Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Det finns en tydlig fördel med blandekonomin som har att göra med psykologi och psykopater. De mest prestigefyllda jobben och möjligheter att tjäna mycket pengar finns i privat sektor. Därför tenderar psykopaterna att söka sig dit. Men om de är för mycket psykopatiska kan de inte fungera och de konkurreras ut. Om vi bara hade haft statliga företag då hade alla psykopater hamnat där i stället och då får vi antagligen en auktoritär diktatur styrd av psykopater. Därför behöver vi kanske marknaden som kan fungerar som en lekplats för psykopaterna. Det är inte optimalt, men det är mindre dåligt än om de hade saboterat staten. Förutsatt att vi inte kan bota psykopati men det verkar ju tyvärr inte möjligt. Marx och Co tog inte med den här faktorn i sina beräkningar. Antagligen för att de inte visste så mycket om det här på 1800-talet. Nu vet vi mer om psykologi och då tar vi med det i beräkningarna.
Det var ett intressant och en aning roligt perspektiv du kom med, i sättet du formulerade det på,
"Därför behöver vi kanske marknaden som kan fungerar som en lekplats för psykopaterna. "
Men jag förstår inte hur din kommentar har någon koppling till det jag sa. Om marknaden ska styra våra samhällen, vilket den gör och alla partier tillåter, så har den här lekplatsen för psykopater blivit det som bestämmer villkoren för alla oss andra.
Dessa psykopater öppnar upp gränserna och fyller upp landet till randen med araber som (kanske inte de flesta), men tillräckligt många av dem våldtar, drar ut svenska ungdomar i skogen och ber dem klä av sig, torterar dem i timmar och filmar det, för att sätta skräck i hela svenska befolkningen. Och att de ens är här och lever rövare är för att psykopaterna ser dem som konsumenter som håller kapitalismens konsumtion igång. Det är den enda anledningen till att de ens släppts in, inte för att psykopaterna plötsligt fick ett samvete.
Och där står du som en idiot och säger:
"Detta är bra, låt oss ta in mer invandrare nu! Förresten har jag nu blivit socialdemokrat eftersom socialdemokraterna är ett högerparti som stryker psykopaterna medhårs!"