• 2
  • 3
2025-10-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Anders har yttrandefrihet som privatperson och meddelarfrihet som offentliganställd när han talar med media. Hans satir skadar inte kommunen – tvärtom stärker den demokratin. Kommunens agerande var totalt fel.

Syftet var ju att skrämma honom så han i framtiden skulle hålla kjeften.
Gick väl så där....
Citera
2025-10-27, 12:19
Medlem
Länk till satirbilden?
Citera
2025-10-27, 12:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av An0nym3s
Haha får mig tänka på den värdelösa kommunchefen från hipphipp, detta vore ju som tagit därifrån, först en bro felbygd, för dyr och sen jaga folk som klagar 😆

Byt ut bro mot invandring/mångkultur så fastnar skrattet snabbt i halsen. De har vant sig vid att kunna jaga vanliga medborgare som yttrar sig mot makten.

Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
100 % brott mot Grundlagen att försöka tysta en person som har rätt till yttrandefrihet. Bör polisanmälas och utredas vem gav order att "tillrättavisa" Anders. Anders bör driva detta hårt tills huvuden rullat.

Det står ju klart:
Enligt 2 kap 1 § regeringsformen (1974:152) har varje medborgare rätt att i tal, skrift eller bild meddela upplysningar och uttrycka tankar, åsikter och känslor. Rättigheten gäller även för utländska medborgare.

Det här gäller inte svenskar som har tankar, åsikter eller känslor om Sveriges utveckling sedan 1975.
Citera
2025-10-27, 14:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Korruption sannolikt. Det är korruption som den här personen nosat på. Det är därför det blev möte.
Citera
2025-10-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Verkar vara en militär moderat som styr . Inte så konstigt att det blir lite övergrepp på detta sätt då.
Han är inte bara ordförande i kommunstyrelsen utan även ordförande i kommunfullmäktige.
Lite speciell kombination med den dubbleringen så vitt jag vet. Mycket makt på en person.
Lite grann som att vara statsminister och talman samtidigt.

Vissa gillar makt och hatar när folk påtalar att man slösat bort skattebetalarnas pengar helt enkelt.

Lyckligtvis gav dom sig själva ett lönepåslag på 13% direkt efter tillträdet som plåster på såren.
Citera
2025-10-27, 16:30
Medlem
Jag har nu följt detta ärende på behörigt avstånd en tid, och börjar med stigande fascination och sjunkande tålamod undra om jag bevittnar en arbetsrättslig utredning eller en dåligt producerad dokusåpa.

Det står nämligen klart att två fel har begåtts här. Å ena sidan HR:s något… kreativa tillvägagångssätt, och å andra sidan Anders, vars sätt att driva frågan framåt får en att misstänka om han tagit sig vatten över huvudet.

Ni frågar er kanske hur Anders bär sig åt för att ha fel i detta? Låt oss då, som man säger, börja från början.

Att HR fått upp ögonen för Anders är i sig inte förvånande. Hela ärendet är präglat av hyckleri och självömkan. Anders, som gärna påminner om sina tre decennier i kommunens tjänst, verkar uppriktigt förvånad över att någon ifrågasätter hans lojalitet. Det är som om Houdini skulle bli chockerad över att folk påpekar att han har en tendens att försvinna. Det är något ironiskt att en man som i decennier arbetat i kommunen, och som nu med darr på rösten talar om sin lojalitet, väljer att göra det genom att offentligt beskriva sig själv som en slags förfördelad hjälte. Det krävs en särskild sorts fingertoppskänsla för att försvara sin lojalitet genom att offentligt fara med osanning kring den.

Han är specialpedagogen som bemästrat konsten att inte vara där han borde. Man vet att han finns – i teorin – men ingen har någonsin lyckats bevisa det i praktiken. Jag tror inte det finns en människa i skolans värld i den kommun han verkar som skulle, med handen på hjärtat, säga att Anders inte missköter sig. HR tog med andra ord chansen, när det inte fanns en chans. (amatörer).

Han är på många sätt en pionjär inom distansarbete, långt innan det blev modernt. Att ingen tidigare lyft hans del i en Flashback-tråd, en medborgargrupp på Facebook, ett inslag i Svenska Nyheter, eller Instagram-post är inget mindre än ett under. Jag behöver nog inte gå in i detalj för att ni ska förstå hur arbetstiden fördelas men någon måste säga det.

Det verkligt anmärkningsvärda är dock Anders relation till bekräftelse. Han hanterar uppmärksamheten kring detta ärende med samma intensitet som en tonåring som just upptäckt internets mörka hörn. Varje ny kommentar, artikel eller delning tycks skänka honom en eufori som man knappast kan uppnå inom den kommunala lönegraden. Och det är, om man tillåts vara uppriktig, både fascinerande och djupt tragikomiskt att se hur han med hög moralisk svada kritiserar andra, samtidigt som hans egen yrkesmässiga kompass sedan länge verkat sluta fungera.

