2025-10-23, 09:43
Medlem
psykadelikatessens avatar
Jag tycker SVT svängt väldigt mycket åt höger senaste 15-20 åren,
Men gör man dum skit så kommer det väl belysas ändå, oavsett om man egentligen har samma ideologi - eller tycker du att SVT borde blunda för alla fel som just högern gör?
Citera
2025-10-23, 09:50
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Jag tycker SVT svängt väldigt mycket åt höger senaste 15-20 åren,
Men gör man dum skit så kommer det väl belysas ändå, oavsett om man egentligen har samma ideologi - eller tycker du att SVT borde blunda för alla fel som just högern gör?

En del människor kan inte skilja på höger och vänster i vardagen. Blir ibland praktiska problem pga det. Just saying...
Citera
2025-10-23, 09:57
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag slutade titta på SVT för många år sedan då jag bara blev irriterad av att bli utsatt för propagandan.
I princip driver de en konstant valrörelse för MP o V. De flesta "journalister" är aktivister som röstar MP/V.

Sverige hade varit ett mycket bättre land utan påverkan från SVT.

SVT kostar sjukt mycket mer pengar än skatten. Tex nedläggning av kärnkraftverk, Northvolt, Stegra mm. Utan propagandan hade vi troligtvis sluppit den "gröna bubblan"

Kent Asp, professor på JMG, institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet, är den som forskat mest om journalistkårens partisympatier. I hans studie 2012 kan man se att 70% av journalisterna inom Public Service sympatiserar med de två vänsterextrema partierna Mp och V. 54% av journalisterna uppgav att de sympatiserade med Miljöpartiet. På Sveriges Television var den siffran 52% och i dagspressen 40%. Enligt Asp gör de ökade sympatierna för Mp att partiet får en gräddfil i medierna. Är det rimligt mot bakgrund av Mp:s stöd på ca 4% av väljarna?
Citera
2025-10-23, 10:18
Medlem
Batagares avatar
"Mannen på gatan" fenomenet...
När SVT:s reportrar ska intervjua "vanliga människor", verkar de stå utanför Mp:s eller V:s lokaler och vänta på att någon kommer ut därifrån. Gång på gång har det visat sig, att när "vanliga människor" har bjudits in till debatter, har det i verkligheten varit vänsteraktivister.
Citera
2025-10-23, 10:27
Medlem
Givetvis har Svt en radikal vänster lutning i det mesta de rapporterar. Skulle inte få för mig att lägga en minut på deras skit.
Citera
2025-10-23, 11:07
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Ja, public service har sedan länge frångått sitt ursprungliga syfte att agera sanningssökare och fungerar numer som förvaltare av ett politiskt korrekt (vänster) narrativ.
Citera
2025-10-23, 11:09
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Svt har varit partiska sedan 'Vilse i pannkakan" skillnaden är att nu är de även agendasättande och polariserande.
Citera
2025-10-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis6001
Är det fler som lägger märke till SVTs val av granskningar och ordval? Dom går efter vad dom kallar "högerextremister" ofta. De granskar eller kritiserar aldrig "vänsterextremister" som är minst lika våldsamma.
Det är ett mönster jag observerat under flera år.

Sedan vet vi även att SVTs anställda lutar åt vänster, speciellt miljöpartiet.

Är det inte frustrerande att SVT är uppenbart vänsterlutande när det är skattefinansierat av folket. Public service fungerar inte när det inte är opartiskt.

Jag vill inte ha public service, vad tycker ni?

Enkelt utryckt du har helt fel.
PS är viktigt att bevara .
Sen kan man alltid diskutera .
Innehåll osv.men viktigast är att politikerna håller sig borta.
PS är viktigt för sammanhållningen i sverige.
Citera
2025-10-23, 11:16
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Jag vill ha public service, men det är avgörande att de inte rapporterar onyanserat, då jag tror detta är omöjligt, skulle en lösning kunna vara att journalisternas politiska tillhörighet anges i varje artikel. Jag har precis som TS, märkt att SVT och SR väljer värdeord när de beskriver högern generellt. Det gäller inte bara högerextrema utan även politiska initiativ som kommer från den nuvarande högerregeringen (och SD). Det kallas ”nudging”, vilket innebär att man subtilt påverkar hur läsaren uppfattar en text och kontext.

Hur kunde det då bli så här? Enkelt. Det som vänstern ofta påpekar i debatten om jämställdhet -att ”män anställer män” gäller även politiskt, och det trumfar könstillhörighet. En vänsterpartist, miljöpartist eller sverigedemokrat har en tendens att anställa personer vars politiska tillhörighet uppfattas likna deras egen.

Detta är anledningen till att SVT och SR i stor utsträckning domineras av vänsterväljare. En form av politisk nepotism. Ett mönster som inte kommer brytas förrän rekryteringen ändras.

Samma mönster gäller även myndigheter och andra institutioner som borde vara politiskt neutrala.

En enkel lösning vore att lägga ner public service, men det hade varit en förlust för alla. Diskussionen borde i stället handla om den mer komplexa frågan: ”hur gör vi public service politiskt neutralt?”
Citera
2025-10-23, 11:41
Avstängd
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hur kunde det då bli så här? Enkelt. Det som vänstern ofta påpekar i debatten om jämställdhet -att ”män anställer män” gäller även politiskt, och det trumfar könstillhörighet. En vänsterpartist, miljöpartist eller sverigedemokrat har en tendens att anställa personer vars politiska tillhörighet uppfattas likna deras egen.

För det första tycker jag att SVT är neutralt och egentligen litet för fegt neutralt. Man drar sig för att kritisera högern vilket många märkt. Ett undflyende beteende för att slippa få kritik från... vem fan som helst...

MEN älskar din tanke här och nåt som jag genuint aldrig tänkt på. Ville mest slänga in ett tack för en fascinerande post som väcker tankar hos mig (även om jag inte håller med dig, vilket nog är en jävla guldstjärna extra också). Så tackar! <3
Citera
2025-10-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Det är fullt mänskligt. Sen har de hönsen inte något med rekryteringen av ”fotfolket” att göra. Där har närmsta medarbetare mer att säga till om

Men kodorden är högst reglerade och kommer uppifrån, det märks inte minst i rapporteringen om Gaza, där israeler är gisslan och palestinier gripna fångar även om det är liksom fyraåringar som släpats ner i fängelsehålan. Likaså öppnas varje artikel med en braskande ruta om TERRORSTÄMMPLADE HAMAS och 7 oktober, ävern om Israel har sprängt ett dagis i luften.

Likaså pratar man om Kinas regering när det är neutrala nyheter och om det är negativ klang så kläms alltid in Kommunistiska Partiet in, fast dom inte varit Kommunister sen 60-talet. På 80-talet privatiserades dessutom marknaden och blev kapitalistisk, men det tas aldrig upp.
Citera
2025-10-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis6001
Är det fler som lägger märke till SVTs val av granskningar och ordval? Dom går efter vad dom kallar "högerextremister" ofta. De granskar eller kritiserar aldrig "vänsterextremister" som är minst lika våldsamma.
Det är ett mönster jag observerat under flera år.

Sedan vet vi även att SVTs anställda lutar åt vänster, speciellt miljöpartiet.

Är det inte frustrerande att SVT är uppenbart vänsterlutande när det är skattefinansierat av folket. Public service fungerar inte när det inte är opartiskt.

Jag vill inte ha public service, vad tycker ni?

(som är minst lika våldsamma.) ???

Minst lika våldsamma!
Finns det ens höger extrema?
Och om det gör det, när och var var dom våldsamma?
Hur många var dom och vad gjorde dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in