2025-10-18, 00:05
Medlem
Bartman777s avatar
Jag tänkte göra mina fysiska DVD-filmer till ISO-filer.
Jag hittade programmet AnyBurn (version 6.6: https://anyburn.com/download.php ).

Jag lyckades göra ISO av en film, men när jag sedan testat med två andra så fick jag bara detta felmeddelande:
Citat:
F

Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet.
"F" är alltså min bluray-läsare, och här nedan är en bild på hur det ser ut: https://ibb.co/jPC0ZRwj

Kan någon hjälpa mig vidare vad det kan vara för fel?
Det funkade ju bra med första filmen jag testade, men inte med de två andra.
Kan det ha med något kopieringsskydd att göra eller liknande?

Jag tar tacksamt emot hjälp. Skulle väldigt gärna vilja digitalisera mina filmer
Citera
2025-10-18, 00:09
Avstängd
TordesPungs avatar
Använd windows media player classic istället eller Dvdfab eller Nero eller Makemkv eller Handbrake, har du en stor samling så förbered dig på att det här kommer ta tid.
Senast redigerad av TordesPung 2025-10-18 kl. 00:12.
Citera
2025-10-18, 00:11
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Använd windows media player classic istället eller Dvdfab eller Nero.
För att digitalisera filmer? Hellre MakeMKV eller Handbreak i så fall. CDBurnerXp för att bränna dom sen.
Citera
2025-10-18, 01:28
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Använd windows media player classic istället eller Dvdfab eller Nero eller Makemkv eller Handbrake, har du en stor samling så förbered dig på att det här kommer ta tid.
Tack så mycket för tipset med MakeMKV! Jag har hört om det programmet tidigare, men inte riktigt utforskat det först nu.
Jag testade att rippa de två filmerna som inte funkade i det andra programmet, och det funkade väldigt bra i MakeMKV. Mycket enklare program än jag hade trott!

Ja, det är en ganska stor samling, så jag är med på att det kan ta tid.
Jag hoppas bara det ska fortsätta gå bra att rippa filmerna nu utan massa felmeddelanden och krångel

Går det lika smidigt att rippa bluray-filmer också?
Fast då skulle jag behöva ett program att komprimera filerna sen också, vill inte att varje film ska ta upp 25-50 GB när jag ändå bara ska ha det som backup.
Citera
2025-10-18, 02:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Går det lika smidigt att rippa bluray-filmer också?
Fast då skulle jag behöva ett program att komprimera filerna sen också, vill inte att varje film ska ta upp 25-50 GB när jag ändå bara ska ha det som backup.
Det ska gå med MakeMKV. Det som jag finns det bara vara att poppa in skivan och trycka på en knapp så kommer det ut en komprimerad MKV fil i andra ändan. Meeeen. Om du ska ha dom som backup-backup om något händer med skivorna, så är det ju bara iso som gäller och bara att tugga i sig mängden lagring som går åt. Du vill ju att din arkivkopia ska vara 1:1 till det fysiska originalet.
Citera
2025-10-18, 02:09
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det ska gå med MakeMKV. Det som jag finns det bara vara att poppa in skivan och trycka på en knapp så kommer det ut en komprimerad MKV fil i andra ändan.
Hur stora blir filerna då ungefär? Jag tänkte om de blev fullstora, dvs 25-50 gb.
Citera
2025-10-18, 02:22
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Hur stora blir filerna då ungefär? Jag tänkte om de blev fullstora, dvs 25-50 gb.
Du, jag har nog ljugit för dig MakeMKV gör visserligen en MKV-fil åt dig, men det utförs ingen komprimering i programmet utan då måste du hålla på med till exempel FFMPEG för att komprimera med h.264 eller h.265. Då har en 1080-film kanske ett tiotal GB, går även att göra mindre med fortsatt duglig kvalitet men då tycker jag att man tummar för mycket på det. En DVD går att få ner till 2GB och en 4K kan du räkna med 20GB. Sen tillkommer ljudet där fullt DTS-ljud tar mest plats, flera GB. Men vad jag svamlar. Räkna med 2-20GB beroende på källa, antal ljudspår, vilken kvalitet.
Citera
2025-10-18, 02:28
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du, jag har nog ljugit för dig MakeMKV gör visserligen en MKV-fil åt dig, men det utförs ingen komprimering i programmet utan då måste du hålla på med till exempel FFMPEG för att komprimera med h.264 eller h.265. Då har en 1080-film kanske ett tiotal GB, går även att göra mindre med fortsatt duglig kvalitet men då tycker jag att man tummar för mycket på det. En DVD går att få ner till 2GB och en 4K kan du räkna med 20GB. Sen tillkommer ljudet där fullt DTS-ljud tar mest plats, flera GB. Men vad jag svamlar. Räkna med 2-20GB beroende på källa, antal ljudspår, vilken kvalitet.
Okej, ingen fara!
Mjo... jag känner mig väl okej med att en bluray-rip kan få ta upp cirka 8-10 GB efter komprimering.

Jag kanske kan kolla lite på FFMPEG och se vad det kan göra. Allra helst vill jag bara kunna komprimera MKV-filen och bestämma hur stor plats den ska få ta, i stora drag. Men vet inte om det funkar så med komprimeringsprgram direkt. Har inte hållt på med det här förut.
Citera
2025-10-18, 02:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Okej, ingen fara!
Mjo... jag känner mig väl okej med att en bluray-rip kan få ta upp cirka 8-10 GB efter komprimering.

Jag kanske kan kolla lite på FFMPEG och se vad det kan göra. Allra helst vill jag bara kunna komprimera MKV-filen och bestämma hur stor plats den ska få ta, i stora drag. Men vet inte om det funkar så med komprimeringsprgram direkt. Har inte hållt på med det här förut.
FFMEG i kombination med Handbrake är rätt lätt arbetat som jag minns det. Det finns nästan säkert nån som har skrivit färdiga kommandon med dom olika inställningarna som du bara klistrar in på rätt ställe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in