2026-09-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlammableEspresso
Folkbokföringsrättsligt ska han egentligen folkbokföras som utflyttad då han varit utomlands i en sammanhängande period över ett år och det tyvärr saknas skäl att anta att han kommer återvända till Sverige i närtid.

När lägenheten är såld och hans bolag likviderade kommer han sannolikt anses sakna väsentlig anknytning till Sverige även ur skatterättslig synvinkel.

Rätten till konsulär hjälp kan han aldrig förlora och här måste staten stå orubbliga och uthålliga i sina påtryckningar mot den kubanska regimen om att frisläppande eller överföring till Sverige måste ske snarast!
du blandar ihop folkbokföring, skatt och konsulärt bistånd. Ett år i finkan i cuba betyder inte automatiskt att mötesbokarn ska skrivas som utflyttad. Vi som läst juridik med mötesbokarn vet att förarbetena är ganska tydliga. En utlandsvistelse som blir lång pga inspärrad på Codenda inte kan behandlas som vanlig bosättning utomlands. Att han ofrivilligt(?) sovit på cuba i över ett år gör honom alltså inte automatiskt till utvandrare. Skatten är en annan fråga. Säljs hans kvart och bolagen avvecklas/konkar kan anknytningen till sverige bli svagare. Det finns ingen knapp hos Skatteverket där Hemnet-annons + likviderat AB = nu är du utlänning. även om det kanske borde vara så - något för partierna att driva som sista spurt inför valet??

Konsulär hjälp är kopplad till medborgarskapet. Eventuellt kan han köpas ut om han har dubbel, t.ex cubanskt? har har väl upparbetade kontakter med cubanska myndigheter nu, så det kan vara ett spår att utforksa för han
Citera
2026-09-12, 20:36
Medlem
olasvenssons avatar
Svensk?
Citera
2026-09-12, 21:17
Medlem
Citat:
Jag tycker staten borde göra lite mer för honom jämfört med vad som annars är brukligt sådana här situationer. Låt mig förklara varför:
Staten har investerat stora summor i hans utbildning och han är uppenbart kapabel att driva bolag. På några års sikt kommer han sannolikt anställa flera personer och bidra till Sveriges välstånd och framgång som land. När han nu odiskutabelt befinner sig i en liten dipp på en annars stadig progresskurva borde verkligen staten med alla tillbuds stående medel hjälpa honom på rätt kurs igen.
Litegrann som staten resonerade under pandemin: varför ska vi låta livskraftiga och framgångsrika bolag gå omkull på grund av en yttre omständighet de inte kunnat råda över? (med handen på hjärtat, hur skulle han veta att hummerkvinnan var minderårig?)

Om det stämmer att han har begått ett grovt sexuellt övergrepp mot en minderårig är det knappast en omständighet han kan skylla på någon annan för – det är i högsta grad något han själv kunnat råda över. Att då slentrianmässigt tona ned allvaret och dessutom framställa gärningsmannen som ett offer snarare än målsäganden är både märkligt och rätt ofräscht.
Citera
2026-09-13, 09:07
Medlem
PapayaCubanas avatar
Hur ska finansmannen kunna rösta inifrån La Condesa?
Citera
2026-09-13, 11:16
Medlem
Mycket naivitet här i tråden.
Kubas relation till Ryssland och mötesbokarens utsatta situation gör att vi helt säkert kommer se honom segla upp till takterrassen på den globala finansvärldens arena.
Kreml har givetvis under den här tiden med lock och med pock gjort det lätt för honom att välja bort kackerlackor och betongmadrassen han nu vilar sitt ansträngde lilla huvud på - och istället bli rikligt belönad för sitt jobb som jakthund åt Mamma Ryssland

Citat:
Så tragiskt! Tror ni bohaget går på separat auktion eller kommer det finns möjlighet för köparen att få rubbet mot en mindre tilläggsköpeskilling?
Mindre? Du det där är en komplett inredning med signatur och allt av Svenska Tackylandslaget.
Kanske hela fastigheten når upp till det värdet men det tror jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av PapayaCubana
Hur ska finansmannen kunna rösta inifrån La Condesa?
Vi kan nog känna oss trygga med att UD redan har ordnat med det där.
Valförrättare, ett varmt bad, rakning, passande kostym, Cohiba, beluga, ryska bubblor och allt annat som hör en valvaka till.
Menar, det handlar om en medborgares demokratiska rättigheter.
Sånt kan dom bara inte strunta i.
Väl, va?

