2025-10-26, 09:22
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptytio
Jag kan det här. Jag läser på hela tiden. I äldre kokböcker igår sällan ströbröd i recept på pannbiff.
Ibland mie de pain, men mycket sällan ströbröd.

Igen - lunchbuffé innebär inte att du får äta hur mycket du vill om det inte står tydligt. Så har det alltid varit. Fråga en expert i ämnet så kommer du få precis det svaret.
Jag har rätt, du har fel.

Lunchbuffé, på simpel lunchrestaurang, innebär att du får äta hur mycket du vill (om inget annat anges). Det borde du veta, med tanke på din (iaf uttalade) höga ålder.

Jag känner expertis i ämnet, besitter även kunskap i ämnet själv, beklagar. Din sömniga boomer-strategi funkar inte. Flertalet experter, har dessutom uttalat sig i media (läs; teve och tidningar) gällande detta specifika fall den senaste veckan - ta gärna del av dem. Samt, läs på för guds skull, ryck upp dig människa! Google är din vän.

Gällande pannbiffar, är du ute och cyklar - något säger mig att du är en snedseglare, även gaggig pga hög ålder. Du bidrar med noll. Lek med någon annan. Diskussion avslutad.
Citera
2025-10-26, 09:34
Medlem
Citat:
Men att man får äta hur mycket man vill från en buffé? Nej, det stämmer inte. Du kan inte hitta en enda länk eller fakta som stödjer ditt påstående.
Vi kan väl börja med att hålla oss till restaurang Commats, den som tråden handlar om. Så här skriver de på Facebook,
Så kom och ät och se hur många du orkar!
https://www.facebook.com/Restaurang.ComMat.Katrineholm/?locale=sv_SE

Rent generellt, om man frågar en jurist,
Precis som du nämner bygger buffé på att gästen får ta så mycket mat hen vill och väljer de rätter som hen önskar. Däremot rent juridiskt möjliggör principen om avtalsfrihet för restaurangägaren att sätta upp egna regler och därmed bestämma villkoren dvs. avtalets innehåll.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/begransning-vad-galler-buffe/

Jag har aldrig ätit där det förekommer begränsningar, exempelvis att man måste äta upp hela sushin och att man inte bara kan plocka ur det gottigaste.
Citera
2025-10-26, 09:41
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organspenat
Han går dit ofta.
Tar alltid mer än vad han äter upp.
Slänger en hel del.

Allmänt känd av restaurangen och de som är stammisar där.

Snyfthistoria av tjockisen som blev konfronterad.

Restaurangen kan väl också neka att låta honom äta där?

DÅ är det helt rätt han får skäll om fettot tar på mer mat än han orkar äta upp, varför tar han inte på mindre och äter upp det han har på tallriken istället? Killen beter sig som en vuxen bebis för fan.
Citera
2025-10-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
DÅ är det helt rätt han får skäll om fettot tar på mer mat än han orkar äta upp, varför tar han inte på mindre och äter upp det han har på tallriken istället? Killen beter sig som en vuxen bebis för fan.
Var någonstans kan du läsa att Marcus inte ätit upp. Har restaurangen skrivit det någonstans?
Citera
2025-10-26, 10:25
Medlem
godboys avatar
Att äta buffé kan innebära fria omtag av maten till man är mätt och nöjd. Om det råder någon som helst form av begränsning så skall det tydligt annonseras innan köpet sker. Begränsningar är svåra att ha och bevaka för en restaurang varför de flesta ej kör med det. Har någon gång ätit på något ställe där man fick viss mat över disk och fick plocka resten själv. Kommer inte ens ihåg i vilken stad detta var, men det är ju egentligen en semibuffé.

Vissa restauranger har haft tidsbegränsningar om hur länge man får sitta, har för mig att det rört sig om två timmar eller något sånt. Detta är också mycket längesedan jag såg något sådant. Idag är det mycket ovanligt att jag äter buffé men det förekommer.

Sen som gäst så tycker jag att man absolut inte ta mer än man faktiskt äter. Då är det bättre att ha fria omtag, och ta lite i taget, vilket buffé idag i princip betyder.
Citera
2025-10-26, 10:30
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Nej.
Buffé betyder att maten serveras frän en buffé, vilket betyder att du tar mat själv.
Inget annat.

Fast man tar ju så mycket/lite som man vill...blandar olika rätter efter eget önskemål. Annars har man någon som serverar åt dig. Blir väl lite gungor och karuseller men många restauranger kör på konceptet så helt oekonomiskt kan det inte vara? Att du som är inom yrket kan tycka annat är upp till dig, och är mer en moralisk fråga än vad begreppet buffé står för.
Citera
2025-10-26, 10:38
Medlem
Citat:
Nej.
Buffé betyder att maten serveras frän en buffé, vilket betyder att du tar mat själv.
Inget annat.
När du ätit på en buffé, kanske frukost på ett hotell, eller julbord. Står det då någon där och kontrollerar så att du inte tar för mycket?

Om så är fallet, kan det vara så att du är på dagis och fröken vill att du inte enbart ska äta chicken nuggets?
Citera
2025-10-26, 10:49
Medlem
Dom får la ha bambatanter som langar upp enligt tallriksmodellen
Citera
2025-10-26, 11:07
Medlem
Citat:
Personalen på julbord och i frukostmatsalen har mer koll än vad du vill tro.
Jo, det hoppas jag verkligen, de vill ju exempelvis ha koll på om man vill beställa dryck eller om man vill betala. Sånt jag som gäst också uppskattar att de vill ha koll på. Men kontrollerar de att du inte tar för mycket?
Citera
2025-10-26, 11:34
Avslutad
Citat:
Personalen på julbord och i frukostmatsalen har mer koll än vad du vill tro.

Det tror jag också.
Citera
2025-10-26, 11:42
Medlem
Citat:
Jadå.
Det hålls koll på vilka som tar för mycket på talriken.
Av vilken anledning skulle de ha koll på sånt när man får äta så mycket man vill? För mig låter det jättekonstigt. Har de koll på att man även tar grönsaker och inte endast protein? Däremot kan jag tänka mig att de vill ha koll på vad man lämnar på tallriken. Att gå och hämta mer när man inte ätit upp är inte okej. Sånt märks dock när de plockar disk, så det är inget man behöver ha någon form av extrakoll på.

Kanske du blandar ihop restaurang med buffé med skolmatsalen eller din mammas kök?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-26 kl. 11:48.
Citera
2025-10-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När du ätit på en buffé, kanske frukost på ett hotell, eller julbord. Står det då någon där och kontrollerar så att du inte tar för mycket?

Om så är fallet, kan det vara så att du är på dagis och fröken vill att du inte enbart ska äta chicken nuggets?
det är väl i sig ointressant vad gäller ordets faktiska betydelse...
du missar den viktiga poängen här - att ordet i sig inte säger ett skit om hur mycket eller lite som ska, bör eller får ätas. Det säger endast HUR maten presenteras för gästen.
Att du börjar hitta på en masa saker i ditt huvud betyder inte att det är allmängiltigt i alla sammanhang.
Det du bör ta med dig är alltså att BUFFE enbart är sättet att presentera maten och att det oavsett är restaurangägaren som sätter reglerna för HUR MYCKET man får äta. Det är ett avtal gäst och ägare ingår i det tysta när man kliver in på restaurangen. Står det inget får man dock förutsätta att det inte finns någon gräns där hur mycket man får äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in