2009-07-23, 15:38
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Av dina inlägg ger du knappast intryck av vare sig objektivitet eller egna argument, av sådant slag att de ger dig anledning att påpeka samma brister hos andra resp efterfråga belägg, utan att själv presentera några av väsentlig betydelse.
I vilka inlägg har jag gett intryck av bristande objektivitet eller att argumenten inte skulle vara mina egna?
I vilken fråga har du någonsin efterfrågat ett utomstående belägg från mig?
När ska jag ha presenterat ett belägg för dig som enligt dig saknar "väsentlig betydelse"?
Du har däremot hävdat att det ska finnas "belagda statistiska data" för ett påstående, när man sen efterfrågar bevis för dessa "belagda statistiska data" får man "nada"!
Senast redigerad av jarbouh 2009-07-23 kl. 15:56.
Citera
2009-07-23, 16:22
Medlem
Simpson78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarbouh
Du tycks tro att kristen tro ENDAST utgår ifrån NT (och inte hela Bibeln!). När det kommer till brott och straff så måste man som kristen ofta utgå ifrån GT (som också Jesus ofta gjorde).
Dessa brott är belagda med dödsstraff enligt Bibeln: 1. Mord (1 Mos 9:6, 2 Mos 21:12, 4 Mos 35:16-21).

2. Misshandel av far eller mor (2 Mos 21:15).

3. Uttal av förbannelser över ens föräldrar (2 Mos 21:17).

4. Trotsiga, upproriska och olydiga barn (5 Mos 21:18-21).

5. Hädelse mot Gud (3 Mos 24:14-16, 23).

6. Sabbatsbrott (2 Mos 31:14, 4 Mos 15:32-36).

7. Utövande av svartkonst (2 Mos 22:18).

8. Att spå och syssla med andebesvärjelse (3 Mos 20:27).

9. Religiösa människor som vilseleder till avfall (5 Mos 13:1-5, 18:20).

10. Äktenskapsbrott och otukt (3 Mos 20:10-12, 5 Mos 22:22).

11. Om en kvinna har samlag innan äktenskapet (5 Mos 22:20-21).

12. Samlag mellan två där den ene är trolovad (5 Mos 22:23-24).

13. En dotter till en präst som lever som prostituerad (3 Mos 21:9).

14. Våldtäkt av en trolovad (5 Mos 22:25).

15. Samlag med djur (2 Mos 22:19).

16. Avgudadyrkan (2 Mos 22:20, 3 Mos 20:1-5, 5 Mos 17:2-7).

17. Incest (3 Mos 20:11-12, 14, 19-21).

18. Homosex (3 Mos 20:13).

19. Kidnappning (2 Mos 21:16).

20. Att vittna falskt i domstol (5 Mos 19:16, 19).

21. Domstolstrots (5 Mos 17:8-13).
Det finns inget i NT som direkt motsäger det här!
Lär dig att inom kristendom ska man se bibeln som en helhet och där NT inte motsäger GT så gäller GTs skrifter...

Ehh det är väl därför som det kallas NYA testamentet. Du vet Jesus kom med något nytt. Alltså nya testamentet. Du verkar ha svårt med läsförståelse.
Citera
2009-07-23, 16:37
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpson78
Ehh det är väl därför som det kallas NYA testamentet. Du vet Jesus kom med något nytt. Alltså nya testamentet. Du verkar ha svårt med läsförståelse.
Du verkar vara den som har problem med läsförståelsen (föga förvånande...)!
Läs igenom inlägget igen, sakta och noga denna gång lilla barn...
Citera
2009-07-23, 16:43
Medlem
jarbouhs avatar
Citat:
Du vet väl att NT är en förkortning av nya testamentet...
Citera
2009-07-23, 16:50
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:

Så nya testamentet betyder att Gud har ändrat sig eller att bibeln har två olika gudar. Den ena uppenbarade GT och den andra NT.
Citera
2009-07-23, 16:53
Medlem
IbnHazms avatar
Eftersom evangelierna är av okända författare kan vi konstatera att NT är helt annat än GT och det gör oss konstatera att NT är påhittade utsagor som strider mot GT.
Citera
2009-07-23, 17:52
Medlem
Simpson78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Så nya testamentet betyder att Gud har ändrat sig eller att bibeln har två olika gudar. Den ena uppenbarade GT och den andra NT.

Om inte Jesus kom för en förändring, varför kom då Mohammed?
Citera
2009-07-23, 18:52
Medlem
Citat:

Första budordet till Moses.

Moses: Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Jesus : Israeliter! Dyrka Gud, min Herre och er Herre.

Muhammed: [9:129] Och om de vänder sig ifrån dig [Muhammad] säg då: "Jag behöver ingen utom Gud. Han är den Ende Guden; till Honom litar jag; Han som är Herren till härlighetens och allmaktens tron.

Muhammed kom som en varnare/sändebud för hela mänskligheten, vers efter vers så står det "O Mankind!".

Alla andra profeter så som Moses och Jesus var sända till specifika folkslag.
Citera
2009-07-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Du kunde väl citera hela mitt inlägg... Vi talade om människans bästa.

Kan du ge mig några exempel på hur homosexualitet är bra för människan?
Kan du ge mig några exempel på hur det skulle vara skadligt? Avvikelsen finns där, den är naturlig och harmlös. Det enda som är skadligt är obildade människors trångsynthet, fobi och missunnsamhet.

Och det här med människans bästa...vi ser ju hur bra det går för länder där islam slagit rot.
Citera
2009-07-24, 08:04
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah

Citat:

Jesus kom inte för att förändra nått. Han sade "Jag kom inte för att upphäva lagen" men ni kristna, med hjälp av Saul ändrade Moses lag. Ni har blivit avgudadyrkare, börjat äta griskött och annat förbjudet kött, slutade omskära era söner som judarna gör, ha sex under kvinans blödningar och många andra saker. Jesus var omskuren och han åt inte nått förbjudet, en jude som följde lagen.
Citera
2009-07-24, 08:10
Medlem
IbnHazms avatar
Bismillah

Citat:

Gud sänder sina sändebud när Han ser hur folk avviker från den raka vägen. Han sände Abraham till sitt folk för att inbjuda dem till att dyrka Skaparen. Sedan sände Han sitt sändebud Mose för samma sak och Han sände Jesus för att underlätta vissa bud för judarna, inte för att ändra lagen eller upphäva den. Men eftersom kristna och raberna förändrade de påbud som gällde Bani Israel kom Muhammad saw som det sista sändebudet för att rätta felaktigheterna som folk skapade kring Gud.
Citera
2009-07-24, 14:51
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Tack vare muslimer så fick Europa fart på sin vetenskap. Varför tror du att medeltiden utmålas som en mörk period? Om Islam hade tagit över så skulle Europa haft en bättre utveckling, dels snabbare och mer avancerad.
Medeltiden utmålas som en mörk period eftersom rennässanshumanister och dylikt ville utmåla sin egen period som en ljusare och bättre period och perioden innan som mörk. Att medeltiden var någon genommörk, efterbliven period är en myt. Dock ska det väl inte förnekas att den arabiska kulturen vid detta skede i historien var tämligen avancerad (hur man nu kvantifierar något sådant) och under vissa perioder kanske före den europeiska inom vissa områden. Det är givetvis svårt att tala om hur utvecklingen hade sett ut om Islam blev den stora religionen i Europa; kanske hade det slått fel och blivit som det är i de flesta moderna muslimska länder idag, dvs.problem med mänskliga rättigheter, avsaknad av demokrati etc etc.
Citat:
Inte nog med att Vetenskapen kom från muslimerna så är många av de ord du dagligen använder är ifrån arabiska. Vilken bok tror du är grunden för arabisk litteratur och språk?
Aristoteles brukar man nämna som fadern till den vetenskapliga metoden; det är således grekiskt och inte arabiskt. Att araberna tog vara på det grekiska arvet kan man väl tycka vara bra, men i östeuropa så försvann aldrig kunskapen om grekiskan och de stora grekiska filosoferna. Arabiska har säkert givit oss flertalet låneord, men är inte ens i närheten av den vikt, kanske främst kulturhistoriskt, som den klassiska grekiskan (som gav Europa sina första literära, historiografiska, dramatiska och filosofiska verk, samt givetvis Nya Testamentet) och latin.

En sak till, sluta använd ordet primitiv, bara för att ett folkslag lever enkelt/fattigt så betyder inte det att de är primitiva.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in