Citat:
Ursprungligen postat av
Jr.Soprano
När det kommer till bevisbörda så är regeln att den som påstår något också är den som ska leverera bevis för påståendet. I det här fallet är det alltså du som ska lämna en källa, då du påstår att arbetsplikten skulle upphöra för att man fått en studieplats.
Ok, jag har läst vad du har skrivit, och ditt främsta argument tycks vara att arbetsplikt råder eftersom vissa nekas studier eller anses för friska för att kunna simulera sig fria. Om det är sant, så innebär det i så fall att arbetsplikten är selektiv och inte generell, dvs. fångarna omfattas inte av den enbart i egenskap av att vara fångar. Fångarna sätts i arbete efter beslut från myndigheten. Om myndigheten inte behagar göra så, så finns således inte arbetsplikt för den individuelle fången.
Du har inte har gett källa för påståendet om att det är brist på studieplatser heller. Om du ändå hävdar att bevisbördan ligger på mig (vilket du verkar göra), så låt mig då hänvisa till min källa igen (
Kriminalvården)!
Citat:
När du kommer till anstalten kommer en utredning att göras för att identifiera vilka behov du har och hur din risk för att återfalla i brott kan minskas. Utifrån detta kommer en
individuell plan att upprättas, en så kallad verkställighetsplan (VSP). I verkställighetsplanen planeras för
insatser som på olika sätt ska bidra till att minska din risk för återfall i brott efter avtjänat straff och göra din tid i Kriminalvården så meningsfull som möjligt.
De aktiviteter som räknas som sysselsättning i anstalt och
som kan ingå i din verkställighetsplan är:
- Behandlingsprogram
- Vuxenutbildning som motsvarar Komvux. Det är kurser på grundläggande och gymnasial nivå, även svenska för invandrare (SFI) och yrkesutbildning
- Arbetsmarknadsutbildning med olika yrkesinriktning
- Olika typer av verkstadsarbete och praktisk arbetsträning på anstalten, till exempel träindustri, plastindustri, ytbehandling och montering/förpackning
- Olika typer av arbeten som behöver göras på anstalten, till exempel städning, tvätthantering, matlagning och köksarbete eller skötsel av utomhusmiljön
- Andra typer av strukturerad verksamhet, till exempel samtals- och temagrupper
Ingenstans stod det att alla måste arbeta per automatik. Du kan förstås vägra ge källor till vad du säger, men för oss andra blir det svårt att bli övertygade om det eftersom du (till skillnad från mig) vägrar redovisa källor till dina påståenden.