2025-10-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ja och inom fel genres. Man borde styra utbildningar mot arb marknaden

Vilket naturligtvis görs också genom myndigheten för yrkeshögskolan, SUHF:s arbetsmarknadsprognoser och regeringens styrsignaler till lärosäten.

Det är lite för många som är som dig nu för tiden. Som inte förstår hur världen fungerar men ändå har åsikter om det.
Citera
2025-10-22, 22:29
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Vem ska försörja den "överkvalificerade" medan han går och väntar på ett jobb som han känner är fint nog?

Om pengarna är slut så tar nog de flesta vilket jobb de än kan få, man måste "överleva"!
Citera
2025-10-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Om pengarna är slut så tar nog de flesta vilket jobb de än kan få, man måste "överleva"!

Det är rätt dumt att på samhällsnivå placerar människor som läst utbildningar och som har fyllt sig med kunskap och akademiska meriter att arbeta med något lägre kvalificerat.

Ni som inte har läst något förstår inte hur stor skillnad det är på en människa fylld med kunskap och en som saknar kunskap om "allt". Det är som dag och natt.
Citera
2025-10-22, 22:34
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Det är självklart att man får ta de jobb som finns. Det ser dessutom bättre ut att ha jobbat med något istället för att ha luckor i sitt CV när man söker det jobbet man hellre vill ha.
Citera
2025-10-22, 22:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Spelar ju dock ingen roll hur starka och friska dom är om det bara finns jobb nog åt 1/3 av dom...

1/3 av ungdomarna el en 1/3 av alla? Nyrekryteras det mer bland äldre? Isf för att dom är duktigare el har högre arb moral?
Tror faktiskt det finns fler tjänster än så
Citera
2025-10-22, 22:41
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är rätt dumt att på samhällsnivå placerar människor som läst utbildningar och som har fyllt sig med kunskap och akademiska meriter att arbeta med något lägre kvalificerat.

Ni som inte har läst något förstår inte hur stor skillnad det är på en människa fylld med kunskap och en som saknar kunskap om "allt". Det är som dag och natt.

Jag håller med om detta, men finns det inga yrken som kräver akademisk examen så får de ta vad som erbjuds. Man måste försörja sig, A-kassan räcker långt!
Citera
2025-10-22, 22:42
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Det är självklart att man får ta de jobb som finns. Det ser dessutom bättre ut att ha jobbat med något istället för att ha luckor i sitt CV när man söker det jobbet man hellre vill ha.

Så är det.
Citera
2025-10-22, 22:43
Avstängd
Citat:
Vilket naturligtvis görs också genom myndigheten för yrkeshögskolan, SUHF:s arbetsmarknadsprognoser och regeringens styrsignaler till lärosäten.

Det är lite för många som är som dig nu för tiden. Som inte förstår hur världen fungerar men ändå har åsikter om det.

Skönt att du finns så jag o dom andra kan fråga dig när vi inte förstår. Förutom dina förslag så kan jag tänka mig att man gav bet högskoleutb för jobb som behövs, men inte till dom andra.
Citera
2025-10-22, 22:44
Medlem
Citat:
Jag håller med om detta, men finns det inga yrken som kräver akademisk examen så får de ta vad som erbjuds. Man måste försörja sig, A-kassan räcker långt!

Då kan man i första hand skicka ut alla som inte har akademisk utbildning på dom jobben.

Det finns säkert 50-60 tusen ungdomar som sitter hemma 18-30 årsåldern och spelar datorspel hela dagarna i Sverige. Dom kan ta jobb.
Citera
2025-10-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkattefriZon
Är det så att minst hälften av alla som är arbetslösa är det pågrund av att dom är lata?

Om man ser till långvarig arbetslöshet finns det bara två huvudförklaringar. Lathet eller handikap.
Citera
2025-10-22, 22:46
Medlem
HasseOs avatar
Citat:

Du som förmodligen läst något fattar inte att bara teoretisk kunskap inte är värd så mycket utan praktisk erfarenhet.
Citera
2025-10-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Skönt att du finns så jag o dom andra kan fråga dig när vi inte förstår. Förutom dina förslag så kan jag tänka mig att man gav bet högskoleutb för jobb som behövs, men inte till dom andra.

Vi lever i farliga tider när såna som dig (Kill-gissar, Chansar, Går på magkänslan x Allting som rör samhället) istället för att ta ett steg tillbaka och fundera lite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in