• 1
  • 2
2025-10-18, 22:56
Medlem
Colton Mclane
Citera
2025-10-19, 08:08
Medlem
bandspelarens avatar
Jag brukar tänka på bibliska namn när det gäller namn. Om jag börjar där och glider vidare. Från Jakobs stege kan man få Jacob Ladder men det är för likt och det finns en film med nästan det namnet.
Daniel Ladder vore ett alternativ.
Blade Ladder är ännu ett steg vidare, men det var upptaget.
Balak, Mose..Mises..von Mises finns redan. Jacob von Dice kanske.
Lazarus Lake
Det är vad jag kommer på nu.
Citera
2025-10-19, 13:49
Medlem
calamatos avatar
Ann Ahl
Citera
2025-10-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag brukar tänka på bibliska namn när det gäller namn. Om jag börjar där och glider vidare. Från Jakobs stege kan man få Jacob Ladder men det är för likt och det finns en film med nästan det namnet.
Daniel Ladder vore ett alternativ.
Blade Ladder är ännu ett steg vidare, men det var upptaget.
Balak, Mose..Mises..von Mises finns redan. Jacob von Dice kanske.
Lazarus Lake
Det är vad jag kommer på nu.
Enda vettiga svaret hittills. Har valt psuedonym (författarnamn) nu och namn på två karaktärer...så det återstår väl runt 5st till gissar jag på.
Citera
2025-10-19, 21:15
Medlem
Superkufs avatar
Det beror mycket på sammanhang.

Vilken tidsperiod ska berättelsen eller karaktärerna vara aktiva i? Namnval och associationer var helt olika på 1930-talet och 1970-talet.

Är det någon särskild branch eller kultur som avses? Svarta och vita har ofta haft olika namn, och sedan finns det asiater, judar mfl subkulturer med egna namn.

Är det hårdkokta brottslingar eller noir-detektiver är det lämpligt med korta, lättuttalade namn medan pompösa domare eller rika arvtagare kan ha långa komplicerade namn, gärna med en siffra efteråt. De förstnämnda är handlingens män, vilka vill "göra sin sak" så snabbt som möjligt för att sedan försvinna. De sistnämnda känner ett behov, och har möjlighet, att blåsa upp sitt ego.

Mitt förslag är i alla fall "Al Hit". Taget från en udda serie där Adolf Hitler emigrerade till USA, kortade ner sitt namn och tecknade serier där Aryan Man slogs mot judar. (En klar parodi på Stanley Martin Lieber, som rattade serieförlaget Marvel under namnet Stan Lee.) Lägg sedan till ett betydligt längre smeknamn som beskriver hans sysselsättning eller något minnesvärt han gjort, typ "Otherguy" (om han alltid försöker skylla ifrån sig på "the other guy") eller "Eightyproof" (för något alkoholrelaterat - det betyder ungefär 40% sprit).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in