• 1
  • 2
2025-10-17, 22:26
Medlem
Är du säker på att han är sjukskriven på heltid. Man kan ha nedsatt arbetsförmåga med 75 50 25% också och få ersättning från försäkringskassan. Även om man är 100% arbetsoförmögen har man rätt att ha kvar en 1/8 arbetsförmåga. I princip kan man få jobba 1 timma om dagen och fortfarande få hel ersättning om det är godkänt av läkare o försäkringskassan.

När du ser honom ute hela tiden och pigg, exakt vad gör han och hur ofta? Skottar han snö två timmar om dagen? Ser du han ute någon gång i veckan? Antagligen är det när personen samlat tillräckligt med kraft och kan vara lite social och så, det är inget konstigt. Man måste inte va sängliggandes 24/7 för att få hel ersättning. Man kan klara att ta hand om sig själv och sitt hem och jobba 1 timma om dagen ideellt i någon förening tex. Det är inte konstigt.

Han kan också fått rehabilitering från läkaren att gå ut och göra saker, det är inget konstigt men oftast måste det vara godkänt från en läkare så att man inte "försämrar sig" alltså gör för mycket att det är övervakat av läkare.
Citera
2025-10-17, 23:27
Medlem
För det första. Det är inte polisen man tipsar utan försäkringskassan. Om Försäkringskassan anser att man fått pengar på oriktiga grunder så kommer de att göra en polisanmälan och kräva att man betalar tillbaka pengarna.

För det andra så kan du omöjligt veta hur han mår eller vad han klarar av och inte. Det finns många anledningar till att en person är sjukskriven. Att vara sjukskriven betyder att personen inte kan/orkar jobba men det är fullt normalt att personen ändå har ett socialt liv, går och handlar, träffar vänner osv. Det går inte att jämställa med ett arbete. Om du verkligen vill veta varför personen är sjukskriven så får du väl fråga honom? Med största sannolikhet så handlar det inte om att han medvetet blåser staten på pengar och bara fejkar sin sjukdom.
Citera
2025-10-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag har en granne som säger sig vara sjuk och därför får ersättning från Försäkringskassan. Samtidigt ser jag honom ofta ute — han är social, pratar glatt med folk, verkar ha gott om energi och deltar ibland i sociala aktiviteter, till exempel på sommarkvällar. Han påstår dock att han ”inte kan göra någonting” och därför inte kan arbeta.

Det får mig att fundera. Jag vet att Försäkringskassan ibland försöker hjälpa sjukskrivna tillbaka till arbete, så jag undrar varför min granne verkar helt ledig och ändå får ersättning.

Jag minns ett tidigare fall med den så kallade ”Kryckmannen”, som blev polisanmäld för bedrägeri eftersom han deltog i demonstrationer trots att han uppgav att han inte kunde jobba. Det gör mig osäker på om jag borde göra en liknande anmälan eller lämna ett anonymt tips till polisen.

Går det att vara anonym om man vill tipsa om misstänkt bidragsfusk? Hur går man i så fall till väga?

Jag tycker också att det är märkligt hur vissa diagnoser ifrågasätts, men att det samtidigt inte verkar finnas krav på regelbundna tester eller uppföljningar för att styrka att någon fortfarande är sjuk. Om min granne en gång haft covid och sedan bara fortsätter säga att han har postcovid – borde det inte krävas någon form av kontroll eller nytt intyg från vården?

Jag ser honom ofta ute och han verkar inte ha några synliga problem eller brist på energi. Därför undrar jag: är det värt att lämna ett tips? Och om jag gör det – kan jag verkligen förbli anonym? Jag är lite nervös inför att kontakta polisen, eftersom jag aldrig gjort något liknande tidigare.
Han kan ha någon dold sjukdom som inte syns. Ingen vet vad orsakerna är till hans sjukskrivning. Fråga honom istället för att anmäla innan du vet vad det handlar om.
Citera
2025-10-18, 01:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag har en granne som säger sig vara sjuk och därför får ersättning från Försäkringskassan. Samtidigt ser jag honom ofta ute — han är social, pratar glatt med folk, verkar ha gott om energi och deltar ibland i sociala aktiviteter, till exempel på sommarkvällar.
jag har aldrig hört att man inte kan få ersättning från FK om man är ute, social, glad och deltar i sociala aktiviteter.
För vissa sjukdomstillstånd är det dessutom en del av rehabiliteringen att träna sig i ett normlt beteende.
Men visst kan du anmäla anonymt om du vill det.
Men inte till polisen.
https://www.forsakringskassan.se/kon...r-bidragsbrott
Citera
2025-10-18, 03:27
Medlem
Är inte en anmälan om misstänkt fusk till FK en allmän handling, som sedan den sjuke grannen skulle kunna begära ut?

Att EN person gör en anonym anmälan ses nog bara som skvaller,avundsjuka av försäkrinskassan.

Om däremot 5 personer tipsar om att samma sjukskrivna man springer typ maratonlöprundor på dagarna så hamnar han nog på FKs radar rätt snabbt.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-18 kl. 03:31.
Citera
2025-10-18, 10:06
Medlem
Intressant situation. Man kan ju undra hur många som faktiskt är så här 'sjukskrivna' och njuter av livet på bekostnad av oss andra. Kryckmannen,fallet är ju ett tydligt exempel på att systemet inte alltid fungerar som det ska, och jag förstår din tvekan. Men om du verkligen känner dig övertygad om att det rör sig om fusk, så är det väl värt ett tips till KK, även om man gör det anonymt.
Citera
2025-10-19, 18:37
Medlem
De som har till exempel sjukersättning på heltid, så har det troligtvis gjorts en utredning...
Är nog inte så lätt att få igenom sådant nuförtiden....

Vet några som har fått igenom det, men huga vilka utredningar de fått gå igenom både fysiskt och psykiskt...
Skulle inte vilja gå igenom samma behandling...

Flera av dessa människor som även opererats flera gånger, och är glada och alerta bland andra och sociala
Sen när de kommer hem till sin bostad, så kan de deppa ihop imellanåt...
Det är inte något som syns utåt...
Bara för att folk blir utskrivna från sjukhuset betyder inte att man är frisk för det...

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att anmäla en person som du inte vet någonting om dennas "Riktiga" diagnos....

Är personen bipolär så listar den snart ut vem som är anmälaren, även om det är anonymt....
Är därför de oftast är livsfarliga när det verkligen gäller något allvarligt...
De har oftast klart för sig vad som pågår och när det kommer till handling så blir det katastrofala följder som konsekvenser......
Är personen eventuellt schizoid också så gäller det nog börja "röra" på sig vid en eventuell anmälan...

Kan bli ett jäkla problem för dig och alla som bor där omkring istället för att denna är trevlig och social...

En orosanmälan kan vara bättre om personen varit asocial, fylleri eller okontaktbar....
Men som jag förstår så handlar det inte om detta....

Jag personligen skiter i vad andra gör överhuvudtaget i "verkligheten", eftersom jag inte är perfekt själv....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in