Men, för att sluta på en konstruktiv not: det positiva i allt detta är att kommunens HR nu granskas och får tillfälle att se sig själva i spegeln och att Anders till sist verkar ha hittat sin sanna kallelse i livet. Ty specialpedagog, det ska han nog inte vara
Citera
2025-10-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltazarprofessorn
Jag har nu följt detta ärende på behörigt avstånd en tid, och börjar med stigande fascination och sjunkande tålamod undra om jag bevittnar en arbetsrättslig utredning eller en dåligt producerad dokusåpa.

Det står nämligen klart att två fel har begåtts här. Å ena sidan HR:s något… kreativa tillvägagångssätt, och å andra sidan Anders, vars sätt att driva frågan framåt får en att misstänka om han tagit sig vatten över huvudet.

Ni frågar er kanske hur Anders bär sig åt för att ha fel i detta? Låt oss då, som man säger, börja från början.

Att HR fått upp ögonen för Anders är i sig inte förvånande. Hela ärendet är präglat av hyckleri och självömkan. Anders, som gärna påminner om sina tre decennier i kommunens tjänst, verkar uppriktigt förvånad över att någon ifrågasätter hans lojalitet. Det är som om Houdini skulle bli chockerad över att folk påpekar att han har en tendens att försvinna. Det är något ironiskt att en man som i decennier arbetat i kommunen, och som nu med darr på rösten talar om sin lojalitet, väljer att göra det genom att offentligt beskriva sig själv som en slags förfördelad hjälte. Det krävs en särskild sorts fingertoppskänsla för att försvara sin lojalitet genom att offentligt fara med osanning kring den.

Han är specialpedagogen som bemästrat konsten att inte vara där han borde. Man vet att han finns – i teorin – men ingen har någonsin lyckats bevisa det i praktiken. Jag tror inte det finns en människa i skolans värld i den kommun han verkar som skulle, med handen på hjärtat, säga att Anders inte missköter sig. HR tog med andra ord chansen, när det inte fanns en chans. (amatörer).

Han är på många sätt en pionjär inom distansarbete, långt innan det blev modernt. Att ingen tidigare lyft hans del i en Flashback-tråd, en medborgargrupp på Facebook, ett inslag i Svenska Nyheter, eller Instagram-post är inget mindre än ett under. Jag behöver nog inte gå in i detalj för att ni ska förstå hur arbetstiden fördelas men någon måste säga det.

Det verkligt anmärkningsvärda är dock Anders relation till bekräftelse. Han hanterar uppmärksamheten kring detta ärende med samma intensitet som en tonåring som just upptäckt internets mörka hörn. Varje ny kommentar, artikel eller delning tycks skänka honom en eufori som man knappast kan uppnå inom den kommunala lönegraden. Och det är, om man tillåts vara uppriktig, både fascinerande och djupt tragikomiskt att se hur han med hög moralisk svada kritiserar andra, samtidigt som hans egen yrkesmässiga kompass sedan länge verkat sluta fungera.

Men, för att sluta på en konstruktiv not: det positiva i allt detta är att kommunens HR nu granskas och får tillfälle att se sig själva i spegeln och att Anders till sist verkar ha hittat sin sanna kallelse i livet. Ty specialpedagog, det ska han nog inte vara
Grattis till 1a inlägg!
Registrerad 2017 imponerande

Yttrandefrihet, use it or lose it
Jag står på Anders sida i ur och skur
Underbart när det kommer fram vilket dagis kommunkontoret är
Citera
2025-10-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Grattis till 1a inlägg!
Registrerad 2017 imponerande

Yttrandefrihet, use it or lose it
Jag står på Anders sida i ur och skur
Underbart när det kommer fram vilket dagis kommunkontoret är

Tack!

Imponerande feedback. Anders måste känna sig otroligt trygg med dig vid sin sida i ur och skur! Tidvis kanske det är värt att fundera på om det inte är bättre med färre inlägg när det konstruktiva gått över huvudet.

Att Gislaveds kommun är en misskött kommun hade jag inte en aning om, god analys. Bra att du kom fram till kärnan av inlägget och valde sida.
Citera
2025-10-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltazarprofessorn
Tack!

Imponerande feedback. Anders måste känna sig otroligt trygg med dig vid sin sida i ur och skur! Tidvis kanske det är värt att fundera på om det inte är bättre med färre inlägg när det konstruktiva gått över huvudet.

Att Gislaveds kommun är en misskött kommun hade jag inte en aning om, god analys. Bra att du kom fram till kärnan av inlägget och valde sida.
Varför hittar du på saker jag inte skrev?
Men du hade ju aldrig några bra argument ens
Fortsätt klanka ner på yttrandefriheten, flytta gärna till ryssland
Heja Anders! Hej då Jante!
Brevbärarmord!
Senast redigerad av usr1 2025-10-28 kl. 09:35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in