• 1
  • 2
2025-10-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Men upplever du något av detta i din familj eller undrade du om det pågår i andra familjer? För mig är detta väldigt främmande och konstigt.

Var boken skriven och handlade om en riktig händelse? Kan det varit ett sällsynt fall?

Det låter inte normalt. Och boken psykade dig lite så att du går runt och tänker på detta nu. Jag läser inte böcker, blir man verkligen så påverkad?

boken handlade om en riktig händelse där ett syskon blev friskt och ett annat blev sjukt. Varför måste saker låta normalt. Allt fungerar inte som jag och du tänker.

Jag tänkte mer utifrån ett allmänt perspektiv då jag under min uppväxt lärt känna några som beskrivit sig som ”svarta får” där familjen ser ut att ha det bra varav ett syskon fallit långt från trädet.
Jag tänker inte så mycket på det egentligen. Utan vill nog mer veta hur andra tänker.

Har inte upplevt det så själv. Önskar jag gjorde det dock så jag kunde bredda mitt perspektiv.
Citera
2025-10-27, 11:54
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
boken handlade om en riktig händelse där ett syskon blev friskt och ett annat blev sjukt. Varför måste saker låta normalt. Allt fungerar inte som jag och du tänker.

Jag tänkte mer utifrån ett allmänt perspektiv då jag under min uppväxt lärt känna några som beskrivit sig som ”svarta får” där familjen ser ut att ha det bra varav ett syskon fallit långt från trädet.
Jag tänker inte så mycket på det egentligen. Utan vill nog mer veta hur andra tänker.

Har inte upplevt det så själv. Önskar jag gjorde det dock så jag kunde bredda mitt perspektiv.
Att en familjemedlem känner sig utanför/annorlunda betyder inte per automatik att personen är sjuk? Det är det som menas med svarta fåret, att man känner sig utanför eller annorlunda behandlad än syskonet. Och det är ju väldigt vanligt.
Citera
2025-10-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Att en familjemedlem känner sig utanför/annorlunda betyder inte per automatik att personen är sjuk? Det är det som menas med svarta fåret, att man känner sig utanför eller annorlunda behandlad än syskonet. Och det är ju väldigt vanligt.

Det är sant, håller med dig. Men en person kan bli sjuk av att känna sig utanför/annorlunda. Man behandlas av ”familjen” som en sjuk fast man inte är sjuk. Så man blir ändå fysiskt sjuk tillslut.

Läste en bok om hur föräldrar kan påverka barn att känna sig som svarta får. Föräldrar märker inte det själva. Det är bara ett svart får som kan få någon annan att känna sig som ett svart får. Det är lite det som är min teori.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in