• 2
  • 3
2025-10-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, om t.ex. en person som begått grova våldsbrott släpps ut ur fängelset och begår liknande brott igen. Dessutom upprepade gånger, typ fyra gånger i rad... Bör personen då kunna permanent avlägsnas från samhället?

Det kunde ske genom att personer som inte verkar kunna sluta begå grova brott, flyttas till någon ö som tillhör Sverige eller något liknande... Principen är att platsen inte ska anses utgöra det vanliga samhället...

Detta kan verka överdrivet men vad är alternativet? Att personen gång på gång ska släppas ut och utsätta oskyldiga offer för grov brottslighet? Utgår man från vad som kan drabba framtida offer, är det då inte nästan oansvarigt att släppa ut vissa personer i samhället igen? Typ en person som efter han släppts ut gjort samma sorts allvarliga brott 5 gånger i rad, med mycket mänskligt lidande som följd... Är det verkligen helt rimligt att han släpps ut en 6:e gång?

Det finns troligen många argument emot men... Är det verkligen vettigt att släppa ut personer som man i stort sett vet kommer begå samma sorts allvarliga brott igen? Eller bör de tas bort från samhället?

Vad tror och tycker ni?
Alla kriminella blattar borde skickas iväg permanent, även annat pack såsom socfall, tunga missbrukare, zigenare, miljöpartister, internationella bankirer m.m som bara förstör borde också skickas iväg. Sätt dem på ett plan och skicka sen till en ö där de alla får bo. Men inte fan har de att göra i Sverige så mycket ska du ha klart för dig min vän
Citera
2025-10-22, 19:55
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du några källor för det du påstår? Något?
Inte annat än det jag nu googlade fram från AI. Aldrig googlat på det tidigare, men känner en del poliser personligen. De plockar in samma folk hela tiden, ibland är det bara att åka till en "kändis" och plocka in den när något hänt. När någon släpps vet polisen direkt var de skall leta för att hitta Gm och ev. stöldgods.

"Det stämmer att en liten andel av de kriminella står för en oproportionerligt stor del av brotten. Cirka tio procent av alla brottslingar identifieras som "livsstilskriminella", och dessa utgör ungefär hälften av alla anmälda brott, framför allt stölder och inbrott. Dessa personer är välkända av polisen och begår brott upprepade gånger.
Definition: Livsstilskriminella är personer som återkommande begår brott, ofta sådana som leder till kortare fängelsestraff.
Anmält antal: Ungefär 10% av alla kriminella faller under denna kategori.
Brottspåverkan: Trots att de är en liten grupp står de för cirka hälften av alla anmälda brott.
Typer av brott: Den brottslighet som är kopplad till livsstilskriminalitet innefattar ofta stölder och inbrott i hem och bilar."
Citera
2025-10-22, 20:00
Medlem
zombie-nations avatar
Vi älskar ju att övervaka och serverplats är billig. Bara att de som är dömda för grövre brott två gånger får en permanent boja, och sedan lagras alla hans platser och kan jämföras om ett brott sker. Det kanske avskräcker.
Citera
2025-10-22, 20:35
Medlem
Kallas fängelse. Det är brottsbekämpande att låsa in folk som bryter mot lagen. Vissa borde inte få gå fritt. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-10-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, jag inser såklart det och att det inte finns lagligt stöd för något sådant idag...

Men på något sätt är det också lite konstigt egentligen, att en brottsling som gjort grova saker och låses ska tas om hand och daddas som en liten bebis... Det är ju inte så att personen inte frivilligt valt att begå brott och har tjänat på det...

Och det med släkt, barn och familj. En grov våldsbrottsling eller person som gjort hemska saker är troligen inte en särskilt bra make eller förälder. Även om han på andra sätt skulle kunna vara det, så är han ett dåligt föredöme och har genom sina egna begångna handlingar orsakat att han avskiljts från barn och familj. Så möjligen är det inte en större förlust för hans barn han skeppas till en ö, men istället kanske snarare positivt för dem?

Sen kunde ön ha leveranser av saker som är nödvändiga. Mat såklart men även läkemedel, och de hade inte ens behövt ha fullt utbud då staten vet vilka som finns på ön och vad de behöver...

Att detta samhälle skulle bli något sorts totalt laglöst land? Visst, men de som skeppats ditt skulle också ha incitament att samarbeta och bete sig någorlunda fredligt.

