2025-10-20, 22:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag menar måste vara storstad då 4000 betecknas som billigt...

Men jag menar lyssna på din mor. Köpa bostad är bättre än att satsa dina pengar på aktier. Då har du en säkerhet. Sedan om liksom inget katastrofalt händer lär du ha minst det du köpte för den dagen du vill sälja.

Vaa? Så du menar att 4000 är dyrt?

Och tror absolut det är fel tid att köpa bostad som investering.
Citera
2025-10-20, 22:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eftersom du uppenbarligen inte läst trådstarten väljer jag att bifoga den här. Han en bra kväll nu!
Men bo i skrubb med ett kokvrå, frågan man ska ställa sig är vem orkar bo i en cell i flera år?

Boende är bland det viktigaste man har i livet, det är just därför man spelar på börsen osv, få råd att bo o leva bra.
Det är utgångspunkten TS måste ta ställning till precis som hans mor rekommenderar, en dag kommer hans liv förändras, träffa någon ev flytta ihop med någon, att tidigt hoppa på tåget i bostadsmarknaden är bland det bästa man kan göra, träffar man en partner som i sin tur även gjort vinst på sin bostad slår man i princip dom flesta sparare just igenom att man därefter får en billig boendekostnad, två som delar på 4700kr/m= 2350kr/månad o massor kvar av lön att lägga undan per månad, det kommer spöa alla ts planerade placeringar på börsen i långa loppet.
Citera
2025-10-21, 00:12
Medlem
Om vi säger såhär. En villa som kostade 250 000 i Göteborg 1990 kostar idag ca 8 miljoner. Det va en investering. Den villan kommer inte kosta 32 miljoner om 35 år. Polarns morsa köpte en lägenhet ny 1992 för 75 000. Den såldes nu för 5.4 miljoner. Investeringsskeppet som vi sett det har seglat färdigt.
Citera
2025-10-21, 07:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Om vi säger såhär. En villa som kostade 250 000 i Göteborg 1990 kostar idag ca 8 miljoner. Det va en investering. Den villan kommer inte kosta 32 miljoner om 35 år. Polarns morsa köpte en lägenhet ny 1992 för 75 000. Den såldes nu för 5.4 miljoner. Investeringsskeppet som vi sett det har seglat färdigt.
Tar man hur allt ökar i pris, vi kan ta bil marknaden som exempel på allt kommer fortsätta uppåt.
Ta vanliga bilars prisökningar nu, 2019 till 2023.

En A4 Audi avant quattro pris 2019: 391000kr pris 2023: 509300kr prisökning 30%
Bmw 320 turing pris 2019: 375400kr pris 2023: 486700kr prisökning 30%

Genom att allt får såna extrema höjningar kommer även boendet fortsätta öka pris, leasa en bil ligger runt ca5000kr/månad o folk blinkar inte ens.

Boendet kommer fortsätta upp, vi ser inga tecken på extrema räntehöjningar vid lågkonjunktur som vi haft förut, marknaden är mer stabil.
Citera
2025-10-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumbokk
Det har man trott länge nu. Även om det inte fortsätter på den nivån och tillfälligt dippar så är det nog ingen förlust i längden. Men ser man det bara som en investering bortsett från bättre boende så finns det nog bättre alternativ.
Citera
2025-10-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??
Det är det ingen som vet och de som påstår sig veta vet inte heller. Om du trivs så bo kvar. Flytta kan du göra när du känner att det är dags att förändra boendesituationen och vet vilken typ av boende som passar din livssituation just då.

Du sover bättre på natten om du trivs med ditt boende och har en stabil ekonomi Så se på bostaden som något praktiskt som kostar pengar och används tills det är dags att flytta, lite som en vardagsbil, och se till att ha en stabil ekonomi oavsett boendeform.
Citera
2025-10-24, 20:59
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Har en hyra som nu efter hyreshöjningarna landat på ca 3600-3700 i månaden, kommer om några år kanske ligga på 4000 som mest, förutsatt att dom fortsätter höja. Detta i en storstad och 5-10 minuters bussresa till innerstan.
Har badrum med badkar, vardagsrum och ett sovrum, samt kök med kokvrå(ingen plats för bord). Har frys, kylskåp.

Min mamma tycker att jag ska köpa lägenhet. Jag kommer i så fall behöva ta lån och kommer max kunna pröjsa 1 miljon i insats. Men då försvinner alla mina pengar så jag kommer stå på noll.

