2026-01-09, 20:02
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Om vi utgår från att det som sägs i dokumentären är sant så tycker jag nog att det låter mer troligt att de här visselblåsarna i vart fall tror på det de säger än att myndigheterna skulle slå knut på sig själva i något slags dubbeltvist för att dölja det de i så fall vill eller inte (?) vill avslöja. Om det nu finns något utomjordiskt kraschlandat föremål i förvar på jorden så spelar det ändå ingen roll vad någon visselblåsare säger, tror jag. Hur många visselblåsare de än får ihop. Se bara vilket lamt intresse det tycks vara för denna dokumentär. Så länge inte myndigheterna själva går ut och avslöjar något så förblir eventuella hemligheter hemliga. Tänker att det är folket, den stora massan man i så fall vill vilseleda och då räcker det nog med att hålla det väldigt enkelt. En lögn som innehåller en halvsanning. Ja, vi ägnar oss åt militära tester men inget om vad man testar förstås. Det är ju inget konstigt med att militär verksamhet är hemligstämplad. Ja, du har nog rätt. Man kan lätt snöa in sig i detta ämne. Lite intressant ändå att svaret på vissa frågor finns här på vår egen planet. Någonstans finns det någon som skulle kunna bekräfta vad som finns eller i vart fall inte finns i hemligt förvar. Om de inte var satta under strikt sekretess dvs. Så nära men ändå så långt bort..

Ja nog är det spännande och det är det som förenar oss i den här tråden och ufologin. För att flika in något lite mer positivt så läste jag att filmen ändå har slagit stora rekord på Prime Videos topplista. Så det säger ändå att intresset faktiskt varit ganska stort. Jag har även personer i min närhet, som jag aldrig trodde, som sett filmen. För dom är också nyfikna. Kanske låter tystnaden högst, för att filmen är svår att tala om. Som ämne. Alla är rädda för stigmatiseringen, och sådär...
Citera
2026-01-10, 16:14
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Verkar det inte lite väl omständigt och rentav kontraproduktivt att låtsas genomföra en disclosure i syfte att förvilla och förhindra en riktig disclosure? Enklast är väl att bara hålla tyst, eller att hänvisa till hemliga militära tester. Precis som man alltid gjort? Är väl inget konstigt att militär verksamhet är sekretessbelagd. Inte går man ut och slår på stora trumman om något som drar till sig intresse för det man samtidigt vill hålla hemligt.

Fast tycker du verkligen att exempelvis Marco Rubio (som höjt mest ögonbryn med sin medverkan iom hans nuvarande position) verkligen pushar för en disclosure på riktigt?

Vad sa han egentligen i dokumentären?
Det hade varit något helt annat om han tydligt pekade på främmande liv och bekräftade det andra "visselblåsare" sa gällande vad dom sett.

För kollar man på detaljer och vilka som sa vad så märker man snabbt att han bara spelar med och att han i princip bara säger "vi vet inte vad det är"..."det kan vara kineserna..ryssarna..."...

Så jag kan nog inte riktigt hålla med om att exempelvis Rubio "låtsas genomföra disclosure".

För om exempelvis Fravor var utvalt offer för ett test och den händelsen fått stor uppmärksamhet och man samtidigt inte vill avslöja att det är egen teknologi riktigt än, då skickar man folk som Rubio till intervjuer där han säger "vet inte vad det är" "kan vara kineserna" osv....För han vet garanterat om det var eget test.

När Rubio och andra börjar prata om Varginha och andra intressanta incidenter istället som helt talar emot egna tester, då skall man höja på ögonbrynen. Men det gör han inte.

Så jag tror du förstorar hela bilden. Det är ingen som pushar för en disclosure (med makt).
Om en händelse som pushas som UFO egentligen var eget test så kommer man ha en saling blanding av folk som tror dom sett UFO (Fravor), folk som jobbat med "oförklarliga incidenter" och blivit matade med falsk och vilseledande information (för dom vet inte heller om vad militären besitter) och folk som Rubio som kommer och förvirrar läget ytterligare med "vet inte vad det är".

Då har du en situation likt denna, att "många med höga positioner" talar ut men få verkar tro på dom och det bara blir en komplott av historier och osäkerhet där folk tappar intresset innan ens fått det och militären kan fortsatt utveckla i det tysta utan att någon ens verkar ifrågasätta eller bry sig.

När det i själva verket kanske bara är Rubio av alla dom som pratar om den incidenten, som faktiskt vet att det är egen teknologi.

