Citat:
Ursprungligen postat av
Obolensky
Vad kan jag i förväg be en verkstad vara sparsam med vid en 15000 milaservice för en personbil med 15 år på nacken (som servats årligen)? Vad kan vara överflödiga serviceåtgärder (som bara är onödiga utgifter)? Vilka byten/åtgärder kan bilen och min hårt beprövade ekonomi avvakta?
Med tanke på din hårt beprövade ekonomi så ser jag 2 huvudalternativ:
1. Du underlåter att serva bilen över huvud taget, utan bara gasar till det rasar - det är ju en gammal bil!(och Citroen till råga på allt elände)
2. Du byter till en driftsäker japansk bil så att du i alla fall kan få en budget som leder till en bättre och mer överskådlig bilekonomi.
Jag har alltid haft minst en Citroen i min vagnpark sedan tidigt 1970-tal, och japanska bilar sedan 1984.
Det är med stöd av de erfarenheterna ger jag dig ovanstående råd.
Visst kan du väl bekväma dig med att göra alla tillsynsåtgärderna själv - om du har lust att spilla några timmar på din Citroen. (Varför i h#¤%&e köpte du just en Citroen av alla bilar?).
Har du inget garage kan du stå på gatan - för du har väl inte råd med hyrd parkeringsplats - och medelst en 12 volt s k oljebytare byta motorolja.
Nivåkontroller i växellåda, bromsvätskebehållare, batteri, kopplingsvätskebehållare och spolvätskebehållare kan du säkert lära dig.
Likaså att kolla all belysning, tuta, spolare och torkare samt luft i däcken.
En droppe olja - eller en sprejdusch 5 56 - på dörrgångjärnen samt ett drag med vaxpennan över dörrlåsens näsor.
Värre blir det väl med rostskyddskontrollen, som ska dokumenteras om bilen är mindre än 12 år gammal och har rostskyddsgaranti.
Likaså kontrollen, och ev återställning, i OBD-uttaget får kanske stå över. Med lite tur så finns inga felindikationer, som bilprovningen kan ha synpunkter på.
Motor- och kupéluftfilter kan du hoppa över.
Tändstiften väntar du med att kolla/byta tills motorn hackar på 3 cylindrar.
Har du ingen instruktionsbok med tillhörande servicehäfte så uppsök en plockbilskrot.
Där flockas Citroener av olika modeller och årgångar, så där finns säkert en instruktionsbok.
Har du rymliga fickor (och samvete) så kostar boken gratis.
F ö vill jag tipsa om Citroenakuten - som är gratis - för mer specifika C3-frågor.
Lycka till.