Citat:
Ursprungligen postat av
Gauth
Jag har ett aktiebolag som jag under de två senaste åren har lånat ut några hundra tusen till för att kunna investera i inventarier. Nu har bolaget börjat generera lite intäkter och då vore det ju mest fördelaktigt att först betala tillbaka lånet innan jag tar ut det som lön.
Kruxet är bara att om jag betalar tillbaka lånet så kvarstår ju vinsten i bolaget och då måste jag betala vinstskatt istället. Det är ju inte mycket bättre. Personalkostnader belastar ju resultatet på ett annat sätt.
Hur ska jag göra? Vad blir mest fördelaktigt här? Jag måste väl kunna återbetala pengarna som var mina från början utan att det beskattas lika mycket som om det vore helt oskattade pengar, eller?
Du blandar ju helt ihop begreppen. I vilket universum innebär återbetalning av lån (d.v.s en skattefri transaktion) att det "beskattas lika mycket som om det vore helt oskattade pengar"?
Du betalar bolagsskatt på vinsten (som helt saknar koppling till amorteringen), visst, men lycka till att få ut oskattade pengar privat genom att bara betala bolagsskatt. Det går inte, för normalt betalar du antingen bolagsskatt OCH skatt på utdelningen, eller sociala avgifter och skatt på lönen, om du tar det som tjänsteinkomst.
Självklart får du inte göra avdrag för återbetalning av lån, eftersom du rimligen inte tog upp lånet som en intäkt när du tog det...
Hur du ska skatteoptimera i din sits kan vi inte svara på, eftersom vi inte vet något om vinstens storlek, vilken lön du tar, hur din K10a ser ut, osv.