2025-10-24, 12:48
Medlem
wwrs avatar
Satelliter med speglar som kommer att rikta solljuset till platser som behöver det.

Framtiden eller bara en vild idé?

Lysa upp ett avlägset katastrofområde så räddningsmanskapet kan arbeta? Och sedan blir det väl skugga någon annanstans, förstås, men förmodligen mer övergående medan speglarnas datorer kan fokusera ljuset till en viss plats. Och skicka solljuset till solceller för att ge energi.

Citat:
Det amerikanska bolaget vill placera en konstellation av stora speglar i rymden för att rikta solljus ner mot jorden. Idén är inte ny, men den skrämmer slag på astronomer och biologer.

Reflect Orbital tog i våras in 20 miljoner dollar i en finansieringsrunda och har nu ansökt om att skicka upp en första prototypsatellit till omlopp så snart som i april, skriver Space.com. Väl i omlopp kommer en 18x18 meter stor spegel att fällas ut för att spegla solljus mot utvalda platser.
https://www.nyteknik.se/rymden/darfor-vill-de-placera-4-000-speglar-i-rymden/4403759

Citat:
This company's plan to launch 4,000 massive space mirrors has scientists alarmed: 'From an astronomical perspective, that's pretty catastrophic'

Reflect Orbital says their light-on-demand idea has generated significant interest from commercial and government customers.
https://www.space.com/space-exploration/satellites/this-companys-plan-to-launch-4-000-massive-space-mirrors-has-scientists-alarmed-from-an-astronomical -perspective-thats-pretty-catastrophic
Senast redigerad av wwr 2025-10-24 kl. 13:02.
Citera
2025-10-24, 13:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter farligt att börja leka med solen skulle jag säga.
Om det är molnigt och regnigt den dagen man har beställt solljus, kommer det ändå att fungera och hur är tanken att deras reflekterade sol ska skina genom molnen?
Citera
2025-10-24, 13:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter farligt att börja leka med solen skulle jag säga.
Om det är molnigt och regnigt den dagen man har beställt solljus, kommer det ändå att fungera och hur är tanken att deras reflekterade sol ska skina genom molnen?
Hundra speglar riktade mot samma plats så är molnen snart bortbrända. (Och orten under också, kanske.)
Citera
2025-10-24, 13:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hundra speglar riktade mot samma plats så är molnen snart bortbrända. (Och orten under också, kanske.)

Kan man bränna bort moln?
Jag vet att man kan frammana moln och regn men att bränna bort dessa med solstrålar har jag aldrig hört talas om.
Citera
2025-10-24, 13:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kan man bränna bort moln?
Jag vet att man kan frammana moln och regn men att bränna bort dessa med solstrålar har jag aldrig hört talas om.
Snart har solen snart bränt bort cirrusen säger segelflygare ibland. Nog kommer iskristaller att förångas. Exakt hur speglarna påverkar detta vågar jag inte säga men vädret går säkert att manipulera.
Senast redigerad av wwr 2025-10-24 kl. 13:21.
Citera
2025-10-24, 13:21
Medlem
Den här kan vara värt att kika på:

https://www.youtube.com/watch?v=0rF2oZPe_WI
Citera
2025-10-24, 13:25
Medlem
Megaforces avatar
De som lekt med brännglas som har 10 cm i diameter vet vilken effektiv dödsstråle man kan få med en 18 meters spegel..

Koncentrerat så kan energin motsvara en 15 kW laser. Det motsvarar ungefär den effekt man har på skärlasrar för tjockare metaller typ fartygsplåt.
Citera
2025-10-24, 13:42
Medlem
triptykens avatar
Sry men varför skulle solljuset FÖRSVINNA på en plats om satelliterna riktar solljus ner till en punkt där det är natt?

Eller mer precist vad rör det oss när ljuset logiskt sett skulle vara stråla rakt ut i rymden annars?
Citera
2025-10-24, 13:49
Medlem
wwrs avatar
Så här används speglar I Spanien.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Funcionamiento_PS10.jpg/500px-Funcionamiento_PS10.jpg

I Chile har "Cerro Dominador" kapacitet att försörja 380.000 hem med el dygnet runt på samma sätt. Salt smälts ned till 500° temperatur.

Marocko

https://www.solarpaces.org/wp-content/uploads/CSP-tower-and-trough-1-1.jpg
Senast redigerad av wwr 2025-10-24 kl. 14:03.
Citera
2025-10-24, 13:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sry men varför skulle solljuset FÖRSVINNA på en plats om satelliterna riktar solljus ner till en punkt där det är natt?

Eller mer precist vad rör det oss när ljuset logiskt sett skulle vara stråla rakt ut i rymden annars?
Det har du rätt i. Skugga uppstår bara när satelliterna passerar mellan solen och jorden.
Citera
2025-10-24, 13:57
Medlem
wwrs avatar
Frågan är vad som stoppat detta tidigare.

Tekniska problem?

Miljöproblem, astronomin störs?

Uppskjutningskostnader, som säkert avtar med framsteg inom rymdindustrin? Även krav på hållbarhet stöder detta.
Citera
2025-10-24, 14:02
Medlem
zombie-nations avatar
Bra idé. Vi här i Norden kan behöva lite mer ljus vissa dagar på vintern. De som är rädda är bara fegisar. Klart att man kommer göra misstag innan det blir bra. Man kanske kan bosätta hela Sverige när södra Europa ändå brinner upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in