Citat:
Ursprungligen postat av
MEGA-eu
Jag gjorde tidigare ett inlägg där jag frågade varför så många hatar Trump utan att använda ord som “narcissist”, “dum i huvudet” eller andra personangrepp.
Resultatet? Cirka 95 % av kommentarerna var rent hat, utan några argument om VARFÖR----som förväntad....
Lite som jag sa: som man frågar får man svar. Större delen av den politiska världen förstår vad Trump är, men du anser dig ensam veta bättre. Vad säger det, liksom.
Titta på Trumps historik som person, fråga hans egna fruar, hans barn, hans släktingar, om du vill ha svar på varför han är så ogillad. Dom har uttalat sig om det under större delen av hans liv, och vissa av dom har även skrivit böcker om Donald. Amerikanska psykolog- och psykiatriförbundet har utfärdat nationstäckande varningar för faran med Trump, har även gett ut en varningsbok för amerikanska folket om faran med Trump.
Det saknas inte uppslag om du vill förstå det som de flesta andra redan förstår eller märker av.
Att du eventuellt fick hat i andra tråden (har inte läst igenom den) beror nog mycket på att om någon ställer frågan "Varför hatar egentligen alla på Stalin, kan någon förklara vad som är fel?", så kommer du inte få några seriösa förklarande svar.
Det blir som att förklara för någon varför himlen uppfattas blå, och förväntas sig att du kommer göra allt för att trycka tillbaka mot den förklaring du får. Du klassificeras som "hopplös" helt enkelt, redan från frågeställningen i sig, och då är det ingen seriös som bryr sig. Kvar blir bara skitkastarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
MEGA-eu
Låt oss bortse från personligheter och fokusera på resultat och principer.
Vad gjorde Trump som faktiskt fungerade — och som Sverige kanske hade kunnat ta lärdom av ?
Resultaten av Trumps förfarande talar för sig själva.
Något samhället kan överväga är psykiatriska bedömningar som kvalificeringsmekanism för höga ämbeten. Inte för att sålla ut politiska åsikter, utan för att minska risken att någon med t.ex. personlighetsstörningar eller allvarliga kognitiva funktionsnedsättningar väljs till höga ämbeten. Många offentliga funktioner genomgår redan rigorösa medicinska och psykologiska prövningar, till exempel piloter, vissa militärer, poliser, läkare samt sjö- och flygkaptener m.m.
I nuläget kan vilket demokratiskt land som helst få en gravt förståndshandikappad person som högsta befattningshavare över ett land. Räcker bara med att denne får flest röster och support. Det kan en sån person få om folk bestämmer sig för att "fuck you"-rösta, eller proteströsta, eller sympatirösta t.ex.
Men i praktiken är jag dock tveksam till att en obligatorisk testprocess kan genomföras. Den skulle snabbt anklagas för politisering, väcka rättsliga och etiska tvister om vilka egenskaper som räknas som 'ohälsa' och ge upphov till en svår debatt om åsiktssortering. Så det kommer bli en koagulerande djup diskussion, epistemologisk och filosofisk, om hur man kan ha full demokrati och åsiktsfrihet samtidigt som man ska instrumentellt sålla bort risken för en ny Hitler t.ex. Då blir det förbjudet att gilla Hitler och då har man inte åsiktsfrihet och full demokrati längre.
Så det är nog bara stå ut med dåren 3 år till och hoppas vid Gud att 'dom vuxna i rummet' kan reglera honom och hans tokigheter tillräckligt, som man gjorde förra presidentperioden när man t.ex. satte in en extra spärr mellan kärnvapen-ordrar från Trump och militära befälen, som inte fanns där innan, eller efter, så inte impulsifva Trump skulle få för sig att beordra kärnvapen-användning mitt i natten, då hans hjärnspöken är som mest aktiva.