2025-10-25, 12:47
Moderator
Allaballawallas avatar
Hål i huvudet på Svantesson, så det är som vanligt.

Vi har inget behov av att gå med i Euro-soppan. Det är illa nog att vi inte kan lämna EU utan en grundlagsändring.

Det är inte ens Nej, tack.' utan bara 'Nej.' till det tramset.
Citera
2025-10-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Moderaterna säljer ju ut allt annat, då är väl den svenska rätten till egen ekonomi inte mycket värd för dem.

Undrar vilken judisk riskkapitalist som lyckats lobba för detta.
Den bland "riskkapitalisterna" som varit mest vokal i frågan på senare år har varit Christer Gardell, då oftast med argumentet att kronan är en skvalpvaluta. Problemet är att det argumentet har runnit ut i sanden då kronan har tagit emot stora investeringar och dess värde ökat, då dollarn har blivit osäker och investerare har sökt tryggare marknader.

Sedan detta skedde har Christer varit väldigt tyst i frågan och det är väl för att hans argument inte längre håller.
Citera
2025-10-25, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hål i huvudet på Svantesson, så det är som vanligt.

Vi har inget behov av att gå med i Euro-soppan. Det är illa nog att vi inte kan lämna EU utan en grundlagsändring.

Det är inte ens Nej, tack.' utan bara 'Nej.' till det tramset.
och det är förmodligen därför som M vill ha en utredning och sedan skita i folkomröstning utan istället tvinga igenom det i riksdagen med M, S, Kd, L, C och Mp, medan SD och V tar avstånd. Det blir ett riksdagsbeslut då M inte vill ha en upprepning av 2003 och få ett nej i ansiktet.
Citera
2025-10-25, 12:52
Medlem
De borde utreda bitcoin i stället. Bitcoin är mer användbart än Euro.
Citera
2025-10-25, 12:55
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Jag röstade JA sist men vet inte vad jag skulle rösta idag. Varken SEK eller EUR känns speciellt lockande. Valutaunion med Norge och Danmark?
Danska kronan är väl idag helt låst mot Euron med snudd på fast växelkurs (+/-2.25), dvs danskarna har Euron i smyg och är nog inte överdrivet intresserade av att ha union med skvalpvalutorna i Norge och Sverige. Undrar om de ens kan lämna denna fasta växelkurs eller om de har ett avtal med EU om det, men å andra sidan har de konstant undantag för att gå med i EMU vilket vi inte har, vi har bara "tillfälligt" uppskov som dock inte har ett sistadatum.
Citera
2025-10-25, 13:27
Medlem
OliverCromwells avatar
SD:s samarbete med borgerligheten har visat sig vara lika logiskt som att försöka blanda vatten med olja.

Tidösamarbetet kommer att visa sig vara ett misslyckat politiskt äventyr, en parentes inom svensk politisk historia, som förhoppningsvis aldrig mer kommer att upprepas.

SD måste hitta sin egen väg att navigera parlamentarismen. I det här läget ser jag hellre att SD samarbetar med S.

Kanske det bästa skulle vara att SD är beredd att släppa fram en ensam S-regering, så länge S lovar att hålla de värsta avarterna av V-MP-C-politiken borta.
Citera
2025-10-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vi behöver inte utreda något. Svenska folket har sagt nej till Euro i en folkomröstning och det ska respekteras.
Instämmer, men tyvärr har vi knappt några partier kvar som verkligen står upp för svensk suveränitet.

Att moderaterna springer EU:s ärenden, liksom de springer NATO:s, förvånar mig inte alls.
Citera
2025-10-25, 13:39
Medlem
Om allt kan omprövas efter en tid vilka andra frågor bör utredas och röstas om igen, med jämna mellanrum? EU medlemskapet? Kärnkraftsavvecklingen?

Jag röstade nej förra gången och det tänker jag göra igen om de får för sig detta.
Citera
2025-10-25, 13:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bra, hoppas det går igenom.

När euron introducerades låg den på strax under 9 skr per euro. Och jag minns att den svenska kronan dessutom var rätt svag då och många därför tyckte växelkursen därför var för dålig.

Nu ligger växelkursen på ca 11:-. Och då ska vi dessutom ta i beaktande att kronan stärkts i år.

Mao hade vi infört den då hade vi haft ca 20% mer i plånboken idag. Så det var en miss att vi inte införde den då, men bättre sent än aldrig.

Det skulle förmodligen även öka exporten och säkna räntorna lite.

Nästan varje land som infört euro har sett en markant ökning av priserna i övergången. Såg det hända med egna ögon då jag bodde i Spanien när euron infördes.
Citera
2025-10-25, 13:47
Medlem
Yungvidzibois avatar
Var det inte någon slags år då vi behövde införa euron. Att vi behövde införa euron senast 2025?
Minns att jag läste det för ett par år sedan.
Har kanske med det att göra.
Citera
2025-10-25, 13:49
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Den bland "riskkapitalisterna" som varit mest vokal i frågan på senare år har varit Christer Gardell, då oftast med argumentet att kronan är en skvalpvaluta. Problemet är att det argumentet har runnit ut i sanden då kronan har tagit emot stora investeringar och dess värde ökat, då dollarn har blivit osäker och investerare har sökt tryggare marknader.

Sedan detta skedde har Christer varit väldigt tyst i frågan och det är väl för att hans argument inte längre håller.

”Skvalpvalutorna” tar mycket stryk i globalt oroliga tider, så det är väl möjligen ett argument. Å andra sidan stod svenska valutan starkt under eurokrisen 2009 så det finns uppsidor och nedsidor.
Citera
2025-10-25, 13:55
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
M vill utreda möjligheten med Euro som svensk valuta och ett medlemskap i EMU.

https://riks.se/nyheter/reaktioner-e...e60fGJQiv4XmSA

"Finansminister Elisabeth Svantesson (M) menar att tiden är mogen för en ny genomlysning av frågan.

– Jag tycker att det ska utredas. För mig är det självklart, det har gått väldigt många år, säger hon.

Moderaterna vill att utredningen även ska väga in geo- och säkerhetspolitiska aspekter. Enligt Svantesson skulle ett eventuellt införande av euron ta omkring åtta år.

Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) pekar på ”uppenbara fördelar” med ett svenskt euromedlemskap, bland annat ökad trygghet och ekonomisk stabilitet.

– Om det blir riktigt turbulent och jobbigt i världen står vi inte själva utan tillsammans med andra, säger han.

Förslaget markerar att Moderaterna öppnar för en ny valutadebatt, drygt 20 år efter folkomröstningen då svenskarna röstade nej till euron."

1. Först hette det att kronan var en skvalpvalua och Euro var ersättningen, men det senaste året har kronan stärkts kraftigt, varvid deras argument har fallit så hur de ska de nu motivera skiten?

2. Varför har de kommit på iden nu? EU är på fallrepet och Bryssel gör bara allt värre varvid argumenten för är väldigt dåliga och icke existerande, så vems ärenden går M och Kristersson nu?

3. Vad blir konsekvenserna för svensk ekonomi och svenska skattebetalare och hur många miljarder mer kommer vi att förlora till PIGS länderna i söder?

Enda anledningen till att EU-judarna vill ha så många länder som möjligt med i euron är för att påbörja en ny hyperinflation som de gjorde i Weimarrepubliken så att europeiska kvinnor tvingas prostituera sig själva till alla importerade semiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in