Slutligen så finns också perspektivet att om man sätter potentiella oskyldiga offers säkerhet högst, får man kanske sätta brottslingar de ska skyddas ifrån lägre eller lägst? Och frågan om man verkligen ska vara humana mot de inhuman är relevant i sammanhanget...

Det som är mest konstigt är nog att du inte riktigt förstår dig på Sveriges rättsystem och oskuldspresumtion. Jag menar detta är ju inte konstigare än att; man anses skyldig först när man dömts för ett brott. Därefter får man ett straff och när man avtjänat det så är man en fri/icke skyldig person. Mycket av det du anser handlar ju om att straffa gärningar som inte skett - och som i vissa fall aldrig kommer att ske.

Gällande familj och föräldraskap så är ju det du skriver endast dina egna värderingar/åsikter - och ingenting som skulle räcka juridiskt. Har inte Socialtjänst eller domstol beslutat om LVU eller att vederbörande skall bli av med vårdnaden, så skall det ju inte finnas några hinder att utöva sitt föräldraskap och leva ihop med sina barn.

Leveranser och utbud eller ej, så har jag oerhört svårt att se hur man skulle kunna tillgodose grundlagskraven i Regeringsformen samt dessa personer sina mänskliga rättigheter enligt EKMR. Bläddra lite bland dessa så kommer du märka själv.
Citera
2025-10-26, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det som är mest konstigt är nog att du inte riktigt förstår dig på Sveriges rättsystem och oskuldspresumtion. Jag menar detta är ju inte konstigare än att; man anses skyldig först när man dömts för ett brott. Därefter får man ett straff och när man avtjänat det så är man en fri/icke skyldig person. Mycket av det du anser handlar ju om att straffa gärningar som inte skett - och som i vissa fall aldrig kommer att ske.

Gällande familj och föräldraskap så är ju det du skriver endast dina egna värderingar/åsikter - och ingenting som skulle räcka juridiskt. Har inte Socialtjänst eller domstol beslutat om LVU eller att vederbörande skall bli av med vårdnaden, så skall det ju inte finnas några hinder att utöva sitt föräldraskap och leva ihop med sina barn.

Leveranser och utbud eller ej, så har jag oerhört svårt att se hur man skulle kunna tillgodose grundlagskraven i Regeringsformen samt dessa personer sina mänskliga rättigheter enligt EKMR. Bläddra lite bland dessa så kommer du märka själv.

Ja, skyldig först när man dömts och fri efter. Problemet är dock brottslingar som nästan direkt begår nya tunga och allvarliga brott då de kommer ut. Jag vet att lagen idag inte stöder att de kan avlägsnas permanent från samhället på något sätt. Permanent inlåsning har dock diskuterats...

Detta med föräldrar som begår brott är kanske något som inte hanterats helt optimalt? En inte ovanlig sak är att en man som mördat barnens mamma tilldelas vårdnaden...
Citera
2025-10-26, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror på rättssamhället och det där idéen är inte förenlig med det.

Vad menar du med det? Låter väldigt motsägelsefullt. Varför skulle införande av en lag som innebär att kriminella som ständigt återkommer i sin brottslighet förpassas från samhället? Detta för allas bästa, förutom för den/de asociala skräpet då alltså.

Anser du också att det är oförenligt med rättssamhället att dömas för sina brott? Med detta menar jag som exempel att står man inför rätta för fem lagöverträdelser så utdöms ett straff för var och ett av dem? Alltså, slut på straffrabatter för kriminellt slödder.

Ett lika stort problem för skötsamma samhällsmedborgare är dessa vänsterblivna kräk som ständigt tar de kriminellas parti, detta oavsett om de agerar som politiska aktivister i sin myndighetsutövning såväl som högljudda gaphalsar på våra gator.
Citera
2025-10-26, 07:35
Medlem
Ja, alltså Sverige är ju ett land med över 200 000 öar och merparten av dem är inte bebodda, så det vore ju enkelt att ta alla de där missanpassade och sätta på en öde ö, men frågan kommer ju då till att vad ska de göra där? Hur ska de bo?
Vem ska ordna allt till dem osv. Sedan kommer den där antisociala ön till slut också behöva styras upp och vem ska göra det?
Jag håller dock med att det är helt hopplöst att släppa ut folk om och om igen utan att de aldrig ändrar sig. Jag är mer inne på att efter typ 3-4 allvarliga brott, så lobotomeras dem och sedan släpper man utan dem och önskar dem lycka till i sitt nya tillstånd.
Kanske skulle man lobotomera dem och skicka dem till samhall, så kan de väl sätta dem till att städa i parkerna odyl.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in