• 3
  • 4
2025-10-23, 12:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2025-10-23, 13:46
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinnpaj
Så fort hon öppnar munnen, ställ frågor! Om hon uttrycker sig negativt/kränkande, be henne utveckla det hon säger.
Typ; "Hur menar du nu?" Det kommer 1) att tvinga henne förklara sig(tänka efter) 2) se dum ut om hon inte klarar av att svara.

Lycka till

Just så.
Tillbakakakor kan mobbare bemöta, men inte ett seriöst ifrågasättande.
Citera
2025-10-23, 13:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Om hon har en taskig attityd tycker jag gott man kan påtala det. Dock klädsamt att göra det mellan fyra ögon och inte framför andra.

Nja.
Det kan vara bra att en mobbares attityd ifrågasätts publikt; det är ju fler som är drabbade.
Citera
2025-10-23, 13:50
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Eller bara "var det någon inbäddad kritik jag missade eller ville du bara ventilera frustration?"

Turns the focus back onto the aggressor.

Jag fick själv slåss för min respekt som praktikant. Min dåvarande chef satt och viskade med undeatällda och gjorde sig lustig över min (enligt hans uppfattning för uppklädda) klädsel. Eftersom jag inte hade nåt att förlora så gick jag rakt fram och frågade vad han menade med sina kommentarer. Helvete vad han skämdes då, en liten praktikant sätter en auktoritär ledare på plats. Det var kul.

När jag slutade fick jag omdömet "bästa praktikant vi haft". Ta inte skit i onödan.

Helt rätt gjort!
Bra!
🎯
Citera
2025-10-23, 14:17
Medlem
Råd? Lita inte på någon. Dvs snacka inte skit om mobbaren ens med någon du tror är din vän och håller med dig. Folk är konflikträdda och falska.

Man vet aldrig vem som håller vem om ryggen, vilka pakter som ingåtts, vem som är släkt med vem, vem som har en hållhake, vem som legat med vem på julfesten, vem som löst sommarjobb åt vems barn osv.

Var särskilt varse dem som vill använda dig för att ta fajten med mobbaren men inte syns själva. Du blir baseballträet och allt skav hamnar där, inte på den som på tryggt avstånd håller i skaftet.
Citera
2025-10-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det värsta Du kan göra är att - när fler hör - säga:
Jag tycker att Du har en taskig attityd mot mig.
Har Du det med flit?

Låter jätte fjantigt?

Bättre att säga.

"Kan du förklara det du precis sa mer ingående. Jag hör att du framställer dig själv som bättre än oss nya här på jobbet. Vad är det som gör dig så fantastisk? Hade varit konstigt om du var lika oerfaren som de nya arbetarna då du arbetat längre, men att du går och skryter och inte följer arbetsplatsens regler är ett större problem här. Kanske dags för dig att byta till en arbetsplats där det sker minimalt med förändringar. Du verkar ha lite svårigheter med både det sociala och förändringar.

Gå även till chefen och klaga på hennes beteende. Säg att det blir en ohållbar arbetsmiljö då hon beter sig så illa.
Senast redigerad av Mosamig 2025-10-23 kl. 23:29.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in