2025-10-18, 23:04
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Eftersom de flesta länder nu åtagit sig att gripa efterlysta brottslingar vore det nog en bra grej att informera Kreml om detta med att flygplanet med den välborne presidenten ej kan ges fritt luftrum- att de helt enkelt får träffa president Trump på annan- och då mer riskfri plats. Jag gissar denna information redan getts?

Tro mig, Kreml har full koll på den biten.
Citera
2025-10-18, 23:09
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Undrar om Ukraina ens kommer göra ett försök att skjuta ner planet. Nu vet man ju alltså att han ska dit. Inte ofta man har den vetskapen gällande Putin. Han är ju extremt skraj just för att bli dödad så när han reser brukar det ofta komma nyhet om det efter han är tillbaka hemma. Men Ukraina kanske resonerar som de allierade kring Hitler. Att det bäst att inte döda honom så han blir en martyr.
Inom den internationella och diplomatiska kodexen anses det vara fult och ordentligt skamligt att söka skada fiendens statsledning. Nu är det väl som så att Ryssland redan någon- eller några gånger, redan försökt likvidera president Zelinski men den saken är väl bara att räkna till det som Ryssland gör- helt enkelt deras skam. Jag personligen anser att president Putin skall lämnas ifred och möta sitt eget öde utan ukrainskt hantverk... men det är ju bara jag det.
Senast redigerad av annica, sthlm 2025-10-18 kl. 23:11.
Citera
2025-10-18, 23:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Inom den internationella och diplomatiska kodexen anses det vara fult och ordentligt skamligt att söka skada fiendens statsledning. Ne är det väl som så att Ryssland redan någon- eller några gånger, redan försökt likvidera president Zelinski men den saken är väl bara att räkna till det som Ryssland gör- helt enkelt deras skam. Jag personligen anser att president Putin skall lämnas ifred och möta sitt eget öde utan ukrainskt hantverk... men det är ju bara jag det.

Ja speciellt om han nu ska åka för att förhandla om möjlig fred. Men det är ju beroende på hur Ukraina resonerar. Det kommer ändå inte bli någon fred. Bara tomt snack som tidigare. Att man sedan inte heller bryr sig om Putin blir en martyr. Man gör avvägningen att fred kan bara bli möjligt om Putin är död.

I så fall just med tanke på att Putin och Ryssland just flertal gånger försökt döda Zelenskyy så kan man ju inte klaga på det.

Men om attentat så kommer det nog försöka se ut som en olycka. Inget som Ukraina kommer erkänna. Man vet ju att Trump kommer bli rosenrasande.
Citera
2025-10-18, 23:14
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Inom den internationella och diplomatiska kodexen anses det vara fult och ordentligt skamligt att söka skada fiendens statsledning. Nu är det väl som så att Ryssland redan någon- eller några gånger, redan försökt likvidera president Zelinski men den saken är väl bara att räkna till det som Ryssland gör- helt enkelt deras skam. Jag personligen anser att president Putin skall lämnas ifred och möta sitt eget öde utan ukrainskt hantverk... men det är ju bara jag det.

Helt enig, grisen skall sitta i en förnedrande rättegång för sina brott mot mänskligheten.
Inte dö den enkla vägen.
Citera
2025-10-18, 23:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tro mig, Kreml har full koll på den biten.

I artikeln står det att presidentplanet skall åtföljas av militär flygeskort. Men även om de tillåts flyga i Natos luftrum så kommer de knappast få tillstånd att landa i Ungern på ett militärt flygfält. Så de lär väl få prutta hemåt direkt efter RasPutins ankomst?
Citera
2025-10-18, 23:24
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Ditt inlägg får mig att tänka på hur USA/CIA försökte mörda Fidel Castro 638 gånger, utan att lyckas.
https://www.gp.se/nyheter/varlden/ci...9-c3c18c46fd95
https://varldenshistoria.se/samhalle...och-mordplaner

Jag vet inte vilket det är mest, skamligt eller pinsamt.
Citera
2025-10-18, 23:28
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Oj! Vad ledsna den ryska befolkningen hade blivit då.

Förmodligen skulle de känna befrielsens lättnad! Kunna andas frisk luft igen.

Jag tror att vår svenske nationalskald August Strindberg redan över 100 år sedan förutspådde Putin i mästerverket ”Svarta fanor”:

Svarta fanor, kapitel 4, första stycket

Citat:
Intet kunde växa och trivas i hans närhet, ty han
röck opp groende frön, och åt dem. Han förvandlade där-
igenom det mest spirituella sällskap till en samling stumma
åsnor, som icke visste vad de skulle säga. Men just genom detta
fick han den falska föreställningen att alla voro dumma utom
han; och i sin blindhet såg han icke hur man log åt honom.
Han tog tystnaden som underkastelse, och den som böjde sig,
älskade han, kallade sin »snälla vän», beskyddade, erbjöd sin
tjänst.

En liten flygolycka skulle nog få bort den där tryckkänslan över bröstkorgen som Medel-Ivan bär på.
Citera
2025-10-18, 23:29
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
I artikeln står det att presidentplanet skall åtföljas av militär flygeskort. Men även om de tillåts flyga i Natos luftrum så kommer de knappast få tillstånd att landa i Ungern på ett militärt flygfält. Så de lär väl få prutta hemåt direkt efter RasPutins ankomst?
Om presidentplanet nu skulle ta vägen över ICC ansluten nations lufthav är det inte helt osannolikt att det ändå släpps igenom- däremot... om detta plan åtföljs av stridsplan kommer ALLT skjutas ned. Precis allt.
Citera
2025-10-18, 23:31
Medlem
LeeVans avatar
Att skjuta ner planet vore synonymt med krigsförklaring.

Omdömeslöshet på den nivån finns bara hos baltstaterna där impulskontroll och konsekvenstänkande är överkurs. En mycket farlig kombination.
Citera
2025-10-18, 23:33
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Men ni måste ju förstå att en nedskjutning av Putins plan = kärnvapenattack mot angripande nation. Det är den ryska kärnvapendoktrinen i ett nötskal.
Citera
2025-10-18, 23:35
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Men det är ju inte bara natoanslutna nationer som ratificerat ICC-protokollet- det har väl de allra flesta av Jordens stater gjort, det är nog endast ett fåtal som ej erkänt Internationella Domstolen med dess jurisdiktion?
Ja i princip hela Europa har ratificerat ICC men det gäller ju ändå bara om man själva vill och har lust. Ungern är också en av signatorerna. Serbien och Bosnien likaså som de lär flyga över men det har givetvis getts garantier att man ser mellan fingrarna på det. ICC har inte mycket att komma med alls i praktiken utan det snyggt ut på papper. Lite som med att många nur drar sig ur fördraget om personminor, ser vackert ut i skrift tills fienden står och knackar på dörren...
Citera
2025-10-18, 23:37
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att skjuta ner planet vore synonymt med krigsförklaring.

Omdömeslöshet på den nivån finns bara hos baltstaterna där impulskontroll och konsekvenstänkande är överkurs. En mycket farlig kombination.

Men Ukraina är redan i krig med honom! Ett olagligt krig som Putin själv startade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in