Vad är smartast långsiktigt, hyreslägenheten och att investera i aktier(spara) eller att köpa lägenhet??

Min polare som är lite efterbliven bodde bra 2015 i sin hyresrätt, dock tyckte hans mamma att han behöver köpa en bostadsrätt (LOL). Sagt och gjort så köpte han en nyproduktion, efter några år i bostadsrätten så har avgiften höjts med 1000kr.. där försvann vinsten på lägenheten. Vips.

Bor du bra, så bo kvar och njut av extra stålar vid behov, investera osv. Skaffar du kärring och barn, så kan det bli aktuellt med en större hyreslägenhet, om det finns någon vettig, eller kolla på bostadsrätt/radhus
Citera
2025-10-24, 21:40
Medlem
SmarterThanYous avatar
4000*12= 48,000

Du sa att du hade en mille till insats?

säg 10% plus årligen i indexfond ger avkast på 100,000 vilket lämnar dig i slutet på året med 52,000 att leka med och hyran betald, lägger du cashen i ISK så skattar du typ 1% på vinsten.

Vi tror 2026 kommer ge mer än 10% om man lägger cashen klokt, 2024 gav mig 28%.

Varför i h-vete skulle du ta banklån? Du har cash och ekonomisk frihet i nuet. Byt inte bort det för status.

En bostadsrätt skattar du rätt mycket på vid försäljning, det är där vinsterna går upp i rök med boende.

Lev fattigt tills du slipper leva på arbetsgivare och bankens villkor. Stay young, stay free. Over and out.

redigering: jag antar att du fattar skillnaden på 1% och 22-25% skatt på en vinst?
Senast redigerad av SmarterThanYou 2025-10-24 kl. 21:51.
Citera
2025-10-25, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
4000*12= 48,000

Du sa att du hade en mille till insats?

säg 10% plus årligen i indexfond ger avkast på 100,000 vilket lämnar dig i slutet på året med 52,000 att leka med och hyran betald, lägger du cashen i ISK så skattar du typ 1% på vinsten.

Vi tror 2026 kommer ge mer än 10% om man lägger cashen klokt, 2024 gav mig 28%.

Varför i h-vete skulle du ta banklån? Du har cash och ekonomisk frihet i nuet. Byt inte bort det för status.

En bostadsrätt skattar du rätt mycket på vid försäljning, det är där vinsterna går upp i rök med boende.

Lev fattigt tills du slipper leva på arbetsgivare och bankens villkor. Stay young, stay free. Over and out.

redigering: jag antar att du fattar skillnaden på 1% och 22-25% skatt på en vinst?

Det är inte 1% skatt på vinsten i en ISK.

För att spela smart verkar du rätt så korkad.
Citera
2025-10-25, 19:52
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är inte 1% skatt på vinsten i en ISK.

För att spela smart verkar du rätt så korkad.

https://www.handelsbanken.se/sv/priv...s-skatt-pa-isk

Citat:
ISK-skatt 2025 − nya skatteregler för året
Sparande på ett ISK upp till 150 000 kronor per person blir skattefritt 2025. Det betyder att du kan spara upp till 150 000 kronor på ditt ISK utan att betala någon skatt. Och skatten på belopp över 150 000 kronor på ett ISK sjunker, från 1,09 procent för 2024 till 0,89 procent för 2025.

Skatteförändringarna gäller även kapitalförsäkringar. Det skattefria grundbeloppet på 150 000 kronor per person gäller summan av dina investeringssparkonton och kapitalförsäkringar.

Nä det är sant, det är 0.89.

Tack för din kritik.
Citera
2025-10-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmarterThanYou
https://www.handelsbanken.se/sv/priv...s-skatt-pa-isk

Nä det är sant, det är 0.89.

Tack för din kritik.

Det är fortfarande inte någon reavinstskatt.

Vilket gör din jämförelse med annan reavinstskatt helt irrelevant.
Citera
2025-10-25, 20:01
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det är fortfarande inte någon reavinstskatt.

https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html

Du har precis alla reglerna här och om du kollar upp mig hos skatteverket så ser du att de beskattat mitt ISK rätt många år nu.

Betalar du mer i skatt för vinsten på ISK än på en borättförsäljing? Var tror du att du göra mest pengar på kortast tid?

Kan du hålla dig till trådämnet professor Buffett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in