2025-10-19, 10:55
Medlem
Får jag introducera en annan tankegång. Köp rätt bil, en värsting som till skillnad från en Golf faktiskt bottnar i pris någon gång och sedan börjar gå uppåt igen i och med att folk ser dem som entusiastbilar.
Plocka upp rätt bil vid rätt pris, rostskydda ordentligt och kör bilen i 15 år och sälj den dyrt.
Problemet kan dock vara skatt och försäkring som tenderar att vara dyrt på vissa modeller...
Citera
2025-10-19, 11:28
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
har precis köpt golf mk7 2.0tdi manuell från 2013 med 16000mil för 100k och funderar om det billigaste är att hålla den i skick och köra i minst 10år? eller ska man köra till typ 20 000mil och sälja ? vilken alternativ billigast i längden?

Köp en 3 år beg elbil om du har möjlighet att ladda hemma. Värdelöst att köpa 10 år gammal bensin diesel. Kan hända vad som helst och noll garanti. Hela kalkylen faller så fort något händer
Citera
2025-10-19, 11:34
Medlem
MyJustices avatar
16 000 mil och 12 år gammal
tokigt att betala 100 k för en sån bil
Inte kan du hålla igång den i 10 år
Citera
2025-10-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Billigaste är att hålla sig borta från tyska bilar.
Citera
2025-10-19, 11:39
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det kan dock vara ruskigt bra "timpenning" på att göra vissa enklare underhåll själv.

Jag bytte skivor och belägg runt om på en Toyota från 2013 med kvalitetsgrejer (Brembo) från Autodoc.

Det kostade runt 4000 kr och det tog 5-6 timmar.

Skulle kostat 12-14.000 på budget-verkstad typ Mekonomen och då hade jag fått sämre material.
Mekonomens grejor håller inte så bra
Bättra att åka till Muhammeds verkstad
de gör jobbet med bättre reservdeler och till ett kännbart mindre pris
Men nu pratar vi förståss om bilar av bettan modeller
Citera
2025-10-19, 11:55
Medlem
Citat:
har precis köpt golf mk7 2.0tdi manuell från 2013 med 16000mil för 100k och funderar om det billigaste är att hålla den i skick och köra i minst 10år? eller ska man köra till typ 20 000mil och sälja ? vilken alternativ billigast i längden?

Äldre bilar har oftast mer bekymmer och verkstadskostnader.. kan bli mycket dyrare i längden. Har du tur och den håller är det annat men mer ovanligt.
Citera
2025-10-19, 11:59
Medlem
Intressant tråd, har själv liknande fundering!

Volvo v60 T4 automat 2013
Inköpt 2021 för 130k @14k mil

Har idag gått 16k mil, servad hos bilia sen start och bilen har aldrig strulat sen jag köpte den.

Kör inte mer än 1000 mil per år och åersonligen skulle jag gärna köra den tills den havererar men det kanske inte är det smartaste?
Senast redigerad av Aabbcc123 2025-10-19 kl. 12:02.
Citera
2025-10-19, 12:07
Medlem
Köpte själv min Focus för 110.000 år 2016. (Då 3800 mil på mätaren)

Kör ca 2500 mil per år.
Servar och fixar näst intill allting själv.
Årsskatt 426kr
0,56 l/mil (bensin)

Har svårt att se hur jag skulle kunna kört billigare under dessa snart 10 år.

Nu tickar den snart över 29.000 mil på mätaren.

Vet inte vad jag skulle få för den idag, kanske 20.000-30.000 på sin höjd. Alltså en värdeminskning om ca 80.000 över 10 år.
Citera
2025-10-19, 12:12
Medlem
Citat:

Även bra bilar har sin riskgräns som börjar runt 20,000 mil
Citera
2025-10-19, 12:34
Medlem
godboys avatar
Det är väl den eviga frågan när det gäller bilar, är det bättre att köpa äldre begagnat eller ganska nytt. För mig så är det flera faktorer som påverkar svaret.

Köper man äldre begagnat och vill ha en låg driftskostnad så ska man hålla sig till enkla bilar och ge fan i gamla lyxkryssare, ju mer skit som finns i en gammal bil ju mer kan krångla. Sen även om man köper en enkel äldre bil så kräver ju den sitt underhåll och mycket hänger ju på hur väl den blivit omhändertagen innan man själv köper den.

Alla bilar behöver ju skötas på relevant sätt, och där är årsservicen en viktig del av det. Sen är det ju så med gamla bilar att det uppstår alltid saker som behöver fixas. Så jag skulle säga att om man måste lämna in bilen för nästan allt så kan det mycket väl bli dyrare med en begagnad än en nyare, plus att man får en större osäker ekonomisk och driftsäkerhetsvariabel än med en ny. Men om man kan skruva själv, och har ett vettigt ställe att stå på för den saken så kan det vara en ekonomisk besparing.

Köpa nyare bil kräver ju mer ekonomiska muskler vid inköpsskedet plus att man kanske har lånekostnader på vagnen. Däremot har man högre driftsäkerhet. Dock så behöver ju även relativt nya bilar sin service och visst underhåll.

Själv föredrar jag köpa nyare, jag försöker köpa typ ett år gamla bilar, då har ju det värsta värdetappet varit plus att man har driftsäker bil många år framåt. Jag fullständigt hatar att skruva mer än tio minuter på en bil och jag har inte något bra ställe att stå på heller. Så därför köper jag nästan nya bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Bästa bilen , mycket bil för pengarna är Toyota Yaris.
Absolut bästa om du bor i stan och bara ska från punkt A till B.

Service underhåll är ibte jätte dyrt

Enkel bil, de som är äldre än 2017 är verkligen svintråkiga och lite väl bullriga men det spelar ju ingen roll om man inte kör jättelångt, men de är extremt pålitliga, även de manuella sexväxlade som kom 2017 är riktigt bra och dessa är faktiskt riktigt trevliga att köra.

Senaste Yarisen köpte jag som ett år gammal med 600 mil på mätaren, dock en hybrid, men jag är grymt nöjd.
Citera
2025-10-19, 12:41
Medlem
IceEyess avatar
En 12 år gammal VW Golf för 100 000? Snacka om dålig affär.
Citera
2025-10-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag måste ha haft tur. Köpte en Mercedes w124 bensinare i Kiruna för 10.000 kr årsmodell 1995, det var iofs för tio år sedan men den bilen hade ingen rost och det var aldrig några problem med den. Antar att vissa som blivit rika på LKAB inte bryr sig så mycket ibland, de vill bara bli av med bilfan.

Haha det här var den dummaste kommentaren på länge.

Har du legat och sovit dom senaste tio åren? Det är sån sjuk skillnad i pris på äldre populära bilar nu.

Det du betalade var inte ett ovanligt pris då. Samma med Volvo 240 eller 740. Var inga problem att hitta en riktigt fin för under 10k då. Nu är dom svindyra, om man ens hittar nån som inte är ett lik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in