Citat:
Ursprungligen postat av
VoiceofDestruction
Vem har bestämt att det ska se ut så och går det att läsas sig till någonstans?
Är det numret unikt i sitt slag?
Vad jag ser här är nog, först och främst, en sorts telefonibluff, där abonnenter betalar helt i onödan!
Det påstods, för några år sedan, att: ~"i framtiden kommer det bli gratis att ringa!".
Ja, det stämmer ju tydligen men bara när det gäller ett enda nummer, som kanske "allltid" har varit ett gratisnummer!, oavsett markledningar, koppartrådar, master, e.dyl.?
Det finns några sådana nummer. Jag känner till två andra förutom 112.
Anledningen till att 112 använder sig av närmaste mast, är för geolocation, dvs att larmcentralen lättare ska kunna hitta uppringaren om det behövs. Så var det förr iallafall och med 5G-master blir området rätt litet, ner till nån kvadratkilometer eller ännu mindre. Första GSM-masterna kunde serva upp till 1200 kvadratkilometer.
Vad gäller kostnaden så har det successivt blivit billigare och billigare sedan telefonen uppfanns. Jag växte upp med svindyra utlandssamtal, mycket dyra rikssamtal, dyra dagtidslokalsamtal och billigare kvälls- och nattaxa. Idag har du mer av en månadskostnad och inte en minutkostnad. Men infrastruktur och underhåll av den kostar och någon måste betala för att det ska funka.