2025-10-15, 08:36
Medlem
Jag läste ett seriealbum när jag var liten.. troligtvis början på 80talet. Skulle gissa 80-83.

Storyn är som följer:

Ett flygplan blir kapat av några kapare som får på vapnen genom att gömma dom under gipset på ett gipsat ben. Vilket de sen sågar upp när de är i luften.

Planet crashar iaf i ett magiskt land där de som bor där är levande kakor, godisbitar, bakelser.. finns bland annat en sån handhållen skolbjällra som är levande som de använder när de vill kalla på uppmärksamhet. Finns även en trollkarl som är klädd i standard wizard kläder med spetsig hatt etc.

Kaparna får reda på att de har ett kassavalv där de förvarar allt värdefullt så de tvingar dem att öppna det.. men allt de förvarar är sånt som är värdefullt för dom. Glädje, filmer, fin konst, etc.. dvs inga pengar el guld.

Det slutar med att trollkarlen förtrollar deras flygplan så att passagerarna kan åka hem. Han gör det genom att planet kan flyga genom att fladdra med vingarna dom en fågel!

Jag skulle gissa på att det är ett franskt/belgiskt/canada/Nederländerna album från början. Det är i samma format som asterisk,spiror, etc... Dock tror jag att den jag läste var en svensk översättning!

Jag hoppas någon kommer ihåg namnet på detta album för har stört mig länge att jag ej kommer ihåg. Testa chatgpt men utan framgång.

Pm mig gärna så jag inte missar ert svar! Tack!
Citera
2025-10-15, 09:26
Medlem
grungewhores avatar
Kan det vara så att det ej är ett seriealbum utan en tv-serie? Det kan också vara så att du blandar ihop flera album från samma period. När man är barn skapar man egna bilder i huvudet, de blir levande på ett sätt.

När man sedan återupplever minnen är de konstruerade, inte 'sanna' så att säga, vilket gör att ett minne egentligen kan vara flera.
Citera
2025-10-15, 09:55
Avslutad
Citat:
där de som bor där är levande kakor, godisbitar, bakelser.. finns bland annat en sån handhållen skolbjällra som är levande som de använder när de vill kalla på uppmärksamhet.
Det citerade har jag en förnimmelse av. Men ingenting av det övriga i handlingen du beskriver. En flygkapning borde jag komma ihåg.

Vilken åldersgrupp riktade den sig till?
Citera
2025-10-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Jag läste ett seriealbum när jag var liten.. troligtvis början på 80talet. Skulle gissa 80-83.

Storyn är som följer:

Ett flygplan blir kapat av några kapare som får på vapnen genom att gömma dom under gipset på ett gipsat ben. Vilket de sen sågar upp när de är i luften.

Planet crashar iaf i ett magiskt land där de som bor där är levande kakor, godisbitar, bakelser.. finns bland annat en sån handhållen skolbjällra som är levande som de använder när de vill kalla på uppmärksamhet. Finns även en trollkarl som är klädd i standard wizard kläder med spetsig hatt etc.

Kaparna får reda på att de har ett kassavalv där de förvarar allt värdefullt så de tvingar dem att öppna det.. men allt de förvarar är sånt som är värdefullt för dom. Glädje, filmer, fin konst, etc.. dvs inga pengar el guld.

Det slutar med att trollkarlen förtrollar deras flygplan så att passagerarna kan åka hem. Han gör det genom att planet kan flyga genom att fladdra med vingarna dom en fågel!

Jag skulle gissa på att det är ett franskt/belgiskt/canada/Nederländerna album från början. Det är i samma format som asterisk,spiror, etc... Dock tror jag att den jag läste var en svensk översättning!

Jag hoppas någon kommer ihåg namnet på detta album för har stört mig länge att jag ej kommer ihåg. Testa chatgpt men utan framgång.

Pm mig gärna så jag inte missar ert svar! Tack!

Resan till Absurdien, Oliver och Colombina

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Oliver_och_Colombinas_%C3%A4ventyr

Hade fått för mig att det var Linda och Valentin men det var ju helt fel.

Minns det som rätt kul, blev lite sugen på att läsa om det. Men antagligen svårt att hitta.
Citera
2025-10-15, 21:19
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alko712

Minns det som rätt kul, blev lite sugen på att läsa om det. Men antagligen svårt att hitta.
Inte alls: Resan till Absurdien på Bokbörsen.

75kr plus 62kr frakt. Totalt 137kr hem till dörren.

På franska ebay €6.90 för hardcover. Frakt okänt.
Senast redigerad av kim-bong-il 2025-10-15 kl. 21:22.
Citera
2025-10-16, 00:39
Medlem
Finns en del på Tradera också: https://www.tradera.com/search?q=resan%20till%20absurdien
Citera
2025-10-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alko712

https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Oliver_och_Colombinas_%C3%A4ventyr

Hade fått för mig att det var Linda och Valentin men det var ju helt fel.

DÄR VAR DEN!!!!

Fan va jag stört mig att jag inte kom på titeln!! Försökt med chatgpt o gått igenom alla Franco belgiska tecknare jag kunde hitta på wiki o fan inte hittat!

Stort tack!
Citera
2025-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Inte alls: Resan till Absurdien på Bokbörsen.

75kr plus 62kr frakt. Totalt 137kr hem till dörren.

På franska ebay €6.90 för hardcover. Frakt okänt.
Nja inte så att jag ville köpa direkt.. de va bara jag kom att tänka på den och kom inte på namnet vilket störde mig som fan

Hade för mig den hette resan till fantasia... men det var ju en gammal musse pigg grej... resan till... var ju rätt iaf!
Citera
2025-10-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Kan det vara så att det ej är ett seriealbum utan en tv-serie? Det kan också vara så att du blandar ihop flera album från samma period. När man är barn skapar man egna bilder i huvudet, de blir levande på ett sätt.

När man sedan återupplever minnen är de konstruerade, inte 'sanna' så att säga, vilket gör att ett minne egentligen kan vara flera.
Nä jag var nog runt 7-9år... och läste den flera ggr så har ganska bra koll på att de var ett album o inte nåt ja drömde ihop.
Citera
2025-10-16, 17:40
Medlem
Uppdateting!

Det var inte resan till absurdien! Det var Det stora kalaset, som jag tänkte på!

Men jag hade nog snarare allihop. Eller snarare min mors kille vid tillfället som samla på asterix,lucky luke, Tintin etc... så var nog i hans bokhylla alla fanns.

https://www.lysator.liu.se/~ingemar/serier/oliverochcolombina.html

Hitta en beskrivning av handlingen i de 5 som släpptes i Sverige här!
Citera
2025-10-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Uppdateting!

Det var inte resan till absurdien! Det var Det stora kalaset, som jag tänkte på!

Men jag hade nog snarare allihop. Eller snarare min mors kille vid tillfället som samla på asterix,lucky luke, Tintin etc... så var nog i hans bokhylla alla fanns.

https://www.lysator.liu.se/~ingemar/serier/oliverochcolombina.html

Hitta en beskrivning av handlingen i de 5 som släpptes i Sverige här!

Ah, du har rätt.

Nå, jag var i alla fall i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in