög tolerans och riskerar att dricka mer.
Har lite med glimten i ögat sagt att detta är skälet till att jag aldrig skulle kunna bli alkoholist - åker alltid på en långvarig baksmälla. Och det har ju inte blivit bättre med åldern..
Citera
2025-10-28, 09:19
Medlem
Cameltotems avatar
Vet inte. För mig är det för jobbigt o dricka för mycket, mår mest dåligt.

Och mår jag genuint dåligt så ser jag inte hur alkohol kommer hjälpa mina problem.

Jag kanske är för pragmatisk.
Citera
2025-10-28, 09:59
Medlem
ExtremaMittens avatar
Du beskriver din situation väldigt klokt och ärligt — det märks att du har reflekterat mycket och kommit långt. Det du skriver om skillnaden mellan riskbruk och beroende är viktigt, och du har helt rätt i att många fastnar i ett gränsland snarare än i ett tungt beroende. Samtidigt visar det du berättar om hallucinationer vid avslut att kroppen faktiskt hade hunnit anpassa sig, vilket betyder att det fanns ett fysiologiskt beroende, oavsett hur du mådde i övrigt. Det är inget att skämmas för — det handlar inte om karaktär, utan om biologi.

Alkohol påverkar signalsystemen i hjärnan (GABA och glutamat) på ett sätt som kan ge både ångest, sömnproblem och svängningar länge efteråt. Det betyder inte att du är skadad, bara att hjärnan behöver tid och stabilitet för att hitta tillbaka till balans.

Mitt råd till dig är att fortsätta precis som du gör — hålla dig nykter, leva regelbundet, röra på dig, sova bra och prata med människor som förstår. Du behöver inte bevisa något för någon. Det är helt okej att erkänna att även ett “måttligt” beroende påverkar kroppen mer än man tror.

Du har redan gjort det svåraste: brutit mönstret och tagit ansvar. Resten handlar mest om att ge dig själv tid, trygghet och vänlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Hade. Nej jag är ångestfri sedan flera år och uppenbart tycktes alkoholsuget jag hade förr, precis som mitt forna nikotinberoende ha handlat om ångest.

Jag har inte beroendeproblematik. Mitt enda "beroende " är kaffe.

Jag saknar issues och är fullt frisk. Att jag fick hallucinationer av att sluta dricka hade givetvis med alkohol att göra då jag inte har hallucinationer annars.

Majoriteten av missbrukare har knappast färre problem än vad du vill tillskriva mig. Menar, vad tror du jag drack med för människor? Jag är utan tvekan den av de flesta av oss från mitt tidigare liv som saknade beroendeproblematik. Och nej, jag har aldrig haft någon psykisk ohälsa som inte berott på yttre omständigheter heller.

Ni vill helt enkelt inte acceptera att en stor del av missbrukare främst är riskbrukare under lång tid.

Det handlar om att folk vänjer sig vid att leva i andra miljöer och sociala sammanhang på vis som skapar identitet mer än att samtliga är starkt beroende.

Jag är övertygad om att beroenden överdrivs.
Sedan vet jag såklart att hjärnan påverkas, receptorer förstörs, att folk får hjärnskador osv.

Men alkohol som exempel påverkar GABA och glutamat utöver det gamla vanliga kring adrenalin, dopamin osv. Klart folk mår dåligt när hormonerna kaosar.

Googla glutamat och GABA, hur de funkar vid alkohol samt delerium.

Inte som om jag tycker att livet med alkohol slutade bra men vad fan ska jag göra åt hur bränd jag varit i huvudet? Ta livet av mig? Nej tack, jag hoppar över det. Livet går vidare.
Citera
2025-10-28, 10:13
Medlem
Ingen behöver bli alkoholist.

Det är ingen sjukdom.
Citera
2025-10-28, 10:20
Medlem
Citat:
Två sex pack folköl motsvarar en kvarting sprit, men upptaget blir mycket långsammare pga all vätska i folkölen.
Nivåerna i blodet blir inte riktigt samma, spriten dricker folk ofta snabbare högre bac nivå i blodet = mer beroendeframkallande.

Precis med folköl blir du påverkad längre istället om du dricker mycket, så det blir inte riktigt samma.
Det förutsätter ju du dricker spriten rent då isf dvs shootar då får du hög promille fort som går ur fort med.

Blanadr du ut den med något blir det ju som dricka staröl typ vilket de flesta som dricker sprit gör.

Jag personligen förstår mig inte på folk som gillar sprit alls.

Och om du haft riktig alcoholanstinens så spelar det ingen roll vad du druckit kroppen måste ha alcohol annars blir du akutsjuk, som sagt jag har haft delerium och ep och jag har druckit folköl bägge gångerna under en längre period och slarvat med allt det andra sömn och kost.

Alcohol kan bara brytas ner i levern på dig så dina levervärden betyder en stor del i den här processen med hur fort alcoholen går ur kroppen och inte.

Jag är väldigt erfaren på alcohol och vet väldigt bra hur det fungerar faktiskt på gott och väldigt mycket på ont tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in