Citat:
Ursprungligen postat av AeroFlux
Om det stämmer att han har begått ett grovt sexuellt övergrepp mot en minderårig är det knappast en omständighet han kan skylla på någon annan för – det är i högsta grad något han själv kunnat råda över. Att då slentrianmässigt tona ned allvaret och dessutom framställa gärningsmannen som ett offer snarare än målsäganden är både märkligt och rätt ofräscht.
Det har hänt långt borta i ett fattigt land.
"Det är så det fungerar där, dom är inte förstörda av feminismen"
Ponera att det hänt här hemma så kan du nästan höra ett annat tonläge.
Men också, som alltid skulle det komma en hel del "Jaha, nån som är ute efter pengarna'' och "DET SITTER TVÅHUNDRA TUSEN OSKYLDIGA SVENSKA MÄN I FÄNGELSE!"
Det är alltid lätt att fjärma sig från sånt som händer långt borta, särskilt när det handlar om fattiga människor.
Senast redigerad av Sur-far 2026-09-13 kl. 11:20.
Citera
2026-09-13, 17:03
Medlem
Hur kan ni få det till grovt brott? Sprack hon?
Citera
2026-09-14, 09:03
Medlem
PapayaCubanas avatar
Jag misstänker att det pågår en cover-up av finansmannens personliga förhållanden, kanske på initiativ av UD eller familjemedlemmarna. Först försvann bilden på hummerkvinnan efter att jag uppmärksammat den här i tråden och nu försöker någon dölja viktiga detaljer i finansmannens hemförhållanden. Jag uppmanar alla att gå in på annonsen för finansmannens våning och rapportera allt som kan hjälpa till att förklara finansmannens agerande på Cuba innan annonsen plockas ner.

https://hildingssons.se/objekt/lilla-nygatan-11-gamla-stan-5/#bilder

Finansmannen har ett fotografi ovanför soffan på en ung chica som ser ut att komma från Cuba. Kan ha ett samband med tidigare resor till Cuba. Analys=trolig historik av att fotografera unga chicas.

Finansmannen har planscher på väggen med klassiska hovporträtt där karaktärerna har rånarluvor och säckar med kontanter. Analys=bedömda prokriminella värderingar.

Finansmannen har brokig inredning med många inramade småplanscher bl.a. reklam från LV och Hermes, en plansch med "STOP BEING POOR", ett adelsvapen o.s.v. Analys=höggradig materialism och fokus på snabba pengar

Exempel på titlar i bokhyllan: The Money Game, Money Honey, Seduction, Sell Or Be Sold, flera självhjälpsböcker. Analys=fokus på materialism och snabba pengar i kombination med att träffa kvinnor
Citera
2026-09-14, 20:16
Medlem
När avvecklas Axelina Corporate Finance AB och Axelina Investment AB?
Citera
2026-09-14, 23:09
Medlem
Citat:
Jag misstänker att det pågår en cover-up av finansmannens personliga förhållanden, kanske på initiativ av UD eller familjemedlemmarna. Först försvann bilden på hummerkvinnan efter att jag uppmärksammat den här i tråden och nu försöker någon dölja viktiga detaljer i finansmannens hemförhållanden. Jag uppmanar alla att gå in på annonsen för finansmannens våning och rapportera allt som kan hjälpa till att förklara finansmannens agerande på Cuba innan annonsen plockas ner.

https://hildingssons.se/objekt/lilla-nygatan-11-gamla-stan-5/#bilder

Finansmannen har ett fotografi ovanför soffan på en ung chica som ser ut att komma från Cuba. Kan ha ett samband med tidigare resor till Cuba. Analys=trolig historik av att fotografera unga chicas.

Finansmannen har planscher på väggen med klassiska hovporträtt där karaktärerna har rånarluvor och säckar med kontanter. Analys=bedömda prokriminella värderingar.

