Citat:
Ursprungligen postat av
stadatskrivbord
Fast MED uppdaterade nyligen sitt partiprogram och har tagit ett steg bakåt gällande narkotikapolitik.
Se inlägg
(FB) Narkotikapolitiska notiser och nyheter och mitt tidigare inlägg som är citerat för mer information.
Så låt inte MED få din röst i tron om att de kommer arbete för en avkriminalisering som de tidigare påstod sig göra.
Jag misstänker att några få inskränkte idioter i partiet har satt sig emot i den frågan, så resterande har gått med på att släppa det istället för att kunna enas. Men jag tror det är bättre i slutändan att det istället blir ett riksdagsparti som får våra röster. Nästa generations Centerpartister kanske istället kan inse att vetenskap och evidens bör forma vår narkotikapolitik, istället för signalpolitik eller moralpanik.
De oliberala Liberalerna börjar jag misstänka har helt gett upp på allting och de lär väl troligtvis åka ur riksdagen nästa val och vara någonstans runt dubbelt så stora som MED.
Om Medborglig Samling någonsin hade haft en chans att ta sig in i riksdagen hade det såklart varit trevligt om de stod på vår sida, jag gillar mycket av deras politik i övrigt, även om de kanske är snäppet mer extrema än jag själv ligger rent politiskt. Men det är viktigt att vi inte sprider felaktig information om att dem vill ta tag i narkotikafrågan och granska nuvarande politik och försöka avkriminalisera när partiprogrammet nu bara någon vecka sedan ändrat sig. Hur oseriöst är det inte att svänga om och bli som alla andra i en fråga bara för att man tror man vinner lite fler liberala men knarkhatande röster (kanske de satsar på att försöka sno liberalernas väljarbas?) när de tydligt kunde om de nu velat backa lite kommunicerat ut att de vill granska om kriminaliseringen av eget bruk av narkotika som vi nuvarande har som lagstiftning och utreda vilka fördelar och nackdelar som finns med den och det andra alternativet och verkar tydliga med att de vill göra det som vetenskapen kommer fram till gynnar oss mest?
Nej nu har de helt tappat mitt förtroende.
Ett seriöst parti som ändrar sig i frågan innan alla andra partier bör få våra röster om de verkar trovärdiga att driva frågan och vill få den att diskuteras mer seriöst.
Uppdatering om Medborgerlig Samling. Lyssnade på podden från MED nu och måste bara säga vilket bedrövligt utspel. De har alltså släppt frågan för att de vill prioritera andra "viktigare" frågor, de gör en u-sväng och förespråkar nu fortsatt kriminalisering av både narkotikakonsumtion/missbruk och även köp av sexuella tjänster, linjärt med våra åtta riksdagspartier. Vi behöver inte ett till parti som driver exakt samma inriktning som övriga riksdagspartier, och vi bör inte lägga en minut till på att promota partiet. Det tragiska i det hela är att de inte verkar förstå vad de har ställt till med eller ens verkar förstå kärnprincipen i sitt eget partiprogram, som fram till nu har varit mycket skarpt och tydligt. Jag kan till och med dra det till att det är det mest välformulerade och koherenta partiprogram jag någonsin sett i svensk politik.
Kärnvärdet i liberal filosofi är att individen ska ha rätt att bestämma över sitt eget leverne, det är inte statens sak att tala om hur folk ska leva sina liv, förutsättningen för denna frihet är dock att den inte inkräktar på någon annans frihet. Innebörden "liber" (frihet) är till och med inskrivet i namnet och bör inte vara svårt att missförstå.
För att MED ska återfå min respekt så behöver de gå ut och berätta för väljarna att de har blivit kuppade och därmed bytt inriktning på partiet. Från och med nu bör de också vara tydliga med sin profilering som ett renodlat konservativt parti med fokus på ekonomisk politik i och med att de lämnat den liberalkonservativa inriktningen.
Ett parti som gör en sån här u-sväng och inte kan stå för kärnprinciperna inom den politiska ideologi de säger sig förespråka visar bara att de är opålitliga. Vi har tillräckligt många kappvändare i Riksdagen redan som endast är där pga gamla meriter och systemets (väljarnas) trögrörlighet, Vi behöver inte ett till parti som inte kan stå för sina egna principer. Mitt förtroende har de tyvärr förbrukat.
Till det positiva och här bör vi också vara tacksamma till MED att de faktiskt är anständiga nog att bekänna färg redan nu så att vi inte slösar bort vår tid att hjälpa en potentiell "trojansk häst" att komma in i Riksdagen för att sedan byta kurs. Jag respekterar att partiet vill byta inriktning, saker förändras och ett så pass ungt parti är egentligen inte mer än en grupp människor med olika viljor. Jag hoppas dock att de har anständigheten att vara tydliga med att de lämnar sin ursprungliga liberalkonservativa agenda och nu kommer att driva en renodlad konservativ politik med marknadsliberala inslag så de inte missleder väljarna.