Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2025-10-28, 08:55
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej, det är en missuppfattning. Det förekommer att folk arbetar, men det är ett av flera alternativ om man inte hellre vill någonting annat.

Jag förstår invändningen, men det bör rimligen finnas sätt att skapa fler arbeten utanför murarna så att detta inte ska vara någon avgörande faktor. Människor utanför murarna kan starta eget och vara kreativa på ett sätt som fångarna inte kan.

Du snackar skit. Arbetsplikt råder. Tjuven ska gå till den anvisade sysselsättningen. Gör den inte det kommer det bli rapporter, rapporter blir varningar, varningar blir uppskjuten vf.
Citera
2025-10-28, 09:04
Medlem
Milldues avatar
Alla bör få en rimlig chans att återvända till ett icke kriminellt liv.

Första fängelsedomen bör då erbjuda utbildning och nödvändig rehabilitering.
Andra resan Straffarbete och tvångsåtgärder vad gäller rehabilitering Måste deltaga i Psyk och utbildning och liknande..

Tredje resan Oavlönat straffarbete betydligt längre tid innlåst ex summan av alla brott utförda tuffare anstallt, mer isolering allt görs mer avskräckande

ev fjärde resa.. Automatiskt livstidsstraff tas ut i kista som de fått snickra ihop själva

Vissa brott hamnar per automatik på minst nivå 2 (barnvåldtäktsmän, mördare av försvarslösa ex äldre/handikappade och liknande usla brott)

Det största problemet med kriminalvård är att ÄVEN om nu någon vill förändra sin situation efter ett straff så kan de inte få ett arbete. Ingen arbetsgivare vill anställa dem och utan inkomster och bostad så finns det inga alternativ till att ens försöka komma tillbaka till ett liv utanför brottsligheten.

Lägg därtill problemet med påtryckningar från "vänkretsen" de hade innan de åkte in. ev. Skulder för Lån/knark att betala då de kommer ut. Dessa faktorer gör att nya brott är den enda vägen för deras fortsatta liv.
Senast redigerad av Milldue 2025-10-28 kl. 09:09.
Citera
2025-10-28, 23:03
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Du snackar skit. Arbetsplikt råder. Tjuven ska gå till den anvisade sysselsättningen. Gör den inte det kommer det bli rapporter, rapporter blir varningar, varningar blir uppskjuten vf.
Nej jag snackar inte skit. Sysselsättningsplikten kan fyllas genom att studera eller ingå i knarkrehab. Då slipper man arbeta. Läs mina tidigare inlägg där jag har länkat till Kriminalvårdens hemsida!

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det största problemet med kriminalvård är att ÄVEN om nu någon vill förändra sin situation efter ett straff så kan de inte få ett arbete. Ingen arbetsgivare vill anställa dem och utan inkomster och bostad så finns det inga alternativ till att ens försöka komma tillbaka till ett liv utanför brottsligheten.
De kan ju plocka blåbär i Norrland i stället för att thailändska gästarbetare ska flyga från andra sidan jorden varje år.
Citera
2025-10-29, 07:59
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Nej jag snackar inte skit. Sysselsättningsplikten kan fyllas genom att studera eller ingå i knarkrehab. Då slipper man arbeta. Läs mina tidigare inlägg där jag har länkat till Kriminalvårdens hemsida!

De kan ju plocka blåbär i Norrland i stället för att thailändska gästarbetare ska flyga från andra sidan jorden varje år.
Jo du snackar skit. Jag har i tidigare inlägg gått igenom vad sysselsättningsplikten innebär. Skola och programverksamhet brukar förövrigt vara några få timmar i veckan, övrig tid är det arbete som gäller.

