2025-10-15, 18:21
Medlem
Vi var övrens oss imellan att jag skulle köpa ut min förra sambo ur huset.
Vi var hos jurist för att se över vad jag skulle behöva betala efter avdrag av vinstskatt osv.
Fick summa,
Allt var bra, fått godkänt av banken, återkopplar till juristen för att skriva papper.

Då har hon ändrat sig och vill göra en försäljning istället för bodelning...
Vilket då innebär att jag kommer behöva betala ytterligare 140tkr till henne??????!
Jag fattar inte alls hur sånt här funkar.. finns det något jag kan göra för att bestrida försäljning???

Vi äger halva huset var.
Citera
2025-10-15, 18:25
Avstängd
Du behöver en bodelningsförrättare. Alternativt kan din sambo begära tvångsförsäljning, och då tar tingsrätten ställning till det hela.
Citera
2025-10-15, 18:28
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-10-15, 19:06
Medlem
Onanikrems avatar
Hon har rätt att begära tvångsförsäljning vilket kan trissa upp priset ytterligare om du har otur.
Därför man helst inte skall gifta sig, om man så gör så skrivs äktenskapsförord.
Citera
2025-10-15, 19:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson099
Vi var övrens oss imellan att jag skulle köpa ut min förra sambo ur huset.
Vi var hos jurist för att se över vad jag skulle behöva betala efter avdrag av vinstskatt osv.
Fick summa,
Allt var bra, fått godkänt av banken, återkopplar till juristen för att skriva papper.

Då har hon ändrat sig och vill göra en försäljning istället för bodelning...
Vilket då innebär att jag kommer behöva betala ytterligare 140tkr till henne??????!
Jag fattar inte alls hur sånt här funkar.. finns det något jag kan göra för att bestrida försäljning???

Vi äger halva huset var.

Hon vill alltså ha ut 140k kr från dig för att skicka samma summa till Skatteverket, har jag förstått det rätt?
Då låter det bara som hon vill jävlas med dig.
Citera
2025-10-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hon har rätt att begära tvångsförsäljning vilket kan trissa upp priset ytterligare om du har otur.
Därför man helst inte skall gifta sig, om man så gör så skrivs äktenskapsförord.

Vi är inte gifta
Citera
2025-10-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hon vill alltså ha ut 140k kr från dig för att skicka samma summa till Skatteverket, har jag förstått det rätt?
Då låter det bara som hon vill jävlas med dig.

Bra fråga, eller om det är på grund av att hon ska köpa annat och vill skjuta på vinstskatten men vet inte varför jag ska betala henne då???
Citera
2025-10-15, 21:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsson099
Vi är inte gifta
Då har man ett samboavtal skrivet av en jurist, undertecknat av båda.

Hade hon flyttat in i ditt hus hade hon fått ta sin resväska och gå. Har själv varit med om det.
Citera
2025-10-15, 21:36
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Du behöver inte ens vara gift räcker vara sambo det är exakt samma regler. Du delar bostaden.
Citera
2025-10-15, 21:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du behöver inte ens vara gift räcker vara sambo det är exakt samma regler. Du delar bostaden.
Gifter du dig, frun flyttar in hos dig och ni inte har äktenskapsförord är halva ditt hus hennes när ni skiljer er.
Har du ett hus och din flickvän flyttar in som sambo så flyttar hon ut utan del i huset när det tar slut. Skulle ni däremot sälja ditt hus för att köpa större så blir det gemensamt ägande trots pengarna kommer från ditt hus. Om.. ni inte skriver samboavtal.

I dagens samhälle håller inga förhållanden eller äktenskap livet ut som de gjorde för våra föräldrar eller farföräldrar. Det är andra tider i dag.
Citera
2025-10-15, 22:20
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Gifter du dig, frun flyttar in hos dig och ni inte har äktenskapsförord är halva ditt hus hennes när ni skiljer er.
Har du ett hus och din flickvän flyttar in som sambo så flyttar hon ut utan del i huset när det tar slut. Skulle ni däremot sälja ditt hus för att köpa större så blir det gemensamt ägande trots pengarna kommer från ditt hus. Om.. ni inte skriver samboavtal.

I dagens samhälle håller inga förhållanden eller äktenskap livet ut som de gjorde för våra föräldrar eller farföräldrar. Det är andra tider i dag.
Här finns bara ett sambopar och en bodelning vad fattar du inte

Dom ska gå isär och frugan ska ha sin del av kakan

Är du alltid lika efterbliven
Citera
2025-10-16, 08:30
Medlem
Kan hon vägra bodelning?
Hon vill göra en försäljning istället.
Kan jag bestrida detta på något vis?
Citera
  • 1
  • 2