2025-10-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast stod han utanför och målsägande visste om att denne blev observerad? I TS fall antar jag, kanske felaktigt, att ingen vet om att denne blir observerad.
Ännu värre
Citera
2025-10-27, 14:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, det är ofredande.

Ett färskt exempel från Luleå tingsrätt, mars 2023 – ofredande. En man stod återkommande och kikade in genom ett fönster. Han åtalades och dömdes för ofredande.
Bara denna tråd som dyker upp på Google. Har du artikel, målnummer eller möjlighet att lägga upp domen?
Citera
2025-10-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Frågade ChatGPT och den sa att det inte var lagligt och hänvisade till olika lagar.

Har väldigt svårt att tro att det skulle vara lagligt.

När det gäller juridik skall man vara väldigt väldigt skeptiskt till ChatGPT.
Har fått flera helt galna, äldre och icke giltiga lagar levererade.
Citera
2025-10-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
När det gäller juridik skall man vara väldigt väldigt skeptiskt till ChatGPT.
Har fått flera helt galna, äldre och icke giltiga lagar levererade.
Men jag vet att man får ta den med en nypa salt ibland. Men jag tycker ändå likadant.
Citera
2025-10-27, 16:19
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Om ingen vet att du begår ett brott så kommer ju inget hända. Avsett om det är mord eller glo
Fast det var ju inte det som det handlade om utan huruvida den observerade måste känna obehag etc eller om gärningen alltid är olaglig.
Citera
2025-10-28, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Om ingen vet att du begår ett brott så kommer ju inget hända. Avsett om det är mord eller glo

Saken är den med ofredande är att ett det krävs att den drabbade är medveten om den kränkande handlingen i direkt anslutning till händelsen.
Det är alltså inte ofredande att kolla på någon i smyg om man inte blir upptäckt och den drabbade får reda på det i efterhand.
Om den drabbade däremot upptäcker handlingen så kan det utgöra ofredande.

Att man måste vara medveten om den kränkande handlingen i direkt anslutning till händelsen faställs i praxis av HD i NJA 1996 s. 418
Citera
2025-10-28, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, det är ofredande.

Ett färskt exempel från Luleå tingsrätt, mars 2023 – ofredande. En man stod återkommande och kikade in genom ett fönster. Han åtalades och dömdes för ofredande.

I så fall måste den ofredade varit medveten om att personen stod och tittade in.
TS frågar om att titta in i folks hem från håll med kikare, rimligen blir de inte upptäckta.

För ofredande krävs att den drabbade parten uppfattar den kränkande handlingen när den inträffar, det räcker inte att få reda på det i efterhand.
Citera
2025-10-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaa92
Det måste väl gå under ofredande.
Vad skulle vara ofredande:
1. att vara naken?
2. eller att titta på någon?
Citera
2025-10-28, 07:38
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Vad skulle vara ofredande:
1. att vara naken?
2. eller att titta på någon?
Att vara naken i sitt eget hem kan aldrig bli ofredande iaf..
Citera
2025-10-28, 14:37
Medlem
Om man står precis utanför någons bostad och glor in så kan det vara ofredande. Huruvida det gäller även när gärningsmannen befinner sig inomhus vet jag ej. Jag tänker att det kanske beror på hur mycket man zoomar in med kikaren eller kameran. Blir nog svårt att bevisa och troligen inte särskilt prioriterat av polis.
Citera
2025-10-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man står precis utanför någons bostad och glor in så kan det vara ofredande. Huruvida det gäller även när gärningsmannen befinner sig inomhus vet jag ej. Jag tänker att det kanske beror på hur mycket man zoomar in med kikaren eller kameran. Blir nog svårt att bevisa och troligen inte särskilt prioriterat av polis.

För att det skall kunna vara ofredande så måste den utsatte uppfatta den kränkande handlingen.
Oavsett om du står precis utanför eller längre bort så måste alltså den du tittar på upptäcka dig för att det skall kunna utgöra ofredande.
Att få reda på det i efterhand är inte nog.
Citera
2025-10-29, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Att vara naken i sitt eget hem kan aldrig bli ofredande iaf..
Ja, precis det var min poäng.

I och för sig kan man ju ta extrema exempel med att blotta kuken för grannen eller mitt i stan om man har fönster mot gatan, men det är ju inte sakfrågan här om det behövs kikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in