2025-10-21, 00:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sålänge det är överenskommet i förväg så är det ju i grunden bara en modern variant av knytis...
Jag har bara varit på knytisar där man tar med sig saker, aldrig såna man betalar en slant för.

Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är värden och gästerna unga och inte har någon nämnvärd inkomst, så hör det väl till kutym att man delar på kalaset? Antingen har man knytkalas, eller så ger man värden en tjuga, en flaska öl eller bjuder vederbörande på en öl ute på lokal när man går ut under kvällen? Så gjorde man/vi när jag var ute och hängde och dinglade på nittiotalet och 2000-talet iaf.
Ja, när man är ung och saknar nämnvärd inkomst. Är man vuxen, singel och har en vuxen lön - vilket TS är och har - så gör man det inte.
Citera
2025-10-21, 02:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljummenprutt
ja det är helt normalt, visserligen är inte student jag har jobb men det är väl märkligt att känna att man inte ska bidra något när det redan finns bra stämning, bra musik och fin lägenhet och bra fest med fint folk? asså om nån verkligen skulle vägra swisha får vi väl lösa det typ att han inte tar så mycket chips eller att han får betala nästa gång, men fattar verkligen inte problemet i sin helhet
Det låter inte helt orimligt, men varför frågar du inte dina gäster vad dom tycker? Det är ju omöjligt för oss här att veta vilken typ av folk det är, och fortsätter dom att komma regelbundet trots dom 30 kronorna lär det väl vara OK.

Den som klagade borde bidra själv, antigen med något ätbart eller att hjälpa till att städa och diska efteråt. Eller gå någon annan stans...
Citera
2025-10-21, 02:15
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag drar tillbaka invitationen omedelbart.
Du menar att ts borde tillhandahålla snacksen gratis varje vecka i tillägg till att städa och planera ?
Nae, man ska bli bjuden tillbaka. Annars kan man låta bli att ställa till med kalas.
Citera
2025-10-21, 02:55
Medlem
Citat:
Jag har regelbundet fester hemma i min 2 rummare. Är helt enkelt festfixaren, och är nyfiken på detta då jag har hamnat under mild kritik av en eller två kompisar.
Om du serverar snacksen, blandar drinkarna, plockar undan glas, poppar popcorn, står med ny varm handduk till varje toabesökare, hänger in deras kläder i garderoben med mera, så bör du helt klart ha ett par tior per gäst för det.

Men kan du inte bara ställa en skål vid utgången med texten "dricks" på?
Citera
2025-10-21, 03:41
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag har regelbundet fester hemma i min 2 rummare. Är helt enkelt festfixaren, och är nyfiken på detta då jag har hamnat under mild kritik av en eller två kompisar.

Så här ser festerna ut:

Man tar med sig sin egen alkohol, jag bjuder på bra musik, bra folk, och bra stämning. Får ofta komplimanger om hur kul det brukar vara.
Brukar ta runt 20-30kr betalt av varje gäst för att finansiera snacks och tilltugg, som chips, popcorn med flera. Går sällan plus utan tänker att jag gör det så att festerna kan fortsätta; som en förening ungefär.

Nu har min polare sagt att det upplevs som snålt, då man ska bjuda tillbaka.

Fattar verkligen resonemanget i princip men tycker det är löjligt, ingen har riktigt såna fester som jag har så regelbundet. Bor centralt och har det fint hemma, tycker att det är en liten slant för att få komma. GÅ på krogen isåfall liksom.

Målet är verkligen inte att gå plus! Om det händer så blir det bara bättre snacks till nästa gång så jag fattar verkligen inte problemet egentligen.

Gör ni likadant? Är jag i själva verket snål?

Även om det rent ekonomiskt inte är så att du går plus på det, så uppfattas det ändå som snålt/udda beteende.
Spelar ingen roll om du bjuder på mat för 200kr, om du tar Swish på 20 spänn upplevs det ändå så.

Så du får bjuda, bjuder dom inte tillbaks, så slutar du bjuda på fester helt enkelt.
Citera
2025-10-21, 03:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
ja det är helt normalt, visserligen är inte student jag har jobb men det är väl märkligt att känna att man inte ska bidra något när det redan finns bra stämning, bra musik och fin lägenhet och bra fest med fint folk? asså om nån verkligen skulle vägra swisha får vi väl lösa det typ att han inte tar så mycket chips eller att han får betala nästa gång, men fattar verkligen inte problemet i sin helhet

Nä men om du fått en miljon svar och ändå inte fattar så får du väl fortsätta och lära dig den naturliga vägen.
Citera
2025-10-21, 04:15
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:

Så här ser festerna ut:

Man tar med sig sin egen alkohol, jag bjuder på bra musik, bra folk, och bra stämning. Får ofta komplimanger om hur kul det brukar vara.
Brukar ta runt 20-30kr betalt av varje gäst för att finansiera snacks och tilltugg, som chips, popcorn med flera. Går sällan plus utan tänker att jag gör det så att festerna kan fortsätta; som en förening ungefär.

Fattar verkligen resonemanget i princip men tycker det är löjligt, ingen har riktigt såna fester som jag har så regelbundet. Bor centralt och har det fint hemma, tycker att det är en liten slant för att få komma. GÅ på krogen isåfall liksom.

Målet är verkligen inte att gå plus! Om det händer så blir det bara bättre snacks till nästa gång så jag fattar verkligen inte problemet egentligen.

OK ljummenprutt
Du är fan snålare än Ove Sundberg.
Citera
2025-10-21, 04:18
Medlem
Crejzis avatar
Skulle sluta bjuda på fest om mina kompisar aldrig på eget bevåg tar med och bjuder varandra/mig på snacks/dricka ibland.

Med det sagt tycker jag det är skamligt att be sina gäster om pengar, oavsett om man bor i en herrgård, i centrum eller på vischan.

Citat:
Bor centralt och har det fint hemma, tycker att det är en liten slant för att få komma. GÅ på krogen isåfall liksom.

Så dina gäster ska känna att det är ett privilegium att komma på fest hos dig?
Senast redigerad av Crejzi 2025-10-21 kl. 04:30.
Citera
2025-10-21, 05:05
Medlem
Citat:

Så här ser festerna ut:

Enkelt fixat.

Hädanefter när du ska ha fest så meddelar du innan att nu är konceptet bytt.

Ingen betalning för något och att tar med alkohol som vanligt och den snacks man vill ha

Eller så bjuder du och så frågar du vem som ska hålla i festen nästa gång.
Senast redigerad av LimboLife 2025-10-21 kl. 05:29.
Citera
2025-10-21, 05:20
Medlem
girigfans avatar
lite snålt må det vara men du slipper då i alla fall folket som bara snyltar hela tiden haha
Citera
2025-10-21, 05:46
Medlem
se8035s avatar
Smh och svennar undrar vrf de blir kallade snåla?
Citera
2025-10-21, 05:55
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Så här ser festerna ut:

Dina gäster tar med alkohol, men Du tycker att de ska betala för snacks?
Är det rätt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in