2025-10-24, 23:50
Medlem
Drog och köpte en siabildscanner i veckan och scannade diabilder och negstiv och det funkade riktigt bra men tyvär var kvalitén inte den bästa.

Bilderna blir ungefär som en gammal 5mp mobilkamera eller nåt, kornig och så.
Var nästan så att det blev samma kvalitet när jag la en diabild framför en ljus skärm och fotade bilden med mobilen.

Den kostade 1600kr men fanns en för 3500kr också men sen när jag googlade hittar jag ännu dyrare än så,;dock har jag en budget på max några tusen så då måste ejag rådfråga här om vilken som är hyfsat billig och ändå bra kvalitet?

Säg max 4000kr ny eller beganad.
Det är vanliga diabilder och negativ jag har från en kamera morsan användt på 80 och 90 talet.
Citera
2025-10-25, 00:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Drog och köpte en siabildscanner i veckan och scannade diabilder och negstiv och det funkade riktigt bra men tyvär var kvalitén inte den bästa.

Var nästan så att det blev samma kvalitet när jag la en diabild framför en ljus skärm och fotade bilden med mobilen.

Den kostade 1600kr men fanns en för 3500kr också men sen när jag googlade hittar jag ännu dyrare än så,;dock har jag en budget på max några tusen så då måste ejag rådfråga här om vilken som är hyfsat billig och ändå bra kvalitet?

Det är vanliga diabilder och negativ jag har från en kamera morsan användt på 80 och 90 talet.
Om din mammas kamera var bra, ska du ha denna: https://www.dustin.se/product/5011249098/opticfilm-135i
Citera
2025-10-25, 07:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Rekommenderar Epsons V-serie. Scannar dia och negativ i fantastisk kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in