Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Någon som vet vart detta skett i Västerås?
Får jag gissa så är det antingen Bäckby, Råby eller Gryta.
Har inte koll på om Ikano har hus i alla dessa områden men något av områdena är ändå min gissning, någon som vet får gärna berätta.
Att man vräker hela familjen är helt rätt enligt mig, det är tydligt att det inte är någon engångsföreteelse utan när det finns så pass många anmälningar så bör föräldrarna själva ha löst problemet på ett eller annat sätt långt innan.
Lösningen nu blir att de får flytta och något annat område kommer få problemet så länge inte man tar hand om barnet på någon form av institution eller liknande.
Av vilket skäl vill man veta var ett främmande, litet barn bor som vuxen?
Har iallafall själv aldrig hört talas om något sådant barn.
https://www.ikanobostad.se/hyra-bost...a-hyresratter/
Som du ser är det inte bara Bäckby-Råby-Vallby utan IKANO finns även på Hammarby, Kristiansborg, Skallberget, Gideonsberg osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dukater
Det här barnet visar tydliga tecken på oro. Ett sådant beteende kommer sällan från ingenstans. Visst, det kan delvis vara genetiskt eller något barnet fötts med, men jag tror snarare att det speglar hur situationen ser ut i hemmet.
Om det är oroligt där, är det naturligt att barnet reagerar utifrån sina känslor.
Jag minns att det stod något om att mamman förnekade vissa saker – var det händelsen med skorna ute i regnet, eller något mer? Oavsett vilket verkar hon medge att barnet ibland beter sig fel, men inte allt.
Att mamman förnekar och kanske inte berättar sanningen kan säga en hel del. Kanske handlar det om att skydda sig själv – eller barnet – för att inte riskera att förlora bostad eller vårdnad. Det är en reaktion många skulle kunna förstå, även om den bygger på rädsla.
Men just därför tror jag att hennes förnekelse tyder på att något inte står rätt till hemma. Det kan vara så att även barnet är ett offer för något – kanske något som pågått länge och satt djupa spår.
Barnets oro kan vara ett uttryck för trauman eller svåra upplevelser. Det kan till och med handla om att barnet bevittnat saker som inget barn borde behöva se.
Det råder ingen tvekan om att barnet mår dåligt. Något stämmer inte, och jag är övertygad om att det sker något i hushållet som ligger bakom barnets oro.
Barnet kan ha en rad diagnoser men i kombination med våld om det inte är en kraftig intellektuell funktionsnedsättning, så kan utbrotten bli mycket extrema. Finns föräldrar som gladeligen då skyller på "autism" men majoriteten av alla barn med autism är inte gränslösa och ständigt utagerande. Inte ens individer som föds med psykopati är det nödvändigtvis utan blir värre av miljön. Så ja, sannolikt är hemförhållandena det väsentliga här. Oavsett om det gäller olika typer av våld mot barnet eller att föräldrarna inte har skaffat/beviljats, rätt insatser och stöd för barnets vardag.