Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Idag är det exakt 14 år sedan Muammar Gaddafi mördades i Sirte efter Natos insats i Libyen. Det sägs att Hillary Clinton skrattade när hon hörde nyheten.
Händelsen markerade slutet på ett land som en gång var ett av Afrikas mest välmående – och början på kaos, inbördeskrig och slavhandel.
Det som länge kallades “humanitär intervention” börjar idag mer och mer se ut som ett geopolitiskt rån. Många forskare och journalister har påpekat hur Frankrike, Storbritannien och USA hade starka ekonomiska och strategiska intressen i att ta bort Gaddafi.
En särskild figur i sammanhanget är Nicolas Sarkozy, Frankrikes dåvarande brottsling till president, som senare dömts för flera korruptionsbrott. Han har även dömts för att ha tagit emot miljontals euro i kampanjstöd från Gaddafis Libyen inför valet 2007. Det ironiska hät är alltså att mannen som tog emot pengar från Gaddafi blev också den som mest aggressivt drev igenom attacken mot honom.
Samtidigt försökte Gaddafi etablera en afrikansk valuta backad av guld och en självständig ekonomisk union bort från dollarn och euron. Det skulle hota västs inflytande över Afrika och oljeexporten.
Frågeställning:
Var attacken mot Libyen ett “humanitärt ingripande” eller ett snyggt maskerat regimbyte för ekonomisk vinning?
Bra. Oavsett vilket: bra. Berätta gärna om de smaskiga plågsamma detaljerna kring hans hädangång. Putler läser antagligen Flashback, kan vara bra om han är informerad om alternativen.
Själv tänker jag skratta högt och länge och hjärtligt när Putin dör. Världen blir nämligen en bättre plats när ryska maffiaregimer och marionettregimer faller och diktatorer avrättas av uppretade folkmassor eller tjänstemän som fått nog och avlivar dem, som i fallet när Rumänien gjorde sig av med Ceaucescu. Yanukovich och Assad smet ju tyvärr undan och flydde hem till husse. Nu är ju ukrainarna såpass civiliserade och gjorde sig av med Putins nickedocka Yanukovich i god tid innan han hann samla på sig så mycket dålig karma att de varit tvungna att dräpa honom.
Sen vart det inte så jävla fridfullt i Libyen, eftersom ryssjävlarna fortsatte destabilisera landet, liksom stora delar av Nordafrika och Mellanöstern. Hoppas det går bättre för Syrien när de nu kickat ut den vidriga rysstödda Assadregimen. Det är verkligen bättre läge tack vare att Putler är upptagen med att få spö av Ukraina.
Jag önskar verkligen Putler en ännu mer plågsam och förnedrande hädangång än Khadaffi. Egentligen kvittar det för mig hur han dör, bara det sker snabbt men jag skulle verkligen unna hans politiska motståndare att få plåga ihjäl honom enligt riktigt gamla och grymma, bestialiska traditioner. Det skulle inte ta bort allt det onda Putin gjort men ändå kännas fint i själen.
Hur ska du själv fira när Putin dör?