2025-10-22, 19:15
Medlem
Mr.Swedens avatar
Över Västerås centrum cirkulerar ett flygande föremål och har hållit på ett bra tag. Försvinner ur synhåll ibland (från mitt fönster) men kommer strax tillbaka. Det har ett kraftigt vitt ljus, blinkande ljus samt röda och gröna lanternor. Byter kurs ofta och ganska abrupt. Är det polisövervakning med helikopter jag ser eller har de gått över till drönare? Kostnadsbesparingen vore ju astronomisk.
Citera
2025-10-22, 19:40
Medlem
IanMcEwans avatar
Kan inte svara för om det är en chopper eller en drönare. Är det en helikopter kan polisen aktivt välja om de ska synas på Flightradar eller inte. Drönare syns mig veterligen aldrig. Just nu visas ingen aktivitet i Västerås på radarn.

Däremot tror jag inte man helt övergivit helikoptern utan har den för olika ändamål.
Citera
2025-10-22, 20:50
Medlem
Knügens avatar
Eller så kan det vara som över Kastrup för en månad sedan där man kom fram till slutsatsen att det var inga drönare, det kan ha varit ett vanligt flygplan, ett skolflygplan eller ingenting alls. 😂 Detta känns ju som en mörkläggning av stora mått. Personalen i flygtornet på Kastrup borde väl ha både kompetens och tekniska hjälpmedel som t.ex. radar för att skilja ett flygplan från en drönare , satellit, komet eller ingenting?
Citera
2025-10-22, 21:03
Medlem
Har du missat alla skyltar runt om med en drönare på? Polisen använder drönare, sitter skyltar lite överallt i vässan.
Citera
2025-10-22, 22:15
Medlem
Antingen polisens övervakning eller så är det tre Bell-Boeing CV-22B Osprey som av någon anledning flyger runt i svenska inlandet. Moderskeppet för dessa flugor ser ut att vara invid Oskarshamn.
Citera
2025-10-22, 23:06
Medlem
Knügens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Antingen polisens övervakning eller så är det tre Bell-Boeing CV-22B Osprey som av någon anledning flyger runt i svenska inlandet. Moderskeppet för dessa flugor ser ut att vara invid Oskarshamn.

Får man fråga hur du hittade moderskeppet? Syns inget kring Oskarshamn på varken Flightradar eller Marinetraffic.com.
Citera
2025-10-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Får man fråga hur du hittade moderskeppet? Syns inget kring Oskarshamn på varken Flightradar eller Marinetraffic.com.

Jag antog att modrskeppet var där då det flyter runt en massa natoskepp runt öarna. Sedan försvann spårningen av d tre flygen omkring Oskarshamn. De flög från jönköpin till Oskarshamn och sedan in mot inlandet.

Ska tilläggas att "moderskeppet" är antingen amfibiehangar eller en hangar. Osprey är alltså inga drönare utan hangarflyg.
Citera
2025-10-23, 10:10
Medlem
Mr.Swedens avatar
Igår kväll blev det dimma och allt försvann. Nu i dagsljus ser jag att det är en drönare, på exakt samma plats. Vet att MP haft årsmöte nyligen och att M ska ha. Gissar på övervakning av området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in