Att låta grovt kriminella plocka bär i skogen låter som ett synnerligen efterblivet förslag. Att arbetet för de intagna ser ut som det gör finns det flera anledningar till, varav säkerhetsskäl är det mest uppenbara. Men även ekonomiska aspekter, rehablitering och praktiska förutsättningar är andra skäl.
Citera
2025-10-29, 10:33
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Japp vill du komma ut villkorligt enligt plan får du fan sköta dej , annars försenas din frigivning.
Citera
2025-10-29, 17:11
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
På våra anstalter råder redan idag arbetsplikt. Tjuvarna måste gå till sin anvisade sysselsättning vardagar ca 8-11 och 13-16, lokala variationer kan förekomma. Sysselsättning kan vara allt ifrån att studera till att göra hundkoppel, montera förpackningar, sortera skruv, träarbete, svetsning eller spela fia med knuff med personalen, om tjuven ifråga är helt oförmögen till andra aktiviteter.
Citat:
Jag har i tidigare inlägg gått igenom vad sysselsättningsplikten innebär. Skola och programverksamhet brukar förövrigt vara några få timmar i veckan, övrig tid är det arbete som gäller.
Kan du styrka med källa att de som studerar också omfattas av ett arbetstvång? Dvs. att alla måste arbeta även om de uppfyller sysselsättningsplikten på annat sätt?
Citera
2025-10-30, 14:08
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Kan du styrka med källa att de som studerar också omfattas av ett arbetstvång? Dvs. att alla måste arbeta även om de uppfyller sysselsättningsplikten på annat sätt?
Läsförståelsen var icke på topp märker jag, ett anstaltsbesök med anvisad studieplats kanske inte vore fel.
Vill en tjuv studera under sin verkställighet, får den ansöka om det. Godkänns ansökan blir den anvisad studieplats på x timmar i veckan, ingen får studera på heltid. Studieplatserna på samtliga anstalter är begränsade och det är alltid färre som får studera än antalet sökande. Kriminalvården prioriterar de med lägst utbildningsnivå, vilket innebär att det är praktiskt omöjligt att studera på högre nivå än gymnasiet. De timmar som tjuven inte har studieplats så omfattas tjuven fortfarande av arbetsplikt. För att inte få ett arbete anvisat, måste tjuven vara totalt olämplig för det. I så fall måste tjuven ändå gå på så kallad ASV-verksamhet. Det är väldigt ovanligt att en tjuv är så pass olämplig att den inte kan arbeta men ändå så pass lämplig att den kan studera.

När det kommer till bevisbörda så är regeln att den som påstår något också är den som ska leverera bevis för påståendet. I det här fallet är det alltså du som ska lämna en källa, då du påstår att arbetsplikten skulle upphöra för att man fått en studieplats.
Citera
2025-10-30, 15:19
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns redan idag, alla som är under pensionsåldern och inte är sjukskrivna eller fått studier beviljat i stället, måste arbeta. D.v.s. själva arbetet kan de ju vägra, men de låses in i arbetslokalerna hela dagen, och där finns inget annat att göra än att arbeta.

Dock är det inte lönsamt egentligen, och kan nog aldrig bli heller. Bara vakternas löner kostar ju mera än vad fångarna producerar under samma tidsenhet.

Kan man inte starta ett AI-fängelse med Robocop-vakter?
Citera
2025-11-01, 00:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
När det kommer till bevisbörda så är regeln att den som påstår något också är den som ska leverera bevis för påståendet. I det här fallet är det alltså du som ska lämna en källa, då du påstår att arbetsplikten skulle upphöra för att man fått en studieplats.
Ok, jag har läst vad du har skrivit, och ditt främsta argument tycks vara att arbetsplikt råder eftersom vissa nekas studier eller anses för friska för att kunna simulera sig fria. Om det är sant, så innebär det i så fall att arbetsplikten är selektiv och inte generell, dvs. fångarna omfattas inte av den enbart i egenskap av att vara fångar. Fångarna sätts i arbete efter beslut från myndigheten. Om myndigheten inte behagar göra så, så finns således inte arbetsplikt för den individuelle fången.

Du har inte har gett källa för påståendet om att det är brist på studieplatser heller. Om du ändå hävdar att bevisbördan ligger på mig (vilket du verkar göra), så låt mig då hänvisa till min källa igen (Kriminalvården)!
Citat:
När du kommer till anstalten kommer en utredning att göras för att identifiera vilka behov du har och hur din risk för att återfalla i brott kan minskas. Utifrån detta kommer en individuell plan att upprättas, en så kallad verkställighetsplan (VSP). I verkställighetsplanen planeras för insatser som på olika sätt ska bidra till att minska din risk för återfall i brott efter avtjänat straff och göra din tid i Kriminalvården så meningsfull som möjligt.

De aktiviteter som räknas som sysselsättning i anstalt och som kan ingå i din verkställighetsplan är:
  • Behandlingsprogram
  • Vuxenutbildning som motsvarar Komvux. Det är kurser på grundläggande och gymnasial nivå, även svenska för invandrare (SFI) och yrkesutbildning
  • Arbetsmarknadsutbildning med olika yrkesinriktning
  • Olika typer av verkstadsarbete och praktisk arbetsträning på anstalten, till exempel träindustri, plastindustri, ytbehandling och montering/förpackning
  • Olika typer av arbeten som behöver göras på anstalten, till exempel städning, tvätthantering, matlagning och köksarbete eller skötsel av utomhusmiljön
  • Andra typer av strukturerad verksamhet, till exempel samtals- och temagrupper

Ingenstans stod det att alla måste arbeta per automatik. Du kan förstås vägra ge källor till vad du säger, men för oss andra blir det svårt att bli övertygade om det eftersom du (till skillnad från mig) vägrar redovisa källor till dina påståenden.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in