• 1
  • 2
2025-10-20, 08:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
CITROËN C3 III (2017)
Bra, äntligen

En fransk liten bil som du behöver veta vad de gjort och inte gjort.
Utan fakta bör det vara en större service.

Men annars minst, motorolja + oljefilter
Troligen luftfilter
Översyn bromsar

Jag sökte på Youtube och det finns en hel del om service på din bilmodell.
Citera
2025-10-20, 08:33
Medlem
Citat:
CITROËN C3 III (2017)
15år gammal bil från 2017? Bensin?
Citera
2025-10-20, 08:42
Medlem
Beroende på när kamremmen byttes så kan det vara dags snart igen, beroende på när det gjordes sist. Vill minnas att det är 6år/8000mil på dessa, men kan ha fel och de ändrade intervallet någon gång.

Skulle nog inte snåla på någon service på dessa, möjligen bromsvätska om den testas..
Slarv med oljebyten och kamrem på dessa ger garanterat problem i framtiden.
Citera
2025-10-20, 08:43
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
15år gammal bil från 2017? Bensin?

Fort å fel: Jag menade c:a 2015 års modell! Bensin, 110 HK å KAMREM!
Senast redigerad av Obolensky 2025-10-20 kl. 08:49.
Citera
2025-10-20, 09:13
Medlem
Citat:
Fort å fel: Jag menade c:a 2015 års modell! Bensin, 110 HK å KAMREM!
Då ska det bara vara olja+filter som måste bytas vid service, samt kontroll av bromsvätska. Detta förutsätter att kamrem är bytt tidigare vid normalt år/mil. Normalt sett kollas lite mer samt möjligen luft och kupefllter, men världen går inte under av att skippa dessa. Åh andra sidan kostar det nästan noll att byta dessa.
Citera
2025-10-20, 09:50
Medlem
MyJustices avatar
Tror att vattenpump bytts ut
Och annat
Efter 15 k service så fixa du bilen på nån random verkstad
Citera
2025-10-20, 12:12
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
CITROËN C3 III (2017)

Då var den in 15 år gammal. Hur mycket pengar har du att lägga på en service?
Citera
2025-10-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hade du berättat om vilken bil du har så kunde du nog fått lite hjälp.
Han har berättat att det är en Citroen C3 - men inte om det är bensin eller diesel, manuell eller automatisk växellåda.
Senast redigerad av Flattematte 2025-10-20 kl. 15:26.
Citera
2025-10-20, 17:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Han har berättat att det är en Citroen C3 - men inte om det är bensin eller diesel, manuell eller automatisk växellåda.
Jag vet att han har svarat och det har jag också gjort, se inlägg nr 13

Inte så vanligt med diesel men kan påverka service
Typ av växellåda påverkar sällan service.
Men viktigt att veta vad som tidigare är gjort.

Ofta är det liten service och nästa gång stor service osv.
Är dem gjord på märkesverkstad finns det uppgifter i servicehandboken vilket ger info om vad som behöver göras.

Bor TS i storstad kan det vara lönsamt att åka till mindre ort och vänta medan service görs till betydligt lägre pris.
Citera
2025-10-21, 15:26
Medlem
Citat:
Vad kan jag i förväg be en verkstad vara sparsam med vid en 15000 milaservice för en personbil med 15 år på nacken (som servats årligen)? Vad kan vara överflödiga serviceåtgärder (som bara är onödiga utgifter)? Vilka byten/åtgärder kan bilen och min hårt beprövade ekonomi avvakta?
Med tanke på din hårt beprövade ekonomi så ser jag 2 huvudalternativ:
1. Du underlåter att serva bilen över huvud taget, utan bara gasar till det rasar - det är ju en gammal bil!(och Citroen till råga på allt elände)
2. Du byter till en driftsäker japansk bil så att du i alla fall kan få en budget som leder till en bättre och mer överskådlig bilekonomi.

Jag har alltid haft minst en Citroen i min vagnpark sedan tidigt 1970-tal, och japanska bilar sedan 1984.
Det är med stöd av de erfarenheterna ger jag dig ovanstående råd.

Visst kan du väl bekväma dig med att göra alla tillsynsåtgärderna själv - om du har lust att spilla några timmar på din Citroen. (Varför i h#¤%&e köpte du just en Citroen av alla bilar?).
Har du inget garage kan du stå på gatan - för du har väl inte råd med hyrd parkeringsplats - och medelst en 12 volt s k oljebytare byta motorolja.
Nivåkontroller i växellåda, bromsvätskebehållare, batteri, kopplingsvätskebehållare och spolvätskebehållare kan du säkert lära dig.
Likaså att kolla all belysning, tuta, spolare och torkare samt luft i däcken.
En droppe olja - eller en sprejdusch 5 56 - på dörrgångjärnen samt ett drag med vaxpennan över dörrlåsens näsor.

Värre blir det väl med rostskyddskontrollen, som ska dokumenteras om bilen är mindre än 12 år gammal och har rostskyddsgaranti.

Likaså kontrollen, och ev återställning, i OBD-uttaget får kanske stå över. Med lite tur så finns inga felindikationer, som bilprovningen kan ha synpunkter på.

Motor- och kupéluftfilter kan du hoppa över.
Tändstiften väntar du med att kolla/byta tills motorn hackar på 3 cylindrar.

Har du ingen instruktionsbok med tillhörande servicehäfte så uppsök en plockbilskrot.
Där flockas Citroener av olika modeller och årgångar, så där finns säkert en instruktionsbok.
Har du rymliga fickor (och samvete) så kostar boken gratis.

F ö vill jag tipsa om Citroenakuten - som är gratis - för mer specifika C3-frågor.

Lycka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in