2025-10-24, 08:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Alla som gillar läsk ibland har nog någon gång försökt göra "Black Orange" hemma genom att blanda apelsinjuice med Cola. Det fungerar, om än muddligt. Eller black cherry-juicedryck med Cola för en Cherry Cola med mer autentisk körsbärssmak.
Men vad finns det mer som är gott tillsammans?

Jag mindes att Schweppes hade en drive på 80-talet med nya tillfälliga smaker varav en smakade äpple och var jättegod. Alltså INTE äppeljuice/cider utan lite vuxnare läsk, med äppelsmak. Ville göra något liknande. Jag blandade ihop ett test igår som blev jättegott.

Jag har några flaskor dricka över från en bjudning så jag testade följande: 1 del Coop äppelcider (den är lite mindre söt än normen) + 1 del Schweppes Lemon. Fantastiskt gott! Äppel-lemonad/sötsyrlig, fräsch äppel-läsk! Ganska lik ursprunget.

Har ni några go-to-mixfavoriter?
Det enda andra jag kommer på är tranbärsjuice plus ginger ale 1+1 som är gott till t ex vodka-drink.
Citera
2025-10-24, 08:30
Medlem
Är det inte lättare att blanda en apelsinläsk med Cola? Juice och kolsyra blir ofta rätt äckligt av naturliga orsaker
Citera
2025-10-24, 09:21
Medlem
Merwinnas avatar
Varma sommardagar gör jag ibland kylda alkoholfria drinkar med olika typer av cordial (t.ex. citron, lime) och olika typer av tonic (gärna någon med kinin). Typ 25 % cordial och 75 % tonic, och så någon citron- eller limeskiva i glaset eller på kanten, och eventuellt isbitar också i. Men detta är inget nytt egentligen... det är bara groggvirke utan spriten!

När vår lokala livsmedelsbutik sålde spritessenser brukade jag blanda i ginessens också, men jag har inte itts skicka efter det när livsmedelsbutiken slutade ta in det, och det går faktiskt bra utan.
Citera
2025-10-24, 09:32
Medlem
Fantens avatar
Apelsinjuice med cola är verkligen ingen höjdare, bättre med Zingo. Annars gillar jag "Lager and lime", öl av lagertyp och läsk av limetyp men det är ju lika originellt som att blanda saft med mineralvatten.

Det mest spännande jag gör är att blanda sånt där istepulver med bubbelvatten istället för vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Är det inte lättare att blanda en apelsinläsk med Cola? Juice och kolsyra blir ofta rätt äckligt av naturliga orsaker
Faktiskt direkt vidrigt.
Citera
2025-10-24, 10:41
Medlem
Funkar rätt bra med cola och en liten skvätt Zeroh! Tropical Citrus.
Citera
2025-10-24, 11:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Vi blandade en ganska god drink/grogg på vodka sen en 50/50 mix av Festis cactus-lime och Sprite (eller fruktsoda, 7-up eller liknande). Det var en ganska god grogg med en speciell smak, om jag nu minns rätt för jag har inte druckit det på 30 år.
Citera
2025-10-24, 18:36
Jag vill minnas att blanda fanta och cola var go-to när jag slösade pengar på donken för 15+ år sedan.
Citera
2025-10-24, 23:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Jag vill minnas att blanda fanta och cola var go-to när jag slösade pengar på donken för 15+ år sedan.
Ja just det! Det gjorde man ju ibland. Det kallas för Black Orange efter den hett kampanjade läsken (märke: Merry?) under sent 80/tidigt 90-tal.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det är klart bättre att blanda apelsinläsk med cola än juice. Juice + kolsyra är lite som att blanda juice + mjölk. Blä.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-10-24 kl. 23:32.
Citera
2025-10-24, 23:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varma sommardagar gör jag ibland kylda alkoholfria drinkar med olika typer av cordial (t.ex. citron, lime) och olika typer av tonic (gärna någon med kinin). Typ 25 % cordial och 75 % tonic, och så någon citron- eller limeskiva i glaset eller på kanten, och eventuellt isbitar också i. Men detta är inget nytt egentligen... det är bara groggvirke utan spriten!

När vår lokala livsmedelsbutik sålde spritessenser brukade jag blanda i ginessens också, men jag har inte itts skicka efter det när livsmedelsbutiken slutade ta in det, och det går faktiskt bra utan.

Ah, Rose's cordial är en sommarklassiker. Alltid gott. Använde du ginessens för att du saknade smaken av gin?
Citera
2025-10-24, 23:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ah, Rose's cordial är en sommarklassiker. Alltid gott. Använde du ginessens för att du saknade smaken av gin?

Japp! Men sedan vande jag mig vid att göra det utan gin också. Ibland gör jag förstås riktig gin o tonic, men man kan inte dricka det hela dagarna!
Citera
2025-10-24, 23:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp! Men sedan vande jag mig vid att göra det utan gin också. Ibland gör jag förstås riktig gin o tonic, men man kan inte dricka det hela dagarna!
Nä det går ju inte an
Men det är kul att drinkmixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in