Så gör man en psyop och samtidigt pushar bort faktiskta incidenter som ovanstående personer av förklarliga skäl inte pushar/pratar om och hela ämnet fortsätter att vara något svårt att greppa, vilket nog är planen.

Så nej, det är inte något megaprojekt att vilseleda, det är faktiskt ganska simpelt. Räcker ju tydligen att ställa upp på en dokumentär och droppa några meningar.

Lyssna på allmänheten, inte på politiker och militäranställda.
Senast redigerad av vetingeteller 2026-01-10 kl. 16:21.
Citera
2026-01-10, 18:49
Medlem
Men var inte sammanfattningen av Michael Shermer ganska bra?
https://www.skeptic.com/article/the-aliens-are-here-again-a-review-of-the-age-of-disclosure/
Citera
2026-01-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Fast tycker du verkligen att exempelvis Marco Rubio (som höjt mest ögonbryn med sin medverkan iom hans nuvarande position) verkligen pushar för en disclosure på riktigt?

Vad sa han egentligen i dokumentären?
Det hade varit något helt annat om han tydligt pekade på främmande liv och bekräftade det andra "visselblåsare" sa gällande vad dom sett.

För kollar man på detaljer och vilka som sa vad så märker man snabbt att han bara spelar med och att han i princip bara säger "vi vet inte vad det är"..."det kan vara kineserna..ryssarna..."...

Så jag kan nog inte riktigt hålla med om att exempelvis Rubio "låtsas genomföra disclosure".

För om exempelvis Fravor var utvalt offer för ett test och den händelsen fått stor uppmärksamhet och man samtidigt inte vill avslöja att det är egen teknologi riktigt än, då skickar man folk som Rubio till intervjuer där han säger "vet inte vad det är" "kan vara kineserna" osv....För han vet garanterat om det var eget test.

När Rubio och andra börjar prata om Varginha och andra intressanta incidenter istället som helt talar emot egna tester, då skall man höja på ögonbrynen. Men det gör han inte.

Så jag tror du förstorar hela bilden. Det är ingen som pushar för en disclosure (med makt).
Om en händelse som pushas som UFO egentligen var eget test så kommer man ha en saling blanding av folk som tror dom sett UFO (Fravor), folk som jobbat med "oförklarliga incidenter" och blivit matade med falsk och vilseledande information (för dom vet inte heller om vad militären besitter) och folk som Rubio som kommer och förvirrar läget ytterligare med "vet inte vad det är".

Då har du en situation likt denna, att "många med höga positioner" talar ut men få verkar tro på dom och det bara blir en komplott av historier och osäkerhet där folk tappar intresset innan ens fått det och militären kan fortsatt utveckla i det tysta utan att någon ens verkar ifrågasätta eller bry sig.

När det i själva verket kanske bara är Rubio av alla dom som pratar om den incidenten, som faktiskt vet att det är egen teknologi.

Så gör man en psyop och samtidigt pushar bort faktiskta incidenter som ovanstående personer av förklarliga skäl inte pushar/pratar om och hela ämnet fortsätter att vara något svårt att greppa, vilket nog är planen.

Så nej, det är inte något megaprojekt att vilseleda, det är faktiskt ganska simpelt. Räcker ju tydligen att ställa upp på en dokumentär och droppa några meningar.

Det behövs väl inte göras en nästan två timmar lång dokumentärfilm på temat utomjordiska ufon om syftet egentligen är att vilseleda och hemlighålla militär teknologi. En film på det temat riskerar ju att kasta strålkastarljuset på det militären i så fall vill dölja? Sina egna ”ufon” dvs. Ökade krav på insyn kan knappast vara vad militär hemlig verksamhet vill ha.
Citera
2026-01-11, 09:17
Medlem
Citat:
Det behövs väl inte göras en nästan två timmar lång dokumentärfilm på temat utomjordiska ufon om syftet egentligen är att vilseleda och hemlighålla militär teknologi. En film på det temat riskerar ju att kasta strålkastarljuset på det militären i så fall vill dölja? Sina egna ”ufon” dvs. Ökade krav på insyn kan knappast vara vad militär hemlig verksamhet vill ha.