Finansmannen har brokig inredning med många inramade småplanscher bl.a. reklam från LV och Hermes, en plansch med "STOP BEING POOR", ett adelsvapen o.s.v. Analys=höggradig materialism och fokus på snabba pengar

Exempel på titlar i bokhyllan: The Money Game, Money Honey, Seduction, Sell Or Be Sold, flera självhjälpsböcker. Analys=fokus på materialism och snabba pengar i kombination med att träffa kvinnor
Man måste läsa hela kvarten som självporträtt: det är en tydlig och intensiv identitetsproduktion: 32 kvm där nästan varje pryl skriker "se mig som kultiverad, förmögen, världsvan och lite farligt regelbrytande", typsikt mötesbokare. Guldramar och hovestetik för lånad (spelad) aristokratisk tyngd, Hermès för status, rånarluvor och sedelbuntar för "farlig" kapitalistfantasi, "STOP BEING POOR" för den där entreprenörs macho ironi som ofta bara är materialism i (sammets-)smoking. Alla självhjälps-(penga)böcker som ska ge ett intryck av att även personligheten ses som ett projekt som ska optimeras och krängas (DCF-as).

inte bara streber utan en vilja hoppa över tryggheten, bildningen och statusen och gå direkt på dess rekvisita. ett hem som skriker i stället för att antyda. vanlig respektabilitet räcker inte
Citera
2026-09-14, 23:09
Medlem
Citat:
När avvecklas Axelina Corporate Finance AB och Axelina Investment AB?
när tillsätts konkursförvaltare?
Citera
2026-09-15, 09:19
Medlem
PapayaCubanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabozys
Man måste läsa hela kvarten som självporträtt: det är en tydlig och intensiv identitetsproduktion: 32 kvm där nästan varje pryl skriker "se mig som kultiverad, förmögen, världsvan och lite farligt regelbrytande", typsikt mötesbokare. Guldramar och hovestetik för lånad (spelad) aristokratisk tyngd, Hermès för status, rånarluvor och sedelbuntar för "farlig" kapitalistfantasi, "STOP BEING POOR" för den där entreprenörs macho ironi som ofta bara är materialism i (sammets-)smoking. Alla självhjälps-(penga)böcker som ska ge ett intryck av att även personligheten ses som ett projekt som ska optimeras och krängas (DCF-as).

inte bara streber utan en vilja hoppa över tryggheten, bildningen och statusen och gå direkt på dess rekvisita. ett hem som skriker i stället för att antyda. vanlig respektabilitet räcker inte

Du har rätt om identitetsproduktion och har säkert rätt om vilken identitet finansmannen vill producera.

Det väcker frågan om vem som ska bli imponerad. Hans jämnåriga kollegor blir inte imponerade för de flesta 35-åriga finansmän bor mycket större och finare på Östermalm. Kvinnor 25-30 blir inte heller imponerade för de undrar varför finansmannen inte har en stor lägenhet som alla de andra finansmännen. Återstår förortskillar och osäkra förortstjejer 18-20.

Informationen från mäklarannonsen gör att du och goront får en ökad trovärdighet i tråden.
Senast redigerad av PapayaCubana 2026-09-15 kl. 09:22.
Citera
2026-09-15, 09:48
Medlem
Citat:
Du har rätt om identitetsproduktion och har säkert rätt om vilken identitet finansmannen vill producera.

Det väcker frågan om vem som ska bli imponerad. Hans jämnåriga kollegor blir inte imponerade för de flesta 35-åriga finansmän bor mycket större och finare på Östermalm. Kvinnor 25-30 blir inte heller imponerade för de undrar varför finansmannen inte har en stor lägenhet som alla de andra finansmännen. Återstår förortskillar och osäkra förortstjejer 18-20.

Informationen från mäklarannonsen gör att du och goront får en ökad trovärdighet i tråden.
jag skulle gå längre: den viktigaste publiken är inte kollegorna eller tjejerna, utan han själv. Det är allt ett privat scenbygge där han omger sig med attribut för den identitet han så desperat vill identifiera sig med: rik, världsvan, farlig, sofistikerad, lite aristokratisk. Finans-cosplay. Inför oss, och jag räknar in dig här, som faktiskt känner miljön blir rekvisitan pinsamt övertydlig. För dom med mindre väl kalibrerad statusradar kan den fungera bättre (som du spekulerar om förorts trash). Då är fokus inte att signalera faktisk position och mer om att skapa ett övertag genom symboler. ju mer man behöver förklara att man är framgångsrik, rik etc med Hermès, sedelbuntar och "STOP BEING POOR", desto mer blir det tydligt att budskapet främst är riktat inåt: "jag är den här personen, jag är den här personen, jag är den här personen". fejk it till you make it. bara så oändligt pinsamt att det är nu exponerat för hela världens att se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in