Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Jag har provat många gånger att 'göra egen Bailey' enligt recept som jag fått från otaliga människor som alltid sagt att det är 'precis som den riktiga Bailey' men det har aldrig blivit ens i närheten lika gott som den äkta varan.
Amarula är faktiskt jävligt gott emellertid. Rekommenderas.
Tja, men en del tycker ju McDonalds gör de i särklass bästa och godaste burgarna någonsin. Det är de burgarna de växt upp med och smakar nostalgi och hemma. Det blir en vanesak. Trots att en handgjord smash burger på färska råvaror, nöt-brisket och äkta cheddar närmast objektivt smakar flera hundra gånger bättre för en person som aldrig ätit en burgare förut.
Jag har samma sak med Coca Cola. Nu dricker jag förvisso inte läsk längre i någon utsträckning. Men utlovade försäkringar om att alla möjliga märken skulle smaka "precis som Coca Cola" är ju struntprat. Självklart är det så att det inte går att återskapa den exakta blandningen som gör Baileys smak.
För det första innehåller inte Baileys single malt Jameson whiskey. De gör en blend på Jameson och massa annan rotvälska till irländsk whiskey för att hålla priset nere. På så sätt kan de med någorlunda samvete påstå att den är baserad på Jameson. Och dessutom är Baileys-drickare sällan whiskeyfantaster som skulle känna skillnad i vilket fall.
Gräddessensen är en pulverblandning som tillsätts likt snabbmatskedjornas pulverläsk som blandas med kolsyrat vatten i automaten. Det är alltså i all väsentlighet torrmjölk, äggpulver och pulveressenser. Det är inget fel med att gilla Baileys. Men det är alltså ljusår från den färska hemlagade likören man får i en Irish Coffee på en pub eller restaurang i Dublin.
Men om du föredrar smaken i just Baileys så går det nog inte att återskapa just precis den exakta smaken. Självaste Gordon Ramsay skulle kunna spendera en dag på att göra en hemlagad Cola-läsk baserad på handgjord fudge och rörsocker från Kuba men jag själv hade i vilket fall föredragit Coca Cola som är kemiskt pulver och kolsyrat vatten. Det är inget konstigt med att du föredrar Baileys. Det är en vanesak. Men rent objektivt blir en gräddlikör som är gjord på färska varor och en single malt whiskey faktiskt godare och lenare.