Eller menar du (vetingetheller) att myndigheterna lät en av sina egna (Rubio) delta i dokumentären i syfte att vilseleda tittarna med svepande svar om vad det kan vara? Att han säger ”vi vet inte vad det är, kan vara kineserna eller något annat” är väl inte ett konstigt sätt att uttrycka sig i denna fråga? Särskilt inte om man saknar kunskap för att uttala sig säkrare än så.. Tolkar det snarare som ett sätt att mellan raderna säga ”do the math”.
Citera
2026-01-11, 17:13
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Eller menar du (vetingetheller) att myndigheterna lät en av sina egna (Rubio) delta i dokumentären i syfte att vilseleda tittarna med svepande svar om vad det kan vara? Att han säger ”vi vet inte vad det är, kan vara kineserna eller något annat” är väl inte ett konstigt sätt att uttrycka sig i denna fråga? Särskilt inte om man saknar kunskap för att uttala sig säkrare än så.. Tolkar det snarare som ett sätt att mellan raderna säga ”do the math”.

Det är precis det jag menar.
Ditt föregående inlägg skrev du " Det behövs väl inte göras en nästan två timmar lång dokumentärfilm".

Det kan du ju hälsa till Dan Farah och alla andra i produktionen samt andra som gjort liknande dokumentärer. För du får det att framstå som att det är Rubio som skapat dokumentären.

Jag menar precis det jag skrev, att jag tror några händelser av egna tester har fått enorm uppmärksamhet då ingen bekräftat att det är egna tester och istället säger folk med makt bara "vi vet inte vad det är, kan vara kineserna" osv istället för att säga som det är för då är projekten inte hemliga längre.

Det skapar en kedjereaktion på att folk då tror att det faktiskt är UFO på riktigt och samlar ihop folk till dokumentärer, från olika delar av samhället med ofta olika historier, och gör en "disclosure" som dock ingen verkar tro på.

Rubio bara spelade med för att när något fått enorm uppmärksamhet (som Fravor-incidenten) och man fortsatt bara förnekar egen inblandning men allmänheten kräver svar då skickar man folk som säger "vet inte vad det är".

Men folk är inte så dumma längre och lättlurade så därför är det knappt någon som tror på det ens när så tunga personer säger det och blir istället misstänksamma på att dom döljer något annat.

Allt hänger ihop ganska bra om du frågar mig, oavsett hur du vinklar det.
Citera
2026-01-11, 17:17
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men var inte sammanfattningen av Michael Shermer ganska bra?
https://www.skeptic.com/article/the-aliens-are-here-again-a-review-of-the-age-of-disclosure/

Michael aka WhereIsTheEvidence Shermer? Nja, väldigt mycket text för att han som alltid bara peka på brist på bevis och inte mycket andra reflektioner till vad som faktiskt sker och varför. Eller så läste jag lite för snabbt bara.

Men ja, dom flesta har tyvärr fått avsmak för ämnet efter dokumentären och det är i sig ganska självtalande.
Citera
2026-01-11, 17:39
Medlem
vetingetellers avatar
Sedan så tycker jag alla i tråden borde googla TR-3 Black Manta, som blivit ett väldigt hett samtalsämne och folk som påstår sig ha sett (samt filmat) objektet över Venezuela, Mexico, Colombia osv (kartell-land).

Ett spion-plan (om det nu kan kallas flygplan) som är format precis som många beskrivningar av UFO-observationer och som skall ha "anti-gravity technology".

Inte bekräftad existens från militären, men börjar bli allt svårare att dölja.

Där kan vi ha svaret på många utav frågorna. Googla gärna, kolla på "läckta videos".
Lustigt att den får så mycket uppmärksamhet nu på X och sociala medier mitt upp i denna disclosure-tid? Eller så förklarar den allt.

"Classified military aircraft may be responsible for many black triangle UFO reports. Several such sightings have been reported over Antelope Valley, an area of desert in Southern California. This stretch of desert draws people interested in potential "black project" aircraft because it is close to several known military research and testing areas, such as Edwards Air Force Base and United States Air Force Plant 42. A geographic analysis by the now-inactive National Institute for Discovery Science suggested that black triangles might be U.S. Air Force craft.[21]"

https://www.reddit.com/r/aviation/comments/mkpszf/tr3_black_manta_reality_or_fiction/

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_triangle_(UFO)

https://www.youtube.com/watch?v=2KHVJiUwoYI
Senast redigerad av vetingeteller 2026-01-11 kl. 17:45.
Citera
2026-01-12, 14:46
Medlem
Clapper blev genast betydligt mycket mera intressant efter att Grusch pekat ut honom som en central person i cover up/retrieval program.

https://x.com/MvonRen/status/2009008839706989038

Citat:
In a new interview, UAP whistleblower David Grusch alleges that ex-DNI Clapper "managed" (!) the "crash retrieval issue" and "placed people in critical roles."

Grusch calls on Clapper, O'Sullivan, et al. to be "greater leaders" on this issue.

