2025-10-21, 09:03
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concensus
Hoppas jag inte blir dumförklarad men som rubriken lyder så har jag många kortare videoklipp på min son som inte längre finns här på jorden.

Många av videoklippen handlar om när han flugfiskar i norra Sverige.

Jag skulle "göra allt" för att kunna ha kvar klippen men tyvärr så hände något senast när jag skulle ladda surfplattan. Det var något som gick sönder inne i surfplattan i själva kontakten så nu går det inte längre att ladda.

Surfplattan heter Lenovo och jag har säkert haft den i minst 10 år.

Finns det överhuvudtaget någon chans att kunna spara klippen då det bara är 10% kvar?

Jag känner med dig, men ta det lugnt. Det går att lösa, inget kommer försvinna.

Bästa är att gå till en reparatör/service och pröjsa för att antingen laga eller spara ner minnet på en USB sticka.

Beroende på val, vad som är paj och vem du går till kan de gå på allt mellan 500 spänn till 2k, men det låter som att detta skulle kunna vara värt det.

Det viktiga är att inget kommer gå förlorat.
Citera
2025-10-21, 10:38
Medlem
Låter som usb kontakten lossnat från kretskortet bara.. relativt vanligt.. enkelt fel att fixa för nån med lite erfarenhet.

Och nej inget försvinner... sålänge du kan laga laddningen och få ström i den så finns allt kvar. Problemet med nyare maskiner är att de har tpm.. dvs om man inte kan få igång dem så är ssd krypterat o går inte att plocka ut ssd för att ta filerna.

Eftersom det är laddningen som är problemet är det 1 av 3 fel.. batteriet, laddningschippet el porten... Eftersom sladden känns konstigt i porten så lär det vara porten.
Citera
2025-10-21, 10:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoldaAvsikter
Herregud, du lyckas på nåt sätt att vara efterbliven oavsett vilket ämne du diskuterar. Filerna finns lagrade i plattan. En trasig kontakt kan naturligtvis enkelt lagas eller ersättas av någon som kan teknik. Du måste ju fatta att tekniker vanligtvis sysslar med mycket mer avancerade reparationer än en laddkontakt.

Till TS:
Kontakten kan lagas om du hittar rätt person. Gå inte till Power och fråga nån kassör som mongot ovan gjorde, gå till en utbildad tekniker. Kom ihåg att filerna inte är förlorade om batteriet dör. I värsta fall kan man överföra det direkt från minnet, men som sagt är det bäst att göra det med hjälp av en tekniker när man inte själv är kunnig.

Givetvis vet jag det. Men enligt Power hade det kostat lika mycket eller mer att laga den som att köpa en ny mobil och den var som sagt 6 år gammal och garantin hade gått ut för länge sedan. Och även om man hade skickat in den på lagning så är det inte säkert att bilderna hade gått att återskapa för då hade de kanske bara fabriksåterställt den som någon sa tidigare i tråden. Notera också att Power faktiskt försökte rädda bilderna, men då batteriet var helt dött så fick inte mobilen kontakt med deras dator.
Citera
2025-10-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Maila dem till dig själv bara?

Behöver inte ens skicka ett mail, räcker att det ligger i utkast.

Borde egentligen alla kriminella göra. Använda en och samma mail med ett inlogg så slipper det skickas massa mail som går att spåra..
Citera
2025-10-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concensus
Försöker svara på det som skrivits hittills.

"Maila dom till dig själv?"
Ja, det skulle jag gärna göra men det är ca 40 klipp på två-tre minuter per klipp.
Hinner jag göra det innan surfplattan stänger ner?
Finns det inga andra möjligheter så gör jag det och då får jag vara nöjd om jag hinner få över ett tiotal klipp.

"Fixa ett usbminne"
Det finns inget USB-uttag i surfplattan.

"Har du testat med annan sladd/laddare"
Ja, jag har testat flera men det fungerar inte. Det är "lealöst" i kontakten på surfplattan.

"Kolla på en annan enhet om dina foton/videor automatiskt har backupats till Google foto"
Tyvärr inte. Väldigt sällan jag har varit uppkopplad på nätet då jag bara har spelat Mahjong och andra spel.
Skaffade surfplattan när jag fick en cancerdiagnos med många strålningar och cellgifter. Jag var nära att dö och jag hade gärna gjort det istället för min son.

"Du verkar lika oteknisk som någon 90-åring född på 1930-talet, leta upp en firma som lagar mobiltelefoner eller TV-apparater eller gammal elektronik"
Jag är inte från 1930-talet men är pensionär. Sonen var 25 år när han lämnade mig.
Jag ska undersöka om jag hittar någon firma som kan fixa surfplattan.
Det sista var en väldigt otrevlig kommentar som du bara skulle ignorerat.
Maila blir för stort tror jag.
Bättre att logga in och göra backup på ett Google konto eller motsvarande tjänst. Det kan säkert någon yngre vän hjälpa dig med.
Om det ändå inte går att rädda så är det inte speciellt komplext att byta kontakt. Det brukar finnas företag för sånt i dom flesta städer.
Minnet förstörs ju inte bara för att batteriet tar slut.
Citera
2025-10-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Behöver inte ens skicka ett mail, räcker att det ligger i utkast.

Borde egentligen alla kriminella göra. Använda en och samma mail med ett inlogg så slipper det skickas massa mail som går att spåra..
En liten avstickare, men det är väl rätt många som gör just så?
Citera
2025-10-21, 12:06
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Hur svårt är det att köpa en laddare som du bara lägger plattan på gör att ladda? Alltså sladdlös laddare, fungerar till det mesta. Lycka till
Jävligt svårt när plattan är 10 år gammal.
Get a grip!
Citera
2025-10-21, 12:07
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Hur svårt är det att köpa en laddare som du bara lägger plattan på gör att ladda? Alltså sladdlös laddare, fungerar till det mesta. Lycka till
Jävligt svårt när plattan är 10 år gammal utan trådlös laddning.
Get a grip!
Citera
2025-10-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
En liten avstickare, men det är väl rätt många som gör just så?

Har läst riktigt många fupar och aldrig läst om detta men det vore konstigt om det inte nyttjades..
Citera
2025-10-21, 13:32
Avstängd
Kungenshoras avatar
Koppla in till pc och kopiera filmerna med filhanteraren.
Detta är bäst för det drar minst ström.

Ska du kopiera till usb måste du ha en usb-otg sladd och ett usb minne.
Det är lite sämre för det drar mer ström (usb-minnet) men kan va enklare.

Tredje alternativ, ladda upp till montjänst.
Citera
2025-10-21, 14:17
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Då kontakten glappar och kan orsaka kortslutning så hade jag lämnat in den till proffs som kan laga den.

Var noga med att förklara att det finns data på den du vill ha.
Citera
2025-10-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Har läst riktigt många fupar och aldrig läst om detta men det vore konstigt om det inte nyttjades..
Jag är säker på att man gör så. Redan i mailets barndom hörde man ju talas om sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in