2025-10-21, 23:02
Medlem
De flesta känner till att Transportstyrelsen har som generell regel att återkalla körkort i två månader när man kört 31 km/h eller mer över gränsen. (https://www.transportstyrelsen.se/sv...allat-korkort/)

Men i samband med tråden där frågan gällde hastighetsgräns för obromsad släpvagn, kom frågan om hastighetsöverträdelse med släpkärra upp.

Normalt sett får man köra max 80 km/h med personbil + släp. Om jag då ligger på motorväg med 120 km/h som gräns så har jag ju kört mer än 31 km/h för fort enligt gränsen för mitt fordonsekipage, men inte i förhållande till vägens hastighetsgräns.

Vad händer om jag kör i 120 km/h och blir lasrad då? Kommer det att ses som en överträdelse på mer än 31 km/h därmed att jag blir av med körkortet?
Citera
2025-10-21, 23:11
Medlem
Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle räknas som att att du har kört 40km/h för fort om du kör i 120 med ett ekipage du max får köra 80 med.
Citera
2025-10-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
De flesta känner till att Transportstyrelsen har som generell regel att återkalla körkort i två månader när man kört 31 km/h eller mer över gränsen. (https://www.transportstyrelsen.se/sv...allat-korkort/)

Men i samband med tråden där frågan gällde hastighetsgräns för obromsad släpvagn, kom frågan om hastighetsöverträdelse med släpkärra upp.

Normalt sett får man köra max 80 km/h med personbil + släp. Om jag då ligger på motorväg med 120 km/h som gräns så har jag ju kört mer än 31 km/h för fort enligt gränsen för mitt fordonsekipage, men inte i förhållande till vägens hastighetsgräns.

Vad händer om jag kör i 120 km/h och blir lasrad då? Kommer det att ses som en överträdelse på mer än 31 km/h därmed att jag blir av med körkortet?

Japp då ryker kortet!
Citera
2025-10-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle räknas som att att du har kört 40km/h för fort om du kör i 120 med ett ekipage du max får köra 80 med.

Så tänker jag också.

Vilket innebär att obromsade släp är en riktig jäkla luring eftersom låg vikt på dragbilen och lite för hög totalvikt på släpet (oavsett hur tungt lastat det är) kan göra att ekipagets maxfart blir 40 km/h.

Det är väldigt lätt hänt att missa den detaljen, tro att man får köra 80 km/h, och vips susar man fram i 40 km/h över gränsen och riskerar med andra ord sitt körkort utan att ens inse det...
Citera
2025-10-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Japp då ryker kortet!

Som sagt, obromsade släp är en riktig fälla i och med det. Det är ganska lätt hänt att vikterna på bil och släp inte matchar, vilket gör att max tillåten hastighet blir 40 km/h och den som då kör i 80 km/h (och tror dig göra rätt) riskerar kortet å det grövsta.
Citera
2025-10-21, 23:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

JA. Du får inte köra 120 med en tradare eller turistbuss heller på den vägen, om du behöver något att jämföra med.
Så du kommer att fällas för skillnaden mellan fordonets tillåtna hastighet och den hastighet du faktiskt kört, oavsett hur vägen är skyltad.
Citera
2025-10-22, 00:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Så tänker jag också.

Vilket innebär att obromsade släp är en riktig jäkla luring eftersom låg vikt på dragbilen och lite för hög totalvikt på släpet (oavsett hur tungt lastat det är) kan göra att ekipagets maxfart blir 40 km/h.

Det är väldigt lätt hänt att missa den detaljen, tro att man får köra 80 km/h, och vips susar man fram i 40 km/h över gränsen och riskerar med andra ord sitt körkort utan att ens inse det...
Det är inte alls säkert att Polisen (och Transportstyrelsen) väljer att se det som en hastighetsöverträdelse som motiverar körkortsindragning, så länge inte släpet väger mer än bilen får dra och du inte kört fortare än 80km/tim.
Citera
2025-10-22, 06:03
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:

Din fordonskombination säger 80km/h då spelar det ingen roll vad skyltarna säger att du får köra.
Citera
2025-10-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är inte alls säkert att Polisen (och Transportstyrelsen) väljer att se det som en hastighetsöverträdelse som motiverar körkortsindragning, så länge inte släpet väger mer än bilen får dra och du inte kört fortare än 80km/tim.

Varför inte? De är ju glasklara med att om man kör 31 - 40 km/h för fort, då dras kortet in i två månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in