Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-15, 09:56
Avstängd
Hugagtruther1967s avatar
Jag har funderat ett tag på att skaffa ett lättskött husdjur som inte luktar, inte kräver dagliga promenader och inte tar upp halva soffan.

Efter mycket research (YouTube + Wikipedia) föll valet på myror. De är smarta, organiserade, kräver lite plats och jobbar hårdare än de flesta människor jag känner.

För att ge dem ett hem återbrukade jag en gammal kattlåda jag hade stående efter syrrans katt. Den är rymlig, har lock, och ventilationsluckor. Rengjorde den såklart ordentligt (blekmedel + diskmedel + kokhett vatten) och fyllde den med sand, grus och lite pinnar.

Har nu introducerat ~150 myror (från en park + skog + garageuppfart), och de har börjat gräva gångar. Det ser ut som att de försöker etablera en stack i ett hörn.
Citera
2025-10-15, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av Hugagtruther1967
Jag har funderat ett tag på att skaffa ett lättskött husdjur som inte luktar, inte kräver dagliga promenader och inte tar upp halva soffan.

Efter mycket research (YouTube + Wikipedia) föll valet på myror. De är smarta, organiserade, kräver lite plats och jobbar hårdare än de flesta människor jag känner.

För att ge dem ett hem återbrukade jag en gammal kattlåda jag hade stående efter syrrans katt. Den är rymlig, har lock, och ventilationsluckor. Rengjorde den såklart ordentligt (blekmedel + diskmedel + kokhett vatten) och fyllde den med sand, grus och lite pinnar.

Har nu introducerat ~150 myror (från en park + skog + garageuppfart), och de har börjat gräva gångar. Det ser ut som att de försöker etablera en stack i ett hörn.

Coolt. Kan du ta bilder och lägga upp?
Citera
2025-10-15, 10:10
Medlem
Galejans avatar
Jag kan tänka mig att odlande av skadedjur i flerbostadshus är något som hyresvärden eller föreningen ser som problematiskt, ja. Samma sak om du börjat med loppcirkus eller avlat råttor.

Mitt råd är att skaffa en hamster istället. Det är inte riktigt en råtta men passar i övrigt in på dina krav. Lättskött, luktar inte, gör inga ljud.
Citera
2025-10-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Mitt råd är att skaffa en hamster istället. Det är inte riktigt en råtta men passar i övrigt in på dina krav. Lättskött, luktar inte, gör inga ljud.

Har du haft hamster?

De är ju nattdjur, och som sådana gör de sina ljud, eller snarare sina ljudskapande aktiviteter på natten.
Sen är de väl inte så roliga ändå, fast en TS som plockar myror och lägger i en gammal kattlåda är kanske inte så kräsen...
Citera
2025-10-15, 11:41
Medlem
Citat:
Har nu introducerat ~150 myror (från en park + skog + garageuppfart)

Från olika stackar då, antar jag? Och de trivs tillsammans?
Citera
2025-10-15, 11:49
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Har du haft hamster?

De är ju nattdjur, och som sådana gör de sina ljud, eller snarare sina ljudskapande aktiviteter på natten.
Sen är de väl inte så roliga ändå, fast en TS som plockar myror och lägger i en gammal kattlåda är kanske inte så kräsen...
Som barn hade jag hamster. Ett mycket stillsamt djur som mest låg och sov i sitt hus. Han kissade i kutterspånet och åt små bruna maskar man köpte på djuraffären. Jag hade föredragit en hamster framför olika former av minimala skadedjur som loppor och termiter och myror.
Citera
2025-10-15, 12:09
Medlem
Citat:

Hur har du tänkt att dom ska överleva? Under vintern går dom i dvala, och klarar sig inte utan de vakna arbetsmyrorna och drottningen. Och blir det hål på lådan, så lär du ha dom i halva din soffa ändå. Är det en hyresrätt så är det olagligt.
Citera
2025-10-15, 12:15
Bannlyst
Det kan det väl inte vara. De har bosatt sig i mitt hem ett par gånger. Marscherar längs golvlisten
Citera
2025-10-15, 12:18
Medlem
fuskas avatar
Jag har myror som husdjur och haft under många år. Just nu har jag en liten koloni med lasius niger. Fångade en hona i sommras när dom svärmade.

Nej dom rymmer inte ut ditt formicarium. Men dom kan vara utanför att vandra men efter som drottningen är kvar då kommer dom tillbaka. Om du har en drottning.
Du måste inte stoppa dom i vinterdvala men dom lever kortare om dom inte får den pausen.

Finns riktigt bra system du kan köpa.
https://antkeepers.com/sv/products/nest-formikarium-myrfarm-v2?srsltid=AfmBOooOv3lb60Vb935MycnjnMVgXB9_6AW2TzM 8zESTbOIQ5jbKagSL
Där är en va dom jag har.

Och på många sidor där du kan köpa myror så skickar dom med en gratis drottning om du handlar annat.

Gör det riktigt och skaffa en drottning och börja där i stället för att mosa in massa lösa myror i en kattlåda.
Citera
2025-10-15, 13:03
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Från olika stackar då, antar jag? Och de trivs tillsammans?

Det är så man utrotar myror.
Myror från olika stackar börjar kriga med varandra.
Citera
2025-10-15, 14:05
Medlem
LitenochSkrajs avatar
tjena tjena! själv har jag en liten koloni med daggmaskar. Dem luktar inte så mycket mest jord, på hösten brukar jag gå ut och samla löv så dem får känna av årstiderna vilket dem uppskattar. också ett enkelt sätt att bli av med kompost. lycka till med myrorna! små följeslagare är alltid roligt
Citera
2025-10-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det är så man utrotar myror.
Myror från olika stackar börjar kriga med varandra.

Mjo, lite det jag fiskar efter med min fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in