Min fundering är varför Clapper valde att vara del av den där dokumentären. Kanske han inte räknade med att bli utpekad och ville placera sig inom disclosure rörelse, eller kanske han genuint vill ha disclosure - eller åtminstone att han hoppas på någon form av amnesti om han samarbetar.

Sen får man väl komma ihåg att dokumentären filmades något år längre tillbaka och Elizondo var fortfarande en person med trovärdighet. Kanske syftet var att hjälpa till med att backa upp Elizondo i hjälterollen.

Som Grusch uttrycker sig så låter det som att han har förhoppningar på att Clapper ska bli en visselblåsare.
Citera
2026-01-12, 16:11
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Clapper blev genast betydligt mycket mera intressant efter att Grusch pekat ut honom som en central person i cover up/retrieval program.

https://x.com/MvonRen/status/2009008839706989038

Min fundering är varför Clapper valde att vara del av den där dokumentären. Kanske han inte räknade med att bli utpekad och ville placera sig inom disclosure rörelse, eller kanske han genuint vill ha disclosure - eller åtminstone att han hoppas på någon form av amnesti om han samarbetar.

Sen får man väl komma ihåg att dokumentären filmades något år längre tillbaka och Elizondo var fortfarande en person med trovärdighet. Kanske syftet var att hjälpa till med att backa upp Elizondo i hjälterollen.

Som Grusch uttrycker sig så låter det som att han har förhoppningar på att Clapper ska bli en visselblåsare.

Om dokumentären spelades in flera år före den släpptes så betyder det ju att "makten" haft flera år på sig att svartmåla och krossa trovärdigheten hos flera av deltagarna i dokumentären, innan den släpps.

Nästan enligt boken hur en psyop görs....
Sedan skickar man även folk som säger "vi vet inte vad det är, kan vara kineserna" i kombo med uttalanden från personer som fått trovärdigheten sänkt till botten.

Summa summarum? En dokumentär helt utan slagstyrka, ändrar ingenting hos allmänheten och allt blir bara en sörja där man fortsatt kan utveckla i det tysta samtidigt som man lyckats göra observationerna av tester till en UFO-sörja ingen kan greppa och därmed bara lämnar ämnet.

En perfekt psyop. Börjar nog bli lite väl tydligt även för dom mest inbitna UFOisterna.

Fråga till dig:
Om han redan varit med i dokumentären och pratat ut, på vilket sätt menar du (eller Grusch) att du hoppas han blir en visselblåsare om han redan pratat?
Citera
2026-01-12, 18:02
Medlem
Citat:
Det är precis det jag menar.
Ditt föregående inlägg skrev du " Det behövs väl inte göras en nästan två timmar lång dokumentärfilm".

Det kan du ju hälsa till Dan Farah och alla andra i produktionen samt andra som gjort liknande dokumentärer. För du får det att framstå som att det är Rubio som skapat dokumentären.

Jag menar precis det jag skrev, att jag tror några händelser av egna tester har fått enorm uppmärksamhet då ingen bekräftat att det är egna tester och istället säger folk med makt bara "vi vet inte vad det är, kan vara kineserna" osv istället för att säga som det är för då är projekten inte hemliga längre.

Rubio bara spelade med för att när något fått enorm uppmärksamhet (som Fravor-incidenten) och man fortsatt bara förnekar egen inblandning men allmänheten kräver svar då skickar man folk som säger "vet inte vad det är".

Men folk är inte så dumma längre och lättlurade så därför är det knappt någon som tror på det ens när så tunga personer säger det och blir istället misstänksamma på att dom döljer något annat.

Allt hänger ihop ganska bra om du frågar mig, oavsett hur du vinklar det.

Vem vet? En teori, eller gissning så god som någon annan. Men fortfarande är det ju inte mer än en i bästa fall kvalificerad gissning det du skriver. På en punkt tror jag dock att du har fel, folk i allmänhet är förmodligen dummare och mer lättlurade än du ger dem kredd för. Jag tror fortfarande att mörkläggning och förnekande är tillräckligt effektiva verktyg när det kommer till att mörka eventuella militära tester. Därmed inte sagt att de inte kan ha användning av någon som i vilseledande syfte antyder att det kan vara någon annan eller något annat.
Citera
2026-01-14, 17:05
Medlem
Citat:

Fråga till dig:
Om han redan varit med i dokumentären och pratat ut, på vilket sätt menar du (eller Grusch) att du hoppas han blir en visselblåsare om han redan pratat?

För att han inte sa just något avgörande alls, och för att Grusch menar att han var en väldigt central person med väldigt mycket mer insikt och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in