Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Härmed nominerar jag dig till Nobelpriset i medicin för ovanstående inlägg! I sanning banbrytande!
Förstår att du försöker vara rolig, men när du har skrattat klart så föreslår jag att du tittar i någon fysikbok från grundskolan.
Det jag säger är faktiskt grundläggande fysik, men jag förstår att överviktiga vill ha en quick-fix och då istället föredrar mer eller mindre konstiga förklaringar på hur man ska äta och hur energi förbränns.
Sedan är det fullt möjligt att viss mat, exempelvis LCHF, gör att man blir mätt lättare och över längre tid, så att man av den anledningen inte äter lika mycket, eller kanske inte får sug av kakor och annat sött i samma grad. Har ingen kunskap om det. Men energi in respektive energi ut gäller. Om du har någon annan förklaring så är som sagt Nobelpriset ditt som i en liten ask.
Sedan något jag upptäckt privat och på mitt arbete, är att överviktiga ofta är väldigt lata när det gäller småsaker. Typ, knubbiga Berta vill ha påfyllning av kaffe, men sitter med tom kopp tills slanka Anna reser sig upp för att fylla på sin, då först vaknar Berta upp och ber Anna att fylla på även sin.
Möjligt att det är confirmation bias, jag har inte fört bok, det är bara mina upplevelser.