Det är väl den eviga frågan när det gäller bilar, är det bättre att köpa äldre begagnat eller ganska nytt. För mig så är det flera faktorer som påverkar svaret.
Köper man äldre begagnat och vill ha en låg driftskostnad så ska man hålla sig till enkla bilar och ge fan i gamla lyxkryssare, ju mer skit som finns i en gammal bil ju mer kan krångla. Sen även om man köper en enkel äldre bil så kräver ju den sitt underhåll och mycket hänger ju på hur väl den blivit omhändertagen innan man själv köper den.
Alla bilar behöver ju skötas på relevant sätt, och där är årsservicen en viktig del av det. Sen är det ju så med gamla bilar att det uppstår alltid saker som behöver fixas. Så jag skulle säga att om man måste lämna in bilen för nästan allt så kan det mycket väl bli dyrare med en begagnad än en nyare, plus att man får en större osäker ekonomisk och driftsäkerhetsvariabel än med en ny. Men om man kan skruva själv, och har ett vettigt ställe att stå på för den saken så kan det vara en ekonomisk besparing.
Köpa nyare bil kräver ju mer ekonomiska muskler vid inköpsskedet plus att man kanske har lånekostnader på vagnen. Däremot har man högre driftsäkerhet. Dock så behöver ju även relativt nya bilar sin service och visst underhåll.
Själv föredrar jag köpa nyare, jag försöker köpa typ ett år gamla bilar, då har ju det värsta värdetappet varit plus att man har driftsäker bil många år framåt. Jag fullständigt hatar att skruva mer än tio minuter på en bil och jag har inte något bra ställe att stå på heller. Så därför köper jag nästan nya bilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yggdrasil12
Bästa bilen , mycket bil för pengarna är Toyota Yaris.
Absolut bästa om du bor i stan och bara ska från punkt A till B.
Service underhåll är ibte jätte dyrt
Enkel bil, de som är äldre än 2017 är verkligen svintråkiga och lite väl bullriga men det spelar ju ingen roll om man inte kör jättelångt, men de är extremt pålitliga, även de manuella sexväxlade som kom 2017 är riktigt bra och dessa är faktiskt riktigt trevliga att köra.
Senaste Yarisen köpte jag som ett år gammal med 600 mil på mätaren, dock en hybrid, men jag är grymt nöjd.