2025-10-22, 14:37
Avstängd
Ajogens avatar
Ytterligare en grej är att han lyckades tillsätta en hälsominister som är genuint där för att håla befolkningen frisk.

Vi får ju bara den ena Dan Eliasson varianten efter den andra...

Idag rekommenderas vi att bara äta 500g kött på noll basis
Citera
2025-10-22, 15:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Som Amerikan som bor i Sverige och som även röstade på Trump i detta valet (inte förra, då röstade jag inte eftersom Bernie drog sig ur), så kan jag säga så här:

Samhället vi har i Sverige skiljer sig så ofantligt mycket mot USA. Kulturen, tänket & politik är helt annorlunda i det stora hela - självklart har vi saker som är lika på små plan.

Bara det politiska systemet och makten har har är på sätt och vis större än vad svenska politiker någonsin kommer kunna drömma om. Att få kunna styra Sverige utan nästan helt motstånd kommer nog aldrig ske igen.

Trump kan införa mycket med måste ha med sig röster ändå så fast han har stor makt i politiken så kan många saker falla för att partiet inte håller med och motståndet är majoritet i kongressen.

Så om vi ska lära oss av något, och kopiera detta så behöver vi anamma USAs politiska system.

Svenska folket kommer heller inte vilja adaptera en amerikansk politik och svenska politiker kommer inte lägga fram liknande politiska åsikter heller som Trump har. Även de som håller med Trump egentligen kan inte säga de för det är politiskt självmord i Sverige.

Finns hur många svenskar som helst som vill ha ut invandrare och stänga gränser men när Trump gör exakt de som svenskarna vill att Sverige gör då är det fel och omoraliskt.

Så nä vi kommer inte ta lärdom av USA. Speciellt inte våra politiker.

Jag fetade två intressanta detaljer.

Exakt vad är det som gör att du bor kvar i Sverige och inte flyttar hem till Trump-landet ?
Citera
2025-10-22, 15:19
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
När flyttade du till Sverige ?

2002

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag fetade två intressanta detaljer.

Exakt vad är det som gör att du bor kvar i Sverige och inte flyttar hem till Trump-landet ?

Kom hit som tonåring när mina föräldrar flyttade hit på grund av jobb, de har idag flyttat tillbaka, på grund av jobb igen - jag har stannat kvar här för att jag har min sambo och mitt jobb här.
Hade jag inte haft dessa två faktorer, så hade jag nog flyttat tillbaka för att vara närmare mina föräldrar.
Citera
2025-10-22, 15:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGA-eu
Jag gjorde tidigare ett inlägg där jag frågade varför så många hatar Trump utan att använda ord som “narcissist”, “dum i huvudet” eller andra personangrepp.

Resultatet? Cirka 95 % av kommentarerna var rent hat, utan några argument om VARFÖR----som förväntad....

Så den här gången vill jag ta frågan på ett mer seriöst plan.
Låt oss bortse från personligheter och fokusera på resultat och principer.

Vad gjorde Trump som faktiskt fungerade — och som Sverige kanske hade kunnat ta lärdom av ?

Det är väl fortfarande så att Juryn sammanträder om vad Trump gjort som fungerar.

Det vi har märkt av är ju mest sådant som Trump ensidigt infört, tullarna är ett sådant exempel.
Att minska på öppenhet och förespråka isolationism anses ju heller inte vara framgångsfaktorer - länder som sysslat med sådant brukar inte vara mer framgångsrika än andra.

Men givet a) att någon åtgärd fungerar och b) vi kan kopiera (eller härma) den, så kommer det naturligtvis att inträffa. Det ligger i den mänskliga naturen att göra så och i stort sett all politisk och ekonomisk utveckling härrör från principen om kunskapsdelning.
Citera
2025-10-22, 15:22
Medlem
Vad kan Sverige läras sig av Trump ?

Svar: Ingenting.
Citera
2025-10-22, 15:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
2002

Kom hit som tonåring när mina föräldrar flyttade hit på grund av jobb, de har idag flyttat tillbaka, på grund av jobb igen - jag har stannat kvar här för att jag har min sambo och mitt jobb här.
Hade jag inte haft dessa två faktorer, så hade jag nog flyttat tillbaka för att vara närmare mina föräldrar.

Tack för info. Jag ångrade nästan frågan (jag har ju inte med det att göra :-) ), men i stort pekar du ju på sådana mjuka faktorer som sällan står ivägen för autentiska samhällsförbättringar.
Citera
2025-10-22, 15:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Men meritokratin gäller inte honom och hans närmaste? Se på hans ministerutnämningar. Man kan vara hur usel som helst så länge man inte är ”woke”.

Du sätter indirekt fingret på ett problem med begreppet "meritokrati". I många sammanhang (och särskilt politiska) innebär "rätt meriter" inte det man gärna vill tro.

Några honnörsord brukar vara "Kunnig" "välutbildad" "relevant erfarenhet" "hög integritet"
Andra honnörsord brukar kan också vara: "lydig", "följsam" "anpassningsbar"
Citera
2025-10-22, 15:37
Medlem
Citat:
Jag gjorde tidigare ett inlägg där jag frågade varför så många hatar Trump utan att använda ord som “narcissist”, “dum i huvudet” eller andra personangrepp.

Resultatet? Cirka 95 % av kommentarerna var rent hat, utan några argument om VARFÖR----som förväntad....
Lite som jag sa: som man frågar får man svar. Större delen av den politiska världen förstår vad Trump är, men du anser dig ensam veta bättre. Vad säger det, liksom.

Titta på Trumps historik som person, fråga hans egna fruar, hans barn, hans släktingar, om du vill ha svar på varför han är så ogillad. Dom har uttalat sig om det under större delen av hans liv, och vissa av dom har även skrivit böcker om Donald. Amerikanska psykolog- och psykiatriförbundet har utfärdat nationstäckande varningar för faran med Trump, har även gett ut en varningsbok för amerikanska folket om faran med Trump.

Det saknas inte uppslag om du vill förstå det som de flesta andra redan förstår eller märker av.
Att du eventuellt fick hat i andra tråden (har inte läst igenom den) beror nog mycket på att om någon ställer frågan "Varför hatar egentligen alla på Stalin, kan någon förklara vad som är fel?", så kommer du inte få några seriösa förklarande svar.

Det blir som att förklara för någon varför himlen uppfattas blå, och förväntas sig att du kommer göra allt för att trycka tillbaka mot den förklaring du får. Du klassificeras som "hopplös" helt enkelt, redan från frågeställningen i sig, och då är det ingen seriös som bryr sig. Kvar blir bara skitkastarna.
Citat:

Vad gjorde Trump som faktiskt fungerade — och som Sverige kanske hade kunnat ta lärdom av ?
Resultaten av Trumps förfarande talar för sig själva.

Något samhället kan överväga är psykiatriska bedömningar som kvalificeringsmekanism för höga ämbeten. Inte för att sålla ut politiska åsikter, utan för att minska risken att någon med t.ex. personlighetsstörningar eller allvarliga kognitiva funktionsnedsättningar väljs till höga ämbeten. Många offentliga funktioner genomgår redan rigorösa medicinska och psykologiska prövningar, till exempel piloter, vissa militärer, poliser, läkare samt sjö- och flygkaptener m.m.

I nuläget kan vilket demokratiskt land som helst få en gravt förståndshandikappad person som högsta befattningshavare över ett land. Räcker bara med att denne får flest röster och support. Det kan en sån person få om folk bestämmer sig för att "fuck you"-rösta, eller proteströsta, eller sympatirösta t.ex.

Men i praktiken är jag dock tveksam till att en obligatorisk testprocess kan genomföras. Den skulle snabbt anklagas för politisering, väcka rättsliga och etiska tvister om vilka egenskaper som räknas som 'ohälsa' och ge upphov till en svår debatt om åsiktssortering. Så det kommer bli en koagulerande djup diskussion, epistemologisk och filosofisk, om hur man kan ha full demokrati och åsiktsfrihet samtidigt som man ska instrumentellt sålla bort risken för en ny Hitler t.ex. Då blir det förbjudet att gilla Hitler och då har man inte åsiktsfrihet och full demokrati längre.

Så det är nog bara stå ut med dåren 3 år till och hoppas vid Gud att 'dom vuxna i rummet' kan reglera honom och hans tokigheter tillräckligt, som man gjorde förra presidentperioden när man t.ex. satte in en extra spärr mellan kärnvapen-ordrar från Trump och militära befälen, som inte fanns där innan, eller efter, så inte impulsifva Trump skulle få för sig att beordra kärnvapen-användning mitt i natten, då hans hjärnspöken är som mest aktiva.
Senast redigerad av Robbinist 2025-10-22 kl. 16:13.
Citera
2025-10-22, 15:57
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det enda Demokraterna gick påvar att Trump är dålig.

Sen kränkte de den demokratiska processen med bådeb Bernie Och Bobby så det är inte så märkligt att de tappade stöd över det med.

Så ytterligare en läxa från Trump. Fucka inte med rätten till att rösta på vem som du helst önskar.
Så är det inte. Trump är den som vill bli diktator så varför försöker du låtsas att han står för rösträtt? Du projicerar Trumps beteende på demokraterna.

När ditt första försök att försvara Trump inte fungerade så har du bytt till detta, men det fungerar inte heller.
Citera
2025-10-22, 16:35
Medlem
Citat:

Trump är en idiot, som vi inte ska lära oss någonting ifrån.
Citera
2025-10-22, 16:50
Medlem
Citat:

Han skickade 4 miljarder till Israel direkt när han tog makten i Januari i år. Trump är en sionist och låter Israel bestämma utrikespolitiken. Där har du problemet med Trump
Citera
2025-10-22, 21:02
Medlem
Citat:

Han har ju visat att man kan ha sex med barn och ändå få ta emot amerikanska rednecks jubel om man bara är tillräckligt rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in