Citat:
Ursprungligen postat av
Dragspelochbas
Tror många av er inte lever i verkligheten. Samhället som vi känner till det, oavsett vart, kommer ha kollapsat till 2030. Jag som jobbar med automatisering kan idag helt själv utföra jobb värt 1 mkr på 1 vecka, som för ett år sedan tog 3-6 månader av ett team på 3 personer.
Tror inte riktigt ni förstår att hela medelklassen kommer raderas, juridiken och samhället är i stort helt oförberedda.
2030 ser ur såhär i västvärlden:
8-10% medelklass, 85-90% underklass på gräns till svält, 1-5% toppskikt som producerar.
Om 85% skulle vara svältande arbetslösa tror jag inte dessa kommer att acceptera detta. De kommer ta det de behöver. Och om endast 5 % producerar så kan de nog inte tjäna så mycket eftersom det måste finnas de som har råd att konsumera det som produceras.
Som jag ser det är det enda vettiga att förkorta arbetstiden och dela på de jobb som blir kvar.
Och det är inte säkert att det är de lågavlönade som rationaliseras bort först. Skulle inte fundera på att plugga juridik nu om jag var ung och hade bra betyg.
Redan har man ju konstruerat datorprogram för schack som kan vinna över de bästa mänskliga schackspelarna.
Vad hindrar att man i framtiden har program som innehåller all världens lagar och förordningar. Alla domar som avkunnats i Sveriges alla domstolar under de senaste 50 åren och motivationerna för besluten. Och allt annat som kan påverka en kommande rättegång.
Så när polisen är klar med polisutredningen efter ett brott så skrivs allt som kommit fram under utredningen såsom olika fynd på brottsplatsen, vad som sagts i alla förhör som hållits p.g.a. brottet m.m. i åklagarmyndighetens AI program som beslutar utan mänsklig inblandning om bevisningen kan bedömas räcka för åtal eller inte.
Om datorn gör bedömningen bevisningen räcker till skickar den över allt till den misstänktes dators AI program som söker efter sånt som kan tala till den misstänktes fördel.
Vi rättegången behöver förutom vakter och vittnen som åklagarens eller den misstänktes dator önska ställa ytterligare frågor till närvara endast en mänsklig domare som dömer och någon som registrerar allt som sägs i lokalen för att spara det. Ingen mänsklig åklagare, inga mänskliga försvarsadvokater eller målsägarbiträden behövs.