• 6
  • 7
2025-10-26, 18:27
Medlem
D0wnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag förstår att det kommer mycke mail men skumma mailet och kasta det direkt om det inte behöver någon åtgärd. Krävs det åtgärd så lös det så fort du får tid.
Att spara mailet i sex månader utan att läsa det kommer göra att du missar mängder med information.
Jag är också chef men inte på högre nivå så slipper mycke av dessa dyngmail.

Vissa chefer har inte att mail autoläses (jag t.ex) utan mailet förblir oläst tills jag aktivt valt att det är läst.
Främst av anlednignen att det är något jag behöver läsa till sen eller som jag har en "åtgärd" att göra på.

Sen är vissa rent av lata, 100 tals mail hade i min värld varit oacceptabelt då har man tappat fotfästet.
Citera
2025-10-26, 21:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Jag tänker också. Men kan ha fel hehe
Att de som har såna kaosmobiler har rörigt i övrigt också.
Stökigt hemma osv

Min mobil är helt ostökig förutom olästa mejl. Mitt hem följer inte den trenden.
Citera
2025-10-26, 21:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D0wnie
Vissa chefer har inte att mail autoläses (jag t.ex) utan mailet förblir oläst tills jag aktivt valt att det är läst.
Främst av anlednignen att det är något jag behöver läsa till sen eller som jag har en "åtgärd" att göra på.

Sen är vissa rent av lata, 100 tals mail hade i min värld varit oacceptabelt då har man tappat fotfästet.

Man ser rätt snabbt om mailet behöver läsas eller om det är ren dynga så går rätt fort att rensa ut minst 10% av mailen som man inte ens behöver öppna.
Att många sen också har mängder med privata reklammail från olika kundklubbar till sin jobbadress gör det inte bättre.
Gäller att hålla jobbmailen så ren som möjligt skulle jag säga.
Citera
2025-10-26, 22:19
Medlem
MrMarios avatar
Har kaoz både i mobilen och datorn. När jag öppnar webbläsaren till datorn radas det upp tiotals flikar som jag inte minns var de går nånstans, men inte vill stänga ned då jag brukar lämna dem öppna när det är nått jag inte har tid med, men ska "kolla upp senare". För att inte tala om filerna. Ofta några tappra försök i början när datorn är ny att hålla ordning och reda, men dröjer aldrig länge så är filer utspridda överallt och massa märkliga mappar på skrivbordet.
Citera
2025-10-26, 22:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag äger ingen mobiltelefon, utan har en som företaget häktat på mig.

Ingen har talat om hur den fungerar, jag vet hur man ringer och svarar i den.
Resten vet jag inte ens vad det är.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2025-10-26 kl. 22:34.
Citera
2025-10-27, 08:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Något jag ofta lägger märke till är hur stökiga många människors mobiler är. Det handlar inte bara om några olästa meddelanden utan hundratals notiser, mejl som aldrig öppnats, appar med röda siffror överallt och webbläsare med 100 flikar öppna samtidigt.

När jag tittar på min egen mobil är det raka motsatsen: allt är under kontroll. Inget är oläst, inga notiser ligger och blinkar, och jag vet exakt vad som finns på min skärm och i apparna.

Det får mig att undra varför verkar de flesta acceptera (eller kanske till och med trivas med) det digitala kaoset? Är det brist på tid, disciplin, intresse eller är det helt enkelt så att man inte stör sig på det?

De flesta människor bryr sig inte om sånt. Den grad av kontroll som du vill ha är uppenbarligen onödig, och mest ett känslomässigt behov du har.
Människor med stort kontrollbehov inbillar sig gärna att deras sätt att göra saker på är objektivt bättre, men om så vore fallet skulle givetvis fler ha det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in