2025-10-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Bra att du erkänner att du inte förstår grundläggande metabolism, så kan jag avstå vidare åsiktsutbyte. No further questions!
Du har helt rätt i att jag inte har koll på det, men inom grundläggande fysik är kunskaperna bättre.

Det som gäller är kalorier in respektive kalorier ut. Det har absolut ingenting med metabolism att göra, utan det är helt enkelt grundläggande fysik.

I och för sig möjligt att man förbränner mer om man rör sig med fastande mage, vilket i så fall skulle resultera i högre kroppstemperatur, men jag tror det ska ganska mycket till för att det ska märkas. Och troligen påverkar den högre vikten man har när man nyss har ätit mer. Sedan får man såklart ta i beaktande om man nyligen kissat och/eller tömt magen.

Lite trist att du inte kan utveckla din hypotes mer, så att vi kan få se Nobelpriset i fysik på svensk mark igen.
Citera
2025-10-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kul att se när du verkligen plattar till stiffinger. Nej, han har inte mycket att komma med den lille knubbisen.
Du får gärna berätta vad jag har fel om. Att mobbas ger dig knappast pluspoäng, min vikt påverkar inte om jag får skriva i forumet, vad jag får tycka eller vad jag framför.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-16 kl. 13:02.
Citera
2025-10-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Besöker man usa ser man tydligt att fetma är ett hälsoproblem. Jfk jr kan inte göra mycket.

Förbjuda biltrafik ett år hade varit en lösning. Eller installera cykelbanor och trottoarer i hela usa, och sätta bensinpriset till 30:-/ litern.
För att få bättre hälsa är fysisk aktivitet bra.
Övervikt berir på att ma enkekt uttryckt äter för mkt och även för mkt onyttigt

Mvh Besserwisser
Citera
2025-10-16, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akihabara
Din fysikaliska modell har vissa brister, bland annat omfattande värmealstring från den kropp som förflyttar sig. Man har alltså inte bara mekanisk energi att räkna på, utan även termisk. Och den termiska energin beror av metabolismen, som aldrig är konstant.
Precis, möjligt att man producerar mer värme när man har fastande mage, men då borde man göra det vare sig man rör sig eller inte. Och fullt möjligt att överviktiga konstant har en högre kroppstemperatur.

Det jag vill få fram är att kalorier in respektive ut gäller och att man förbränner mer när man rör en tung kropp.
Citera
2025-10-16, 12:40
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du har helt rätt i att jag inte har koll på det, men inom grundläggande fysik är kunskaperna bättre.

Det som gäller är kalorier in respektive kalorier ut. Det har absolut ingenting med metabolism att göra, utan det är helt enkelt grundläggande fysik.

I och för sig möjligt att man förbränner mer om man rör sig med fastande mage, vilket i så fall skulle resultera i högre kroppstemperatur, men jag tror det ska ganska mycket till för att det ska märkas. Och troligen påverkar den högre vikten man har när man nyss har ätit mer. Sedan får man såklart ta i beaktande om man nyligen kissat och/eller tömt magen.

Lite trist att du inte kan utveckla din hypotes mer, så att vi kan få se Nobelpriset i fysik på svensk mark igen.
Härmed nominerar jag dig till Nobelpriset i medicin för ovanstående inlägg! I sanning banbrytande!
Citera
2025-10-16, 12:47
Medlem
PungiMunninens avatar
Det är väl därför amerikanska kvinnor gick på så hårt att Sydney Sweeney (från jeansreklamen "Sydney has good genes") såg onaturlig ut. Jag såg extremt många amerikanska kvinnor på Facebook som sa att hon var onaturligt smal, att kvinnor inte ser ut, att hon är ett sjukt ideal osv.

Jag och en polare var på bio i Stockholm helgen när det var som hetast om det där och diskutera det, sedan började vi kolla på tjejerna som gick runt där, och konstaterade att nästan alla var lika smala som Sweeney och att hon rent av är en mid av svenska mått - lite girl next door. Och att det måste vara att amerikanska tjejer är så jävla feta och att det är därför de upprördes så mycket av Sweeneys normala yttre (det är normalt att vara smal, och onaturligt att vara fet, människan är gjord för att vara smal och det är rent av hälsofarligt att t om vara lätt fet).
Citera
2025-10-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Härmed nominerar jag dig till Nobelpriset i medicin för ovanstående inlägg! I sanning banbrytande!
Förstår att du försöker vara rolig, men när du har skrattat klart så föreslår jag att du tittar i någon fysikbok från grundskolan.

Det jag säger är faktiskt grundläggande fysik, men jag förstår att överviktiga vill ha en quick-fix och då istället föredrar mer eller mindre konstiga förklaringar på hur man ska äta och hur energi förbränns.

Sedan är det fullt möjligt att viss mat, exempelvis LCHF, gör att man blir mätt lättare och över längre tid, så att man av den anledningen inte äter lika mycket, eller kanske inte får sug av kakor och annat sött i samma grad. Har ingen kunskap om det. Men energi in respektive energi ut gäller. Om du har någon annan förklaring så är som sagt Nobelpriset ditt som i en liten ask.

Sedan något jag upptäckt privat och på mitt arbete, är att överviktiga ofta är väldigt lata när det gäller småsaker. Typ, knubbiga Berta vill ha påfyllning av kaffe, men sitter med tom kopp tills slanka Anna reser sig upp för att fylla på sin, då först vaknar Berta upp och ber Anna att fylla på även sin.

Möjligt att det är confirmation bias, jag har inte fört bok, det är bara mina upplevelser.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-16 kl. 12:59.
Citera
2025-10-16, 13:05
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:

Du använder en förenklad modell. Ungefär som i fysik när man modellerar en flygande person som en kub. Modellen fungerar på enkla applikationer, men sanningen är att modellen är mer komplicerad än så. Vi använder abstraktioner och approximationer eftersom att de är "good enough".

Men kroppens förbränningsförmåga är en faktor.

Det här är en slightly bättre modell:
energi-överskott = kalorier in - kalorier ut * förbränningsfaktor
Citera
2025-10-16, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Du använder en förenklad modell. Ungefär som i fysik när man modellerar en flygande person som en kub. Modellen fungerar på enkla applikationer, men sanningen är att modellen är mer komplicerad än så. Vi använder abstraktioner och approximationer eftersom att de är "good enough".
Energi in respektive energi ut är inte det minsta komplicerat. Vanlig enkel grundskolefysik.

Citat:
Men kroppens förbränningsförmåga är en faktor.

Det här är en slightly bättre modell:
energi-överskott = kalorier in - kalorier ut * förbränningsfaktor
Vadå men? Klart att vissa kan förbränna mer och vissa mindre, men det påverkar inte det minsta "energi in respektive energi ut".

Eller hur menar du?
Citera
2025-10-16, 13:13
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Energi in respektive energi ut är inte det minsta komplicerat. Vanlig enkel grundskolefysik.

Vadå men? Klart att vissa kan förbränna mer och vissa mindre, men det påverkar inte det minsta "energi in respektive energi ut".

Eller hur menar du?

Okej, märker att du är lågutbildad, en högutbildad person skulle aldrig vara så bestämd i att ha fel.
Citera
2025-10-16, 13:16
Medlem
sfrges avatar
Vad fan är det med det där landet egentligen? Ta bara dom här människorna som är med i den där tv-serien "My 600 pound life".
Folk som är så feta så att dom ligger i sängen hela dagarna och äter.
Varför finns inte sådana fall här i Sverige? Eller finns det?
Citera
2025-10-16, 13:18
Medlem
Citat:
Okej, märker att du är lågutbildad, en högutbildad person skulle aldrig vara så bestämd i att ha fel.
Vad är det jag skriver som du anser är fel?

Fysikens lagar säger att det som gäller är energi in respektive energi ut. Vad är det som du inte förstår med sådan grundläggande fysik?

Människan är så komplicerad, och då gäller andra lagar, är det vad du vill framhärda? Om det verkligen är så, och du vet, varför skickar du inte ett mail till Nobelkomiten? Eller skriver ihop en studie som The Lancet kan publicera? Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in