2025-10-27, 14:20
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Nu börjar du hitta på en massa saker för att jag inte tycker som dig
Dom ska sitta i fängelse, sen skiter jag totalt i vad du tycker

ja du tycker dom ska sättas i fängelse men kan inte argumentera. men vad fan gör du på flashback? detta är ett diskussionforum. det är ingen plats där man söker sig för att lufta sina känslor!
Citera
2025-10-27, 14:20
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, samhället har åldersgränser av en anledning.

Och nu sänker vi åldersgränsen för straffbarhet från 15 år till 13 år. Detta är rimligt med tanke på att även 13-14-åringar kan begå grova våldsbrott och samtidigt vara "vuxna nog" att ta konsekvenserna av deras handlingar. Enligt min mening borde straffmyndighetsåldern sänkas till 10 år för de allra grövsta brotten.

nej det är inte rimligt nånstans. och det finns ingenting som heter "vuxna nog" det är ett hitte-på uttryck.
Citera
2025-10-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
"Från och med nästa sommar kommer barn från 13 år att kunna sättas i fängelse.

Det meddelar regeringen i ett pressmeddelande."

"De dömda ska placeras i särskilda fängelser med andra minderåriga upp till 17 år"

Vad tror ni om detta, kommer det att minska att barn inte begår allvarliga brott?

Eller kommer det medföra att 12-åringar kommer begå allvarliga brott som skjutningar, sprängningar mm?

"De nya fängelseavdelningarna kommer att stå klara den 1 juli 2026.

– När 13–14-åringar springer runt med automatvapen måste det mötas med samhällets fulla kraft. För att skydda andra måste de kunna låsas in, säger justitieutskottets ordförande Henrik Vinge (SD) i ett uttalande."

AB
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tas-i-fangelse

Även Omni
https://omni.se/fangelser-for-13-ari...ta-ar/a/73XJwV

Även SVT Nyheter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...ingar-sta-redo
Bra, inga jävla vapenviftande skäggbarn på våra gator
Citera
2025-10-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Fängelserna det gäller finns redan. Däremot måste

1 Vårdare utbildas och fler anställas.

2 Lagar måste ändras - Det finns lagar som måste ändras. Inte bara att åldern ändras. (Inget internet och mobil på fängelse)

3 Ändra insidan på anstalter. - Till ex skolplikt gäller för upp till 9an. Så skolrummen måste bli större. Färre intagna jmf med vuxna.

Tror jag att det kommer fungera? Nej varför?

KV kommer få för lite resurser och det kommer sluta som det gjorde sist vi körde det här 1935(1938)-(1952)1980. Fängelset blir ett universitet i brott.

Svar:

1. Instämmer. Men framförallt så skall7MÅSTE personalen på ungdomsfängelserna/avdelningarna ha viljan, kompetensen, kunskapen och erfarenheten av att arbeta med målgruppen unga!

2. Nu finns det ju ingen lag som konkret säger att man måste få ha mobiltelefon/internet vare sig man avtjänar sluten ungdomsvård eller fängelsestraff. Men däremot finns artiklar i EKMR och framförallt Barnkonventionen (t ex rätten till att ta del av information från massmedia, rätten till lek och fritid samt rätten till privat- och familjeliv) som kan vara svåra att leva upp till om man inskränkte möjligheten helt och hållet. Men detta är ju inte svårare att lösa än att man t ex bevakar telefonsamtal eller använder särskilda kommunikations/e-tjänster som myndigheten tillhandahåller. Detta har ju redan Kriminalvården metoder för, så det kommer nog inte vara några problem!

3. Sammanfattningsvis skall sägas att Kriminalvårdens vision är att en ungdomsavdelning aldrig skall ha mer än 8 intagna - och aldrig skall blandas ihop med vuxna intagna. Detta gör ju att personaltätheten kan bli/vara högre, samt att resurser/tid finns för att fokusera på de enskilda ungdomarna var för sig.
Citera
2025-10-27, 14:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
men det är rimligen skillnad på en hjärnas utveckling hos en 13 åring och en 30 åring. men denna skillnad ska vi tydligen inte ta hänsyn till.
Självklart tas hänsyn till skillnaden. Även om 13-åringar blir straffmyndiga kommer de inte erhålla samma straffsats som en 30-åring. De kommer dessutom inte vara i samma fängelser som 30-åringar.
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
nej det är inte rimligt nånstans. och det finns ingenting som heter "vuxna nog" det är ett hitte-på uttryck.
Okej, och när blir man vuxen enligt dig? Vilken ålder?
Citera
2025-10-27, 14:30
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart tas hänsyn till skillnaden. Även om 13-åringar blir straffmyndiga kommer de inte erhålla samma straffsats som en 30-åring. De kommer dessutom inte vara i samma fängelser som 30-åringar.

Okej, och när blir man vuxen enligt dig? Vilken ålder?

du hävdar att barn är vuxna nog, men det är ju en motsägelse eftersom ett barn per definition inte är en vuxen.

således är det ett låtsasspråk du använder dig av.
Citera
2025-10-27, 14:35
Medlem
Det här är det bästa på länge. Det är helt otroligt att barn sluppit straff som grov misshandel, mord och våldtäkter, alla brott egentligen eftersom det är lika hemskt offren som bär med sig det här hela livet.
Fatta hur hemskt det är för alla offer som blivit sparkad på så länge. Bara för dom är barn så kan dom göra vad dom vill. Som hon tjejen som fick dela klass med killen som våldtog henne.

Däremot så borde man har olika planer i fängelset om att hindra dom rekryteras och ger dom möjligheter att utbilda sig. Straffet är ju att bli inlåst men dom kan fortfarande plugga i fängelset.

Sen är det viktigt att inte blanda barn som inte är kriminella tillsammans med problembarn det gjorde man under SIS. Sjuka barn ska inte umgås alls med kriminella, jag förstår inte hur man kom på den korkade iden.
Sen inga män eller kvinnor ska jobba med andra könet.
Citera
2025-10-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Svar:

1. Instämmer. Men framförallt så skall7MÅSTE personalen på ungdomsfängelserna/avdelningarna ha viljan, kompetensen, kunskapen och erfarenheten av att arbeta med målgruppen unga!

2. Nu finns det ju ingen lag som konkret säger att man måste få ha mobiltelefon/internet vare sig man avtjänar sluten ungdomsvård eller fängelsestraff. Men däremot finns artiklar i EKMR och framförallt Barnkonventionen (t ex rätten till att ta del av information från massmedia, rätten till lek och fritid samt rätten till privat- och familjeliv) som kan vara svåra att leva upp till om man inskränkte möjligheten helt och hållet. Men detta är ju inte svårare att lösa än att man t ex bevakar telefonsamtal eller använder särskilda kommunikations/e-tjänster som myndigheten tillhandahåller. Detta har ju redan Kriminalvården metoder för, så det kommer nog inte vara några problem!

3. Sammanfattningsvis skall sägas att Kriminalvårdens vision är att en ungdomsavdelning aldrig skall ha mer än 8 intagna - och aldrig skall blandas ihop med vuxna intagna. Detta gör ju att personaltätheten kan bli/vara högre, samt att resurser/tid finns för att fokusera på de enskilda ungdomarna var för sig.

Telefonsamtal genom telefontillstånd får redan vuxna intagna. TV har redan vuxna intagna. Radio kan räcka. Internet får endast användas övervakat för vuxna. Ex för söka jobb mm. Kan gälla samma för barn. För studier finns redan intranet.

Jag tycker 8a per avd låter högt. Då jag känner till två anstalter som kommer ha ungdomar och det kommer vara färre unga. Personaltäthet. En vuxen per intagen på de två anstalter jag har hört. MEN det är vad de säger vi får se hur det slutar.

Det finns ingen inom KV som har riktig bra erfarenhet att jobba med så unga i en fängelsemiljö. Häkten har en viss vana.
Citera
2025-10-27, 14:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Det här är det bästa på länge. Det är helt otroligt att barn sluppit straff som grov misshandel, mord och våldtäkter, alla brott egentligen eftersom det är lika hemskt offren som bär med sig det här hela livet.
Fatta hur hemskt det är för alla offer som blivit sparkad på så länge. Bara för dom är barn så kan dom göra vad dom vill. Som hon tjejen som fick dela klass med killen som våldtog henne.

Däremot så borde man har olika planer i fängelset om att hindra dom rekryteras och ger dom möjligheter att utbilda sig. Straffet är ju att bli inlåst men dom kan fortfarande plugga i fängelset.

Sen är det viktigt att inte blanda barn som inte är kriminella tillsammans med problembarn det gjorde man under SIS. Sjuka barn ska inte umgås alls med kriminella, jag förstår inte hur man kom på den korkade iden.
Sen inga män eller kvinnor ska jobba med andra könet.
Ja man kan fundera över varför det har fått pågå så här så länge.
Skjutningar och annan grövre kriminalitet har fått pågå på tok för länge.
Att 17-åringar har bråttom att fixa sitt brotts CV före de fyller 18 borde tagits om hand för länge sedan och att 13-14 åringar kan gå relativt fria från ansvar är sjukt.
Citera
2025-10-27, 14:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Utmärkt. Men helst ska de utvisas tillsammans med hela sin familj.
Citera
2025-10-27, 15:06
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Det blir såklart avancerade åtgärder när samhället inte satt ner foten tidigare utan bara låtit kriminaliteten urarta.
Citera
2025-10-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Telefonsamtal genom telefontillstånd får redan vuxna intagna. TV har redan vuxna intagna. Radio kan räcka. Internet får endast användas övervakat för vuxna. Ex för söka jobb mm. Kan gälla samma för barn. För studier finns redan intranet.

Jag tycker 8a per avd låter högt. Då jag känner till två anstalter som kommer ha ungdomar och det kommer vara färre unga. Personaltäthet. En vuxen per intagen på de två anstalter jag har hört. MEN det är vad de säger vi får se hur det slutar.

Det finns ingen inom KV som har riktig bra erfarenhet att jobba med så unga i en fängelsemiljö. Häkten har en viss vana.

Exakt. Kriminalvården har redan rutiner och regler till sådant här. Sedan kommer ju givetvis vissa lagar och regler få anpassas och omtolkas så att det matchar med Barnkonventionen och bestämmelserna om "Barnets bästa" och "barnets behov i fokus", men i övrigt kommer man nog klara sig långt på den Fängelselagen som finns.

Jag tror i och för sig man sagt max 6-8, så man har nog visionen att ligga under 8. Om man får vara lite cynisk så tror jag att det är ganska lätt att prata om "få intagna - och många personal" innan lagen är på plats och det därefter kommer dröja några år innan man verkligen ser effekten av lagändringen. Men när det sedan har gått ett tag och domarna/straffen mot barnen börjar trilla in på allvar och volymen ökar - och det helt plötsligt inte finns lika många platser kvar och några nybyggen inte syns så långt ögat kan nå, så tror jag nog vi får se någonting helt annat. Då lär vi nog få se både välfyllda ungdomsavdelningar och kanske t.o.m dubbelbeläggningar (gud förbjude!)

Det stämmer att Kriminalvården generellt saknar erfarenhet av arbete med yngre. Jag själv är- och har alltid varit en förespråkare för att Kriminalvården inte skall få komma i närheten av barn föräns dom har kunskapen och kompetensen att kunna bemöta och